کشتی نجات “ایران شاهد” و بی تدبیری آشکار: جای عزت ملی کجاست؟

2
از روزی که این کشتی از بندرعباس حرکت خود را آغاز کرد، تبلیغات پرسر و صدایی درباره آن شکل گرفت مبنی بر این که کشتی ایرانی مستقیماً به سمت بندر الحدیده یمن خواهد رفت تا بعد از شکستن محاصره دریایی این بندر توسط نیروهای اتئلاف عربی، کمک ها را مستقیماً به دست مردم یمن برساند. صدا و سیما نیز مکرراً از عرشه کشتی گزارش می کرد که الان به کجا رسیده است و به زودی در الحدیده لنگر خواهد انداخت.
کشتی ایران شاهد جنگ ایران و عربستان ایران و عربستان
کشتی “ایران شاهد“، موسوم به “کشتی نجات” که حامل کمک های ایران به مردم جنگ زده یمن است، در ساحل کشور جیبوتی پهلو گرفت. آن طور که سازمان جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرده، قرار است محموله این کشتی، توسط شناورهای اجاره ای این سازمان به سمت بنادر الحدیده و عدن در یمن برود.

سعودی ها تلاش بسیار داشتند که این کشتی را بازرسی کنند. هر چند که در این کشتی ، چیزی جز غذا، دارو و وسایل اولیه زندگی نیست اما بیم آن می رفت که سعودی ها پس از بازرسی به دروغ اعلام کنند که در کشتی، سلاح یافته اند و بدین ترتیب یک جنجال ساختگی را علیه ایران علم کنند.

کشتی ایران شاهد جنگ ایران و عربستان ایران و عربستان
بنابراین، ایران اعلام کرد که به هیچ وجه اجازه نخواهد داد نیروی دریایی عربستان، کشتی نجات را بازرسی کند چرا که هیج اعتمادی به “دزدان دریایی” نیست.
از این رو ، تصمیم گرفته شد کشتی به سمت جیبوتی برود تا تحت نظر سازمان ملل و برنامه جهانی غذا، محموله هایش به دست مردم نیازمند یمن برسد.
این که ایران برای جنگ زدگان واقعاً مظلوم یمن کمک های انسانی بفرستد، اقدام درستی است. عدم اجازه به عربستان برای بازرسی کشتی نجات هم کاملاً بجا بود. ارسال کمک ها از طریق جیبوتی و تحت سازوکار رسمی سازمان ملل نیز تصمیم عاقلانه ای بود. اما در این میان یک نقد بسیار جدی وجود دارد که باید مسؤولان مربوطه بدان پاسخگو باشند.
از روزی که این کشتی از بندرعباس حرکت خود را آغاز کرد، تبلیغات پرسر و صدایی درباره آن شکل گرفت مبنی بر این که کشتی ایرانی مستقیماً به سمت بندر الحدیده یمن خواهد رفت تا بعد از شکستن محاصره دریایی این بندر توسط نیروهای اتئلاف عربی، کمک ها را مستقیماً به دست مردم یمن برساند. صدا و سیما نیز مکرراً از عرشه کشتی گزارش می کرد که الان به کجا رسیده است و به زودی در بندر الحدیده یمن لنگر خواهد انداخت.
ناوگروه البرز نیروی دریایی ارتش ایران نیز حمایت از این کشتی نجات را بر عهده داشت. هدف نهایی اعلام شده بود: بندر الحدیده یمن.
در سوی مقابل نیز عربستان اعلام کرده بوده که هرگز اجازه نخواهد داد این کشتی به الحدیده یا بنادر دیگر یمن برسد.
سرانجام، کشتی نجات به جای الحدیده به جیبوتی رفت تا بارش را در آنجا تخلیه کند.
کشتی ایران شاهد جنگ ایران و عربستان ایران و عربستان
حال سوال اینجاست که آیا روانه کنندگان کشتی نجات نمی دانستند در وضعیت نظامی و سیاسی حاضر، امکان پهلوگیری کشتی نجات در یمن وجود ندارد؟!
اگر می دانستند، چرا این همه جار و جنجال راه انداختند که الّا و بلّا در یمن لنگر خواهیم انداخت و اگر نمی دانستند باید به قدرت تحلیل آنها تأسف خورد که با ساده انگاری ماجرا، آبروی کشور را به خطر انداختند!
اگر از همان اول می گفتند که کشتی نجات به جیبوتی می رود تا از آن طریق کمک هایش را به مردم یمن برساند، بسیار بهتر از این بود که ابتدا بگویند می خواهیم به یمن برویم ولی بعد از تهدید عربستان، راه خود را از یمن به سمت جیبوتی کج کنند.
آیا این بی تدبیری، آسیب جدی به عزت ملی ، آن هم در برابر عربستان سعودی نبوده است؟
منبع : عصرایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سام می گوید

    بذارید به حساب دولت قبلی، فعلان برخی مدیران دولت قبل در راس امور هستند انشاالله تمام مدیران گذشته پاکسازی شدن اونوقت دولت تدبیر و امید بی اشکال خواهد بود.

  2. افشین می گوید

    توی الکی دادو بیداد راه انداختن که ما فلان کارو میکنیم و بهمان میکنیم و کلا شعار دادن هرچقد زرنگ باشیم توی عمل اونقدر ضعیفیم فک کنم …