“مهدی . هـ”، کلاهبردار ۲۰۰ میلیارد تومانی در خودرو گرانقیمتش دستگیر شد

1

در پی مراجعه و شکایت ده‌ها مالباخته به دادسرای ناحیه ۴ تهران و طرح شکایت در خصوص پیش فروش واحدهای مسکونی توسط یک شرکت خصوصی و عدم اجرای تعهدات جهت تحویل واحدهای فروخته شده، پرونده‌ای با موضوع “کلاهبرداری” در آذرماه سال ۱۳۹۳ تشکیل و به دستور شعبه سیزدهم بازپرسی، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

شکات و مالباختگان در اظهاراتی مشابه عنوان کردند که در زمان مراجعه به دفتر یک شرکت خصوصی واقع در برج تجاری هروی، اقدام به تنظیم قرارداد و پرداخت پول به حساب بانکی مدیر شرکت جهت پیش خرید واحد مسکونی کرده اما پس از مدتی متوجه توقف پروژه و تعطیلی دفتر شرکت مذکور شدند.

یکی از مالبختگان که مبلغ ۶۷۰ میلیون تومان به حساب مدیر شرکت به نام آقای “مهدی . هـ” واریز کرده، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: چندی پیش در محدوده پاسداران به دنبال خرید یک واحد مسکونی بودم؛ از طریق بنگاه‌های املاک اطلاع پیدا کردم که شخصی به نام مهدی . هـ اقدام به پیش فروش تعداد محدودی واحدهای مسکونی با شرایط بسیار مناسب در منطقه کرده بگونه‌ای که قیمت تمام شده واحد پیش فروش شده نسبت به واحدهای مشابه بسیار ارزانتر محاسبه شده بود. با مراجعه به دفتر شرکتِ مهدی . هـ در برج تجاری هروی، اقدام به تنظیم قرارداد و پرداخت مبلغ ۶۷۰ میلیون تومان به حساب ایشان کردم و قرار شد تا مجتمع مسکونی مورد نظر در مدت حداکثر یک سال تحویل داده شود اما پس از چند هفته، زمانیکه برای پیگیری نحوه پیشرفت کار به محل پروژه رفته بودم، متوجه شدم که هیچگونه پیشرفتی در ساخت و ساز صورت نگرفته! به همین علت به دفتر شرکت مراجعه و متوجه شدم که شرکت تعطیل شده و علاوه بر من، ده‌ها نفر دیگر نیز به همین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان در همان مراحل اولیه تحقیقات موفق به شناسایی مجرم سابقه دار مهدی . هـ (متولد ۱۳۴۹) به عنوان یکی از مجرمین سابقه دار در زمینه «فروش و انتقال مال غیر» شدند که همزمان با تأسیس یک شرکت کاغذی – بدون سیر مراحل قانونی و حتی ثبت شرکت – اقدام به جابجایی محل سکونت خود در منطقه عراقی کرده و از این محل متواری شده است.

در ادامه کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که تمامی شکات و مالباختگان از طریق بنگاه‌های مشاوره املاک به متهم پرونده معرفی شده بودند لذا تحقیقات در این خصوص آغاز و مشخص شد که “مهدی . هـ” با مراجعه به تعدادی از بنگاه‌های املاک در منطقه پاسداران، خود را به عنوان سازنده واحدهای مسکونی معرفی و در ادامه اقدامات فریبکارانه خود و طرح دوستی با مدیران بنگاه‌ها، از آنها درخواست می‌کرده تا افراد متقاضی پیش خرید منزل را به دفتر شرکت در برج «هروی» معرفی کنند.

با بررسی اسناد و مدارک متعلق به ده‌ها قرارداد تنظیم شده مابین متهم و شکات پرونده مشخص شد که مهدی . هـ در طول مدت فعالیت خود اقدام به پیش فروش یک واحد به چندین نفر از شکات کرده و حتی جهت جلب اعتماد آنها نیز برخی مراحل مقدماتی ساختمان سازی را نیز عملیاتی کرده و نهایتاَ پس از برداشت کلیه وجوه پرداختی از سوی متقاضیان واحدهای مسکونی، در سال ۱۳۹۳ متواری شده است.

در ادامه تحقیقات پلیسی و در شرایطی که متهم هیچگونه اثر و نشانی از خود به جای نگذاشته بود، نهایتا با انجام اقدامات پیچیده پلیسی، مخفیگاه وی در منطقه «ازگل» شناسایی و کنترل نامحسوس از این محل جهت اطمینان از حضور وی، در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

سرانجام در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ و در حالیکه متهم با یک دستگاه خودرو BMW مدلX4 قصد خارج شدن از مخفیگاه خود را داشت، کارآگاهان اقدام به دستگیری و انتقال وی به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ کردند.

متهم پس از انتقال به اداره چهاردهم صراحتاً به کلاهبرداری از شکات اعتراف و در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان کرد: با مراجعه به بنگاه‌های مشاوره املاک و ضمن معرفی خود به عنوان «پیمانکار ساختمانی» اقدام به شناسایی برخی از محل‌های مناسب برای انجام پروژه‌های ساختمان سازی کرده و در ادامه تحت عنوان مشارکت در ساخت و ساز اقدام به تنظیم قرارداد با مالک زمین می‌کردم؛ از سوی دیگر و بدون اطلاع صاحب حقیقی زمین، با طرح موضوع پروژه ساختمان‌سازی اقدام به پیش فروش واحدهای به ظاهر در حال ساخت کرده و زمانیکه مراجعه کنندگان به محل دفتر شرکت، خواستار بازدید از محل ساخت و ساز می‌شدند، آنها را به نشانی محل ساخت و ساز هدایت و آنها نیز با مشاهده انجام برخی اقدامات مرتبط با پروژه ساختمان سازی از قبیل گودبرداری و… پول مورد توافق در قرارداد پیش فروش را به حساب واریز می‌کردند بدون آنکه اطلاع داشته باشند که واحدی که اصلاً وجود نداشته و اصلاً ساخته نخواهد شد به چندین نفر دیگر نیز فروخته شده است.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به ارزش مالی پرونده گفت: با شناسایی ده‌ها مالباخته و بررسی اسناد و مدارک بدست آمده از شکات و همچنین متهم پرونده، ارزش مالی پرونده تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد گردیده که با توجه به اعترافات جدید متهم در خصوص ارتکاب جرایم مشابه در دیگر مناطق تهران بویژه در مناطق پیروزی، بزرگراه محلاتی و ازگل، احتمال افزایش ارزش پرونده همچنان وجود دارد؛ لذا با صدور قرار قانونی لازم از سوی مقام محترم قضایی، متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سام می گوید

    بنده الان دو ماه مدارک و ضامن دادم به بانک تا یه ده میلیون وام بگیرم هنوز جواب ندادن فقط گفتن داره بررسی میشه.اونوقت این آدم ۲۰۰ میلیارد تومان کشیده بالا.