یارانه نقدی هم حذف می‌شود

0

پیش از انتخاب رئیس جمهوری روحانی، در سمت ریاست جمهوری، وی در رقابت‌‌های انتخاباتی پرداخت یارانه نقدی به مردم را صدقه خواند، و ادعا کرد که دولت نباید به مردم صدقه بدهد، بلکه مردم باید به دولت صدقه بدهند، اما پرداخت صدقه از سوی مردم مستلزم این است که ابتدا دولت از آنچه که به مردم می‌پردازد دریغ ورزد و سپس مردم به دولت صدقه بدهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلسبا اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه پرداخت یارانه نقدی موقتی است، افزود: احتمال دارد، پرداخت یارانه ابتدا تعدیل شود و یکسری از دریافت کنندگان عزل شوند اما برنامه دولت این است که به صورت پلکانی و گام گام این پرداخت نقدی را حذف و سایر روش های اعطای یارانه را جایگزین آن کند.

علی محمد احمدی افزود: در بودجه سال آینده پیش بینی شده که دولت تنها به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، بازنشستگان صندوق های کشوری و تامین اجتماعی و سرپرستان خانوار با درآمد زیر دو و نیم میلیون تومان یارانه پرداخت کند.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قشر متوسط کشور یارانه دریافت خواهند کرد، افزود: سخن رییس جمهوری در خصوص موقتی بودن پرداخت یارانه مربوط به این مقطع زمانی یا قشر متوسط نیست بلکه مربوط به برنامه های آتی و گام به گام دولت است.

وی افزود: به هر حال بسیاری بر این عقیده اند که شیوه پرداخت یارانه اصل است اما اینکه پرداخت نقدی، مسیر درستی نیست؛ تجارب جهانی هم نشان می دهد که در هیچ کشوری یارانه به شکل فراگیر پرداخت نمی شود و یارانه نقدی در دنیا عمدتا به گروههای نیازمند پرداخت می شود.

به گفته این نماینده مجلس؛ در فاز اول یارانه نقدی ادامه خواهد داشت اما احتمالا در سالهای آینده با توجه به اینکه پرداخت نقدی عوارضی مانند رشد نقدینگی، رشد تورم و حتی کاهش قدرت یارانه بگیر را به دنبال دارد، بر پرداخت کالایی و یا آموزشی و بهداشتی تاکید خواهد شد.

وی با بیان آنکه خیلی ها اصل موضوع پرداخت یارانه نقدی را توصیه نمی کنند، افزود: توانمندسازی از طریق یارانه نقدی صورت نمی گیرد بلکه توانمندسازی از طریق ترکیبی از یارانه نقدی و غیرنقدی معنادار خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اصل قانون هدفمندسازی یارانه ها اقدام خوبی بوده اما در اجرای روش ها اشتباهاتی داشتیم و تمام یارانه را محدود به یارانه نقدی کردیم که این امر باعث رشد نقدینگی و افزایش تقاضا در جامعه شد و تولید نتوانست رشدی متناسب با ۴۰ هزار میلیارد تومان داشته باشد به همین دلیل، قدرت خرید مردم کم شد و این مشکلات را ایجاد کرد.

لازم به ذکر است؛ رئیس جمهوری ۱۵ بهمن درجمع علما، فضلا و طلاب اصفهان با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی موقتی است، گفت: ملت ایران بدانند که یارانه نقدی دوران موقتی دارد و برای این وضع شده که حامل های انرژی به نرخ واقعی برسد تا به قشر آسیب پذیر کمک شود.

گفتنی است، براساس پیشنهاد تصویبی کمیسیون تلفیق که جایگزین تبصره ۲۱ لایحه دولت شد، به دولت اجازه داده می شود در سال ۹۴ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالا و خدمات، موضوع قانون مذکور را با استفاده از انواع روش های پرداخت های نقدی و غیرنقدی به خانواده های هدف و نیازمند، توزیع کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ