جزییات رقابت صادرکنندگان ایرانی با تجار ترکیه، آمریکا و چین در بازار عراق +سند

0

سالهاست که اقتصاد عراق به دلیل برخورداری از سطح تولید ناخالص داخلی پایین و مشکلات سیاسی و اقتصادی، به بازاری تشنه برای کالاهای خارجی تبدیل شده است؛ بازاری که تمامی بخشها از کالاهای اساسی و اولیه گرفته تا کالاهای لوکس آن، اصولا محصولاتی وارداتی هستند. این مسئله به منزله فرصتی برای دیگر کشورها به ویژه کشورهای هم مرز با عراق به شمار می رود تا با بکارگیری سیاستهای تجاری قوی، جایگاه ویژه ای برای خود در این بازار فراهم سازند.

ایران باوجود داشتن اشتراکات مختلف با عراق در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و همچنین برخورداری از ۱۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک و بیش از ۱۰ گذرگاه رسمی در مرزهای خود با این کشور، تاکنون جایگاه نسبتا قابل قبولی از این بازار را به خود اختصاص داده است؛ بازاری که در صورت اهتمام کامل و توجه به موقع، هنوز می تواند به بازاری انحصاری برای کالاهای صادراتی ایران تبدیل شود.

البته سطح تبادلات تجاری و بازرگانی با کشورها همواره نیازمند وجود سطح قابل قبولی از تعاملات سیاسی است، براین اساس تحقق اهداف تجاری در بازارعراق، به میزان تعمیق مناسبات سیاسی دو کشور بستگی دارد. هر چند که پس از تغییر نظام سیاسی عراق، میزان تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران بعد از سه دهه با این همسایه بهبود یافت اما نبود امنیت کافی برای سرمایه گذاری در این کشور و ریسک بالای سرمایه گذاری در این اقتصاد، منجر به غفلت چند ساله ما از این بازار بالقوه شده است.

با توجه به رقبای قدرتمندی چون ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و نیز امریکا در بازار عراق، اطلاع از جایگاه و قدرت صادراتی ایران در این کشور مهم همسایه، خالی از لطف نخواهد بود. بر این اساس، سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گزارشی به تعدادی از مسئولان و تجار ایرانی که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، جزییاتی از این رقابت را اعلام کرده است.

صادرات به عراق شغلهای جدید و پردرآمد ‎ شغل پر سود آمار صادرات
صادرات به عراق شغلهای جدید و پردرآمد ‎ شغل پر سود آمار صادرات

صادرات به عراق شغلهای جدید و پردرآمد ‎ شغل پر سود آمار صادرات

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مهمی چون نمک، گوگرد و سنگ، رتبه اول، محوصلات پلاستیکی رتبه دوم، سوخت های معدنی و روغن های معدنی رتبه اول و محصولات سرامیکی نیز جایگاه نخست را در اختیار دارد.

در بخش میوه های خوراکی نیز ایران رتبه اول، در محصولات لبنی رتبه دوم، در برخی ماشین آلات رتبه ششم و در محصولات آهن و فولاد رتبه سوم را دارا هستیم و در موضوعات دیگری مانند سبزیجات رتبه اول، وسایل نقلیه زمینی غیر از راه آهن رتبه ششم، فرآورده های نباتات رتبه اول، آهن و فولاد رتبه اول، غلات و نان شیرینی رتبه سوم و فراورده های خوراکی دیگر رتبه اول را دارا هستیم.

با توجه به این جایگاه نسبتا مناسب که نیازمند برنامه ریزی و توجه ویژه برای حفظ و ارنقاء آن است، در این گزارش مشخص شده است که کشورمان در بسیاری از موارد فوق با کشور ترکیه به عنوان رقیب قدرتمند در بازار عراق و سپس کشورهایی جون آمریکا و چین در قابت جدی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ