سقوط ۱۴۱ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه

0
بازار سرمایه کشور از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ با جو خوش‌بینی مواجه شد.
این جو پس از آغاز به کار دولت به علت سیگنال‌هایی که برخی مسئولان دولت به جامعه ارسال می‌کردند، با شدت بیشتری ادامه یافت و با امضای توافق هسته‌ای ژنو در آذرماه ۱۳۹۲ به اوج خود رسید.
در آن دوران، هر روز رکوردهای بورس جابجا می‌شد و مسئولان ارشد دولت نیز رشد چشمگیر شاخص بورس مسرور بودند و مردم را به سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار سرمایه دعوت می‌کردند؛ زیرا معتقد بودند با امضای توافق ژنو، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی به سرعت به کمک اقتصاد ایران خواهند آمد.
رشد حبابی بورس تا چند هفته پس از توافق ژنو نیز ادامه یافت؛ اما به تدریج که جزئیات توافق علنی شد و سهامداران و فعالان بورس متوجه شدند که خبری از رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی وعده ‌داده شده نیست، حباب بورس ترکید و شاخص بورس که به مرز ۹۰ هزار واحد رسیده بود روز به روز و هفته به هفته سقوط کرد و این سقوط ماهانه و سالانه شد و تا امروز ادامه یافته است.
سایت سهامداران سایت بورس تحلیل بورس امروز اخبار بورس امروز
از آن زمان که روند کلی بورس نزولی شده، سهامداران خرد بازار زیان‌های هنگفتی کرده‌اند و مقامات ارشد دولتی که پس از توافق ژنو مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت می‌کردند، دیگر سخنی درباره بورس نمی‌گویند و اکثرا درباره بورس سکوت کرده‌اند.
تلاش‌های گهگاه وزیر اقتصاد برای کمک به بورس نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده و دوپینگ بورس با وعده مداخله دولت هم ناموفق بوده است.
بدین ترتیب، ارزش بازار اوراق بهادار که در پایان آذرماه ۱۳۹۲ یعنی پس از توافق ژنو به رکورد ۴۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود، هم‌اینک به حدود ۲۸۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
به عبارت دیگر، ۱۴۱ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار بورس کاسته شده، یعنی معادل این رقم از کف سهامداران رخت بربسته است.
۱۴۱ هزار میلیارد تومان کاهش ارزش بازار در حالی رخ داده که کل دلارهای آزاد شده، پس از توافق ژنو، حدودا ۱۰ میلیارد دلار معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
لازم به یادآوری است از ابتدای مذاکرات هسته‌ای در دولت، آگاهان و دلسوزان کشور به دولت هشدار می‌دادند که مسائل اقتصادی را به مذاکرات گره نزنند؛ اگر به آن هشدارها توجه می‌شد، مطمئنا دماسنج اقتصاد کشور و دیگر صنایع، اینچنین سقوط نمی‌کرد و به اعتماد مردم به بورس لطمه وارد نمی‌کرد.
منبع : مشرق
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ