وجود دلالان رای در مجلس

0

یک عضو فراکسیون رهروان نسبت به وقوع پدیده دلالی رأی به وزرا در مجلس هشدار داد.فراکسیون رهروان بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس با حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ نماینده است که اگرچه اکثریت اعضای آن را چهره‌های اصولگرا تشکیل می‌دهند اما برخی افراد اصلاح‌طلب -نظیر تاج‌ گردون از مقامات دولت اصلاحات، پیرمؤذن که برادر وی از اصلاح‌طلبان مجلس ششم بود و به آمریکا گریخته و…- نیز در آن عضویت دارند.اسماعیل جلیلی عضو فراکسیون رهروان با انتقاد از عملکرد برخی دلالان سیاسی در جریان رأی اعتمادها اظهار داشت: دلالان سیاسی با این ادعا که ۱۲۰ تا ۱۳۰ رأی از نمایندگان را دارند، در رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی ورود کردند، خیلی جالب است در جریان رأی اعتماد یک سری افراد فعال می‌شوند بازار مکاره راه می‌اندازند و لابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این دلالان وجوهات، تعهدات و قول‌هایی از وزرای پیشنهادی تعهد می‌گیرند تا رأی جمع کنند به مهر گفت: این دلالان بیرون از مجلس هستند و از طریق تعدادی از نمایندگان وارد شده و مثل یک غده سرطانی خود را تکثیر می‌کنند.عضو فراکسیون رهروان با بیان اینکه نمایندگان با عملکرد دقیق تمام کسانی را که از بیرون مجلس لابی کرده بودند دستشان را قطع کرد، اظهار داشت: مجلس با رأی اعتماد خود ثابت کرد با درایت و عقلانیتی که بر آن حاکم است اجازه نمی‌دهد چرخه فساد رشد کند و توان قطع دست افراد سوء استفاده کننده در حوزه مدیریت سیاسی را دارد.

وی درباره سرپرست وزارت علوم و احتمالاً معرفی وی به عنوان وزیر به مجلس گفت: توفیقی باید آماده شود که به سؤالاتی که در خصوص عملکرد سیاسی ایشان در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مطرح می‌شود به صورت شفاف پاسخگو باشد و نباید مانند دوستانی که از رأی اعتمادها جا ماندند عمل کنند. وی ادامه داد: آن‌ها بیشتر سعی می‌کردند لابی‌های بیرون مجلس را برای کسب رأی اعتماد مبنا قرار دهند. توفیقی و سایر وزرای باقی مانده نباید دچار چنین خطایی شوند.یادآور می‌شود دادن رأی اعتماد به یکی از وزرای اقتصادی پیشنهادی در حالی که دوران مدیریت وی بر این وزارت حتی از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم مورد اعتراض جدی بوده این شائبه را به طور جدی ایجاد کرده که لابی‌گری و برخی بده‌بستان‌ها موجب تأیید صلاحیت نامبرده شده و این در حالی است که مؤتلفان سیاسی وی در مجلس ششم مدیریت او را فاجعه و پر از ابهام می‌دانستند.

در همین حال نشریه مثلث ضمن تحلیلی پیش‌بینی کرد به دنبال تشکیل دولت جدید احتمالاً فراکسیونی همسو شامل ۱۷ درصد نمایندگان مجلس تشکیل شود. این طیف شامل ۶درصد نمایندگان جدا از دو فراکسیون اصلی و ۱۲درصد از اعضای فراکسیون رهروان هستند. براساس این تحلیل در این صورت درصد اعضای فراکسیون رهروان از ۶۰درصد به ۴۸درصد کل نمایندگان مجلس کاهش می‌یابد. این نوسان در میزان رأی اعتماد به برخی وزرا به چشم می‌آمد هرچند که این احتمال نیز وجود دارد که رأی اعتماد به برخی وزرا نه به خاطر جدایی از فراکسیون رهروان بلکه یک تصمیم عمومی برای تسهیل فعالیت دولت جدید بوده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ