تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۴

0

شاخص کل بورس  ۱۲۱  واحد رشد کرد و به رقم ۶۳,۶۴۴ واحد رسید. نماد وامیدبا ۳۰ واحد و مبین با ۱۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۶۴میلیارد تومان رسید که مبین با ۷ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس نیم واحد رشد کرد و به رقم ۷۲۷ واحد رسید . شپاس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشت . ارزش معاملات در بازار فرابورس به رقم ۲۳۱ میلیارد تومان رسید .

قیمت فلزات در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی آلومینیوم با قیمت ۱۷۹۵ دلار، مس با قیمت ۶۳۸۳ دلار، سرب با قیمت ۱۹۶۰ دلار و روی با قیمت ۲۲۹۴دلار برای هر تن مورد معامله قرار گرفتند. هرسکه بهار آزادی نیز با قیمت ۹۴۱ هزار تومان معامله گردید.

مهم ترین اخبار اقتصادی

در خبری شنیدیم که ، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: «پیش‌نویس راه‌اندازی پلیس اقتصادی تقدیم وزیر امور اقتصادی و دارایی شده است و به محض اعلام نظر وی این پلیس راه‌اندازی خواهد شد.» سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری در جمع خبرنگاران افزود: «قرار است وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه پاسخ دهد که اگر پاسخ او به دست ما برسد با هماهنگی‌های لازم این پلیس راه‌اندازی خواهد شد که تاثیر مثبتی در پیگیری جرائم اقتصادی دارد.» او ادامه داد: «در حال حاضر نیروی انتظامی پرونده‌های ارجاع شده در حوزه اقتصادی را با هماهنگی دستگاه‌های قضایی و مراجع لازم پیگیری می‌کند

اولین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی روز گذشته با حضور مقامات عالی اقتصادی کشور و تعداد کثیری از کارشناسان این حوزه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران در پنل‌های متفاوتی برگزار شد. در پنل دوم، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به سهم عظیم چند صنعت در کل بازار به تاکید بر رفع ابهام این صنایع مهم پرداخت. فطانت در این جلسه همچنین از مصوبات شورای عالی بورس در هفته جاری سخن گفت و هموار‌سازی ورود سرمایه‌گذاران خارجی را در دستور کار آتی این سازمان قرار داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه با اشاره به تعداد شرکت‌ها در بازار سهام و سهم آنها در اقتصاد کشور گفت: تعداد شرکت‌های فعال در بازار سهام ایران به حدود ۳۷۷ شرکت می‌رسد. این شرکت‌ها هرکدام به‌عنوان یک هلدینگ هستند که زیر شاخه‌های قابل‌توجهی را نیز شامل می‌شوند، بنابراین وقتی تعداد شرکت‌هایی که در تابلوی بورس معامله می‌شوند را به‌عنوان سمبل اقتصاد کشور در نظر می‌گیریم هرکدام از آنها زنجیره به‌هم پیوسته‌ای دارند که اگر مشکلاتشان حل شود، می‌توانند به‌عنوان یک لکوموتیو کل اقتصاد کشور را به حرکت درآورند .

مهم ترین اخبار سیاسی

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ به‌ویژه آمریکا با جدیت در حال پیگیری است اما موانعی که بر سر راه مذاکرات قدعلم کرده‌اند، رسیدن به توافق را در موعد مقرر با اما و اگر و دشواری مواجه کرده‌ است. تا امروز ظرفیت غنی‌سازی و سانتریفیوژهای فعال ایران پس از توافق جامع، رآکتور آب سنگین اراک، تاسیسات فردو و نطنز، نظام بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران، تحقیق و توسعه، سرنوشت تحریم‌های ایران و… جزو مهم‌ترین موارد اختلافی ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع بوده‌اند اما این روزها معضلی تحت عنوان« بازدید از مراکز نظامی ایران» دوطرف را با اختلافاتی جدی روبه‌رو کرده است .این همه در شرایطی است که آمریکایی‌ها مدعی هستند چون یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید، ایران را از دنبال کردن هر نوع برنامه موشک‌های بالستیک منع کرده، بنابراین ضروری است در توافق جامع که قرار است همه تحریم‌ها و قطعنامه‌ها علیه ایران لغو شود، نسبت به این درخواست قطعنامه تصمیم‌‌گیری شود. این در شرایطی است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه برنامه موشکی ایران یک برنامه دفاعی است و هیچ ارتباطی به برنامه هسته‌ای ندارد، می‌‌گوید موضوعیتی برای طرح در مذاکرات هسته‌ای ندارد. در همین رابطه روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه بار دیگر به‌طور شفاف موضع ایران را اعلام کرد و گفت: «پروتکل الحاقی به هیچ‌وجه اجازه دسترسی بدون روند و بدون دلیل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی‌کند بلکه چارچوبی قاعده‌مند را ایجاد می‌کند که هم اکنون در ۱۲۴ کشور در حال اجرا است.»

در پایان لازم به ذکر است که ، وکلای ملت نیز با ۱۱۴ رای موافق، ۸۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های ربیعی، وزیر کار  قانع‌ شدند .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه نفتی و پالایشی، فشار عرضه روز گذشته وجود نداشت. در این گروه شاهد نوسان مثبت در ونفت بودیم، این نماد با معامله بیش از ۹ میلیون سهم پرحجم ترین نماد گروه بود. معاملات امروز شراز تا آستانه صف خرید پیش رفت. شنفت با بیش از ۷ میلیون صف فروش و بدون انجام معامله ای امروز نیز پرعرضه ترین نماد بورسی بود.

در خبرهای امروز، جزئیات رویداد مهم و فروش بلوک ۵۱ درصدی سرمایه گذاری نفت قشم به ارزش پایه ۸۱۹ میلیارد ریال توسط سرمایه گذاری نفت مشخص شد . براساس این گزارش، مقرر شده روز دوشنبه ۱۱ خرداد ، ۳۰ میلیون و ۲۹۴ هزار سهم سرمایه گذاری نفت قشم در قالب بلوک ۵۱ درصدی به قیمت پایه هر سهم ۲۷ هزار و ۴۴ ریال و به ارزش پایه ۸۱٫۹ میلیارد تومان در بازار سوم فرابورس و به وسیله کارگزاری خبرگان سهام عرضه شود .

گروه ساختمانی با معاملات مثبت و متعادلی همراه بود. وتوس تنها نماد صف فروش گروه بود. وساخت، ثاباد و ثنوسا امروز نیز صف خرید بودند. ثشاهد با معامله ۶ میلیون سهم در محدوده مثبت بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

در گروه خودرو و ساخت قطعات، تقریبا تمامی نمادها معاملات مثبتی داشتند. در خکاوه فشار فروش روزهای گذشته وجود نداشت؛ خپارس و خکاوه با معامله بیش از ۲۱ میلیون سهم در محدوده های مثبت همچنان پرحجم ترین نمادهای گروه بودند. معاملات اغلب قطعه سازها با صف خرید به پایان رسید. معاملات نوسانی خگستر نیز در قیمت ۲۴۹۱ به صف خرید رسید حدود ۹۰۰هزار سهم توسط سهامداران حقیقی در این نماد معامله شد.

 در این گروه امروز شاهد بازگشایی نماد خرینگ بودیم؛ این نماد پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه در قیمت ۲۲۹ تومان بازگشایی شد. این شرکت طی اطلاعیه ای در سایت کدال در خصوص برنامه افزایش سرمایه خود توضیحاتی ارائه داد؛ طبق این اطلاعیه این شرکت در سال جاری در نظر دارد به منظور توسعه طرح ها و پروژه های خود، اقدام به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران کند. به همین منظور به دنبال اخذ مجوزهای لازم از طرف شرکت ایران خودرو است . مجمع عادی سالیانه این شرکت نیز پنج شنبه گذشته برگزار شد و طی آن به ازای هر سهم سال مالی ۹۳ مبلغ ۲۰ ریال سود نقدی تعیین شد. خنصیر روز گذشته اصلاحیه اولین پیش بینی سال مالی ۹۴ را منتشر کرد؛ طبق این گزارش شرکت با سرمایه ۵۵٫۰۰۰ میلیون ریالی سود هر سهم سال مالی ۹۴ را با ۴۵ درصد افزایش از مبلغ ۲۰۰ ریال به ۲۹۰ ریال تغییر داد؛ این نماد نیز امروز آماده انجام معامله بود که به دلیل عدم کشف قیمت بازگشایی نشد.

در دیگر خبرهای این گروه، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، صبح امروز در مراسم رونمائی از خط تولید محصول جدید برلیانس، ضمن تشریح جزئیات روند تولید محصولات جدید سایپا از عرضه این محصولات در آینده نزدیک به بازار خبر داد.

 سعید مدنی همچنین در حاشیه رونمایی از ۴ مدل خودروی چینی در جمع خبرنگاران در رابطه با ارائه درخواست افزایش قیمت گفت: پیشنهاد ما به شورای رقابت افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو است که بر این اساس، اسناد و مدارک قیمت تمام شده خود را به شورای رقابت اعلام کرده‌ایم که آنها در این رابطه بررسی و میزان افزایش قیمت را به ما ابلاغ کند اما به هر حال افزایش قیمت براساس اطلاعات دریافتی شورای رقابت محاسبه می‌شود. مدنی تاکید کرد: امسال افزایش قیمت خودروهای سایپا کمتر از ۱۵ درصد خواهد بود که بستگی به نوع خودرو و میزان ارزبری آن درصد افزایش متفاوت است.

 در گروه فلزات اساسی، فزرین با رشد ۲ درصدی در قیمت ۲٫۹۳۹ ریال به تابلوی معاملات بازگشت و تا محدوده ۴ درصد مثبت نیز معامله شد. این نماد با سرمایه ۱۸۰٫۰۰۰ میلیون ریالی در گزارش خود بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه ۵۸۳ ریال بابت سود هر سهم محقق ساخت که نسبت به آخرین پیش بینی با ۷ درصد کاهش همراه است. فمراد، فنوال و فنورد همچنان صف خریدهای گروه بودند که معاملات فمراد در اواخر بازار متوقف شد و علت این توقف از سوی ناظر بازار لغو پذیرش اعلام شد؛ فنوال نیز گزارش ۱۲ ماهه خود را ارائه داد؛ بر اساس این گزارش شرکت در سال مالی ۹۳ توانسته مبلغ ۳۲ ریال به ازای هرسهم محقق کند در حالیکه در پیش بینی قبلی خود این مبلغ را ۲۴ ریال اعلام کرده بود.

در کانه های فلزی، همچنان شاهد افت قیمت ها بودیم. حق تقدم ومعادن با معامله ۴٫۷ میلیون سهم در صدر گروه بود. کروی در محدوده صف تابلو نوسان داشت. کنور، کمنگنز و کگل صف فروش بودند که صف فروش کگل در همان دقایق اولیه بازار جمع شد.

در گروه حمل و نقلی  بیشتر نمادها منفی معامله شدند نماد حکشتی با ۱,۵ سهم بیشترین حجم سهم را در گروه خود دارا بود .

در گروه بانکی شاهد معاملات مثبتی در اکثر نمادها بودیم بطوریکه نماد وگردش  با صف خرید بسته شد بانک صادرات بیشترین حجم معامله را در این گروه از آن خود کرد .

به گزارش خبرگزاری مهر، ولی اله سیف در جلسه هم اندیشی مدیران عامل بانک‌ها درباره موضوعات روز بانکی، با بیان اینکه نظام بانکی شرایط بسیار سختی را سپری می کند، خاطرنشان کرد: بازیگران بازار پول باید مصالح کل نظام را مدنظر قرار دهند و مدیران عامل بانک ها صرفا به مصالح بانک تحت مدیریت خویش فکر نکنند چرا که نگاه محدود و خُرد موجب خُسران کل شبکه بانکی خواهد شد .رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در مقابل سیاست فعلی تعیین نرخ سود بانکی در بانک مرکزی دو دیدگاه وجود دارد، تصریح کرد: دیدگاه اول معتقد است چرا باید بانک مرکزی نرخ را دستوری تعیین کند و در دیدگاه دوم بیان می شود به چه دلیل صرفا برای سپرده های یکساله نرخ تعیین و ابلاغ شده، اما نرخ سود سپرده ها تعیین نشده است؟وی در پاسخ به دیدگاه های طرح شده خاطرنشان کرد: در شرایط  نامناسب و نامتعادل صورت های مالی که در بانک ها یک واگرایی بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی ایجاد شده، بانک مرکزی در شرایط موجود بهترین تصمیم را اتخاذ کرده است .

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت سودهای ۱۹ تا ۲۰ درصدی به سپرده‌های سه و شش ماهه را موجب ورشکستگی بانک‌ها دانست و گفت: هیچ موقع شورای پول و اعتبار درباره سودهای زیر یکسال نرخ تعیین نمی‌کرده است .

در گروه محصولات شیمیاییاکثر نمادها با معاملات مثبت به کار خود پایان دادند و نماد شپلی ، شسینا ، شفارا با صف خرید بسته شدند .

شرکت پتروشیمی مارون همزمان با عرضه محصولات خود در داخل کشور به دنبال افزایش صادرات محصولات خود است .به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، محمدمهدی صیامیان گرجی، مدیر بازرگانی پتروشیمی مارون با اشاره به صادرات محصولات متنوع اظهار کرد: این مجتمع پتروشیمی افزون بر تامین نیاز داخل حدود ٣٠ درصد محصولات تولیدی خود را صادر می کند .وی درباره بازارهای صادراتی این شرکت نیز گفت: چین، ترکیه، کشورهای مستقل همسود، هند، پاکستان، افغانستان و … جزو بازارهای اصلی صادراتی به شمار می روند.

رییس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک و پس از رفع تحریم‌ها، فرآیند شفاف و روان تری برای فعالیتهای صنعت پتروشیمی به ویژه فروش ارز از طریق بازار بین بانکی و در شبکه بانکی کشور فراهم شود.

وزیر نفت با اشاره به این که بخش خصوصی فعال آمادگی دریافت خوراک پتروشیمی (گاز) به قیمت ٢۵ سنت را دارد، گفت: آنها معتقدند شرکتهای خصولتی با این قیمت توان رقابت را ندارند و از میدان خارج می شوند.

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ