هزینه ۱۰۰ خانواده ایرانی معادل یک بنز S۵۰۰
نام خودرو |
قیمت (تومان) |
بنز S500 چهار نفره مدل ۲۰۱۵ |
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
بنز S500 کوپه ۲۰۱۵ |
۲,۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مازراتی گرن کابریوS |
۱,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مازراتی گیبلی |
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پورشه کاین توربو |
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پورشه ۹۱۱ کاررا |
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پورشه پانامرا ( ۸ سیلندر) |
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
بی ام دبلیو X5 3.5 2014 |
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دکتر طاهری، کارشناس مدیریت فرهنگی معتقد است که، این رفتارها و این خریدهای میلیاردی نه تنها متعلق به سبک زندگی ایرانی نیست که حتی در زندگی بیشتر ملل دنیا با فرهنگهای متفاوت هم حرکتی غریب و گاهی مذموم است.
این کارشناس فرهنگی ادامه میدهد که وقتی دور زدن در خیابان تبدیل به تفریح متداول جوانان شد، به طبع کمکم جزئیاتی مانند برند خودرو، سال تولید، و حتی گرانی آن اسباب تفاخر و تبرج خواهد بود. گم شدن هنجارهای متداول، از خودبیگانگی رفتاری و سرخوردگی بدیهیترین عوارض چنین مسائلی هستند.
طاهری معتقد است که وجود فاصله زیاد طبقات اجتماعی در کشوری مانند ایران که اخلاق و مذهب محور است بیش از جوامع سکولار با زندگیهای مصرفگرا و لجامگسیخته باعث آسیب میشود.
یک کارشناس خودرو، خریداران این نوع از خودروها را بیشتر قشر جوان و بالاشهری میداند. او میگوید: «تنظیمات و امکانات این خودروها به اندازهای مهم است که گاهی یک امکان مضاعف، مبلغی بیش از ۵۰ میلیون تومان را به یک مدل خودرو اضافه میکند.» ۵۰ میلیون تومان، یعنی مبلغی دو برابر وام مسکن مهر یک خانواد متوسط ایرانی.
منع واردات چنین خودروهایی شاید یکی از راه حلها باشد اما قطعا بهترین راه نیست. به نظر میرسد به جای رفتارهای سلبی که عواقب اقتصادی خاص خود را به همراه دارند، این بار هم فرهنگسازی باید در صدر تصمیمات قرار بگیرد. راستی یک سوال دیگر؛ آیا دارندگان این خودروها از فهرست یارانهبگیران حذف شدهاند؟