آیا جزو شیعیان مورد نظر امام حسین (ع) هستیم!؟

0
بسیاری از قواعد فقهی و احکام خرید و فروش هم به این مساله اشاره دارند مانند غش در معامله که نوعی نیرنگ است، احتکار که نوعی دو رویی و نفاق است، تدلیس که فریبکاری است، کم فروشی که عدم صداقت و حیله گری است و بسیاری دیگر از احکام.

در روایات فراوانی که از اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده اعمالی را از شیعیان خواسته اند که با رعایت آنها رضایت ائمه کسب خواهد شد. در صورت عدم رعایت این دستورات در برخی روایات اینگونه آمده که چنین شخصی را دوست یا شیعه و یا از موالیان ما اهل بیت ندانید. یعنی شیعه حقیقی را باید در عمل شناخت نه با حرف. حرف زدن آسان است، عمل کردن مهم است. حال باید ببینیم که اهل بیت از شیعیان چه می خواهند؛ یکی از امور مورد تاکید، صداقت در همه اعمال است، چه در اعمال عبادی و علی الخصوص در رفتار با مردم.
در همین ارتباط حضرت سیدالشهداء (ع) ویژگی شیعیان را چنین بیان می فرمایند:
«إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل.»
حضرت امام حسین (ع) فرمود:
«شیعیان و پیروان ما اهل بیت عصمت و طهارت آن کسانى هستند که افکار و درون آن ها از هرگونه حیله و نیرنگ و عوام فریبى سلامت و تهى باشد.» (بحارالأنوار: ج ۶۵، ص ۱۵۶، ح ۱۱)
                                                                                                                         *****
سه نکته:
* این شخص شیعه نیست!؟

در یکی از جلسات درس خارج فقه مقام معظم رهبری وقتی معظم له روایت را قرائت نمودند که در ابتدای آن آن شیعه ما نیست کسی که… فرمودند که وقتی در روایتی این بیان می آید که “شیعه ما نیست…” یا “شیعه ما کسی است که…” مفهومش این نیست که اگر کسی به آن عمل نکرد شیعه نیست بلکه چنین شخصی دیگر نمی تواند جزو گروه خاص و نزدیکان اهل بیت باشد. یعنی این فرد یک شیعه معمولی خواهد بود که ملاک های مورد نظر ائمه را ندارد.

** آیا جزو شیعیان مورد نظر حضرت اباعبدالله (ع) هستیم؟
یکی از این امور که امام حسین (ع) به آن تاکید می نمایند پاک بودن از هرگونه حیله و نیرنگ و فریب است. حضرت می فرماید شیعه کسی است که اهل نیرنگ نباشد، صادق و باشد نه دو رو! با توضیح در نکته قبلی متوجه می شویم که هرکدام از ما اهل نیرنگ و دور و کلک باشیم حتی اگر شبانه روز در هیات برای حضرت گریه کنیم باز هم نمی توانیم جزو خاصان و اطرافیان و شیعیان مورد نظر حضرت اباعبدالله باشیم.

*** بازار مسلمانان، مصداق بارز این حدیث
یکی از مصادیق بارز رعایت و عدم رعایت این توصیه امام حسین (ع) در بازار و هنگام تجارت و خرید و فروش است که متاسفانه کمتر از سوی مسلمانان به توجه می شود. بسیاری از قواعد فقهی و احکام خرید و فروش هم به این مساله اشاره دارند مانند غش در معامله که نوعی نیرنگ است، احتکار که نوعی دو رویی و نفاق است، تدلیس که فریبکاری است، کم فروشی که عدم صداقت و حیله گری است و بسیاری دیگر از احکام.
حال کلاه خویش را قاضی کنیم مایی که ادعای شیعه بودن و مایی که ادعای عاشقی حضرتش را داریم چقدر از حیله و نیرنگ و فریب در کارها و در تجارت و خرید و فروشمان دوریم؟ چقدر در رفتار با همنوعان خود صادقیم؟ یادمان باشد شیعه بودن فقط به ادع نیست به عمل است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ