وام ۶۰ میلیونی مسکن نه سپرده‌ می‌خواهد نه اوراق

0
متقاضیان دریافت وام ۶۰ میلیونی مسکن نیازی به سپرده گذاری یا خرید اوراق در فرابورس ندارند.

با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در رابطه با افزایش سقف وام مسکن، در کنار راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن نوعی دیگر از تسهیلات دهی در این حوزه نیز به تصویب رسید که شرایط متفاوتی نسبت به وام‌های قبلی دارد.

شورای پول و اعتبار با توجه به پیشنهاد بانک مرکزی طرحی را مصوب کرد که بر اساس آن کلیه بانکها غیر از بانکهای تخصصی یعنی همه بانکهای تجاری اعم از دولتی یا غیر دولتی موظف به ارائه تسهیلات مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان شدند.

بر این اساس امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن در سه بخش تعیین شد؛ به گونه ای که این وام به ازای هر واحد مسکونی در شهر تهران تا ۶۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا ۴۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

اما وام جدید که با توجه به مناطق تعیین شده از سقف ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان برخوردار است، نه مانند وامهای ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن به سپرده گذاری نیاز دارد و نه مثل وام ۳۵ میلیون تومانی که در حال حاضر هم از سوی بانک مسکن پرداخت می شود نیازمند خرید اوراق از طریق فرابورس است.

این وام که دستورالعمل آن تا چند روز دیگر از سوی بانک مرکزی به بانکها ابلاغ می شود به زودی بعد از تعیین سازوکار اعطای آن از سوی بانکهای مربوطه و ابلاغ به شعب نسبت به متقاضیان داده خواهد شد.

با این وجود مشخص است که این وام بر خلاف وام ۳۵ میلیون تومانی که با خرید اوراق با سود حدود ۱۶ درصد به بانک مسکن باز می‌گردد، بر اساس سود عقود مبادله ای که در حال حاضر ۲۱ درصد است برای متقاضیان قسط بندی خواهد شد. باید توجه داشت که در صورت اعطای این وام برای ساخت واحد مسکونی سود آن به گونه ای تعیین می‌شود که در ساخت سود مشارکت ۲۴ درصد و هنگام فروش اقساطی به ۲۱ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین از سوی شورای پول و اعتبار محدودیت زمانی برای بازپرداخت وام ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی تعیین نشده و این موضوع به توافق بین بانکها و متقاضیان دریافت وام محول شده است.

اما با توجه به اینکه وام ۶۰ میلیون تومانی نیازی به سپرده گذاری و خرید اوراق ندارد و ممکن است موجب سستی بانکها در ارائه این تسهیلات شود، میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی قول داده که بانکها در این رابطه کوتاهی نکنند چراکه به گفته وی یکی از مطمئن‌ترین وام‌هایی که بانک‌ها می‌توانند پرداخت کنند همین وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن است زیرا دارای وثیقه مطمئنی مانند ملک است که در این حالت ریسک بانک‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که وام ۶۰ میلیونی مسکن در بانک مسکن پرداخت نمی شود چراکه پرداخت وام خرید مسکن ۳۵ میلیون تومانی که به همراه جعاله تا ۴۵ میلیون تومان افزایش می یابد و همچنین راه اندازی صندوق پس انداز مسکن، قدرت حضور این بانک در تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی را به شدت تضیف می کند و توان تامین منابع مالی آن برای این بانک وجود نخواهد داشت.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ