فقر نقدینگی در بورس / گزارش امروز بازار بورس و فرابورس

0

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه۹۴٫۰۳٫۰۹ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۶ واحد کاهش به رقم ۴۵۷۲۰ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۵۴ واحد افزایش عدد ۱۳۱۰۹۷ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۷ واحد افزایش به رقم ۲۶۵۷۷واحد رسید.

همچنین در این روز “حکشتی” با ۷۱ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فارس” با ۳۰ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۰٫۱ واحد افزایش به رقم ۷۱۴ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۶۰۵ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۱۲۰۹ میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شاخص کل طی معاملات روز جاری ۱۷ گام رو به جلو برداشت که این رشد اندک در نتیجه تقابل اعمال تأثیر منفی نمادهای “فارس”، “تاپیکو”، “فولاد” و “حفاری” و اثر مثبت “حکشتی”، “همراه ” و “شبندر” حاصل شد تا نماگر بازار سرمایه در پایان معاملات امروز رشد بیش از ۱۷ واحدی را به ثبت برساند.

ارزش معاملات امروز بورس نیز چنگی به دل نمی زند و معامله بیش از ۳۵۴ میلیون سهم ارزشی به مبلغ ۶۰ میلیارد و ۵۴۶ میلیون تومان را به دست آورد. علاوه بر این، ارزش معاملات فرابورس حدود ۱۲۱ میلیارد تومان محاسبه می شود که این رقم با احتساب معاملات بلوکی اعلام شده و مشخص نیست که اگر حجم و ارزش معاملات بلوکی را از این مبلغ کسر کنیم چه رقمی حاصل می شود.

جدول نمادهای پر بیننده معاملات امروز نیز به شرکت های فعال در گروه بانک، خودرو و پتروشیمی اختصاص یافته، به گونه ای که “وبصادر” به عنوان پربیننده ترین نماد بورس حجم معاملاتی بیش از ۱۸ میلیونی به ارزش بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان را به خود دید که این حجم معاملات در نتیجه حضور ۱۵۷ خریدار حقیقی که حدود ۶۸ درصد از تقاضا برای خرید امروز را تشکیل می دهند و نیز خرید پنج سهامدار حقوقی رقم خورد. در مقابل ۷۱ درصد از حجم فروش سهام “وبصادر” توسط ۳۱۵ فروشنده حقیقی حاصل شد و مابقی فروشها توسط پنج سهامدار حقوقی انجام گردید.

همین وضعیت را در نماد “وبملت” شاهد هستیم و حضور حقیقی ها بیش از حقوقی ها به نظر می رسد که البته حجم خرید سهامداران حقیقی و حقوقی تقریباً نزدیک به هم می باشد.

همچنین طی معاملات امروز بیش از چهار میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس معامله شد که از این تعداد حدود ۹۳ درصد از خرید ها توسط ۳۳۰ سهامدار حقیقی و مابقی توسط دو سهامدار حقوقی انجام پذیرفت و علاوه بر آن حدود ۹۷ درصد از فروش سهام “شبندر” توسط ۲۹۶ سهامدار حقیقی انجام گرفت.

همین وضعیت در نماد پر بیننده “خودرو” وجود داشته به طوریکه حدود ۷۶ درصد از حجم خریدها و ۱۰۰ درصد از حجم فروش سهام این مجموعه بزرگ خودروساز توسط حقیقی ها رقم خورده و هیچ یک از سهامداران حقوقی “خودرو” اقدامی جهت فروش سهام خود نکردند. حجم معاملات امروز ایران خودرو حدود دو میلیون سهم به ارزش ۵۲۱ میلیون تومان محاسبه می شود.

بر این اساس می توان گفت ارزش معاملات بورس به مبالغی رسیده که نشان دهنده فقر مالی در بازار سرمایه است و این بازار در شرایط رکود عمیق به سر می برد که البته این امر در همه بازارهای موازی با بورس همچون ارز، طلا و مسکن همه گیر شده و چهار بازار مالی کشور در رکودی عمیق قرار دارند.

اما نکته قابل توجه این است که قرار گرفتن بازار ارز در وضعیت رکودی به نفع اقتصاد کشور به شمار می رود و کسادی بازار مسکن نیز به منظور جلوگیری از حباب قیمتی در بازار تا حدی به وضعیت اقتصادی کشور لطمه وارد نمی کند و رکود بازار طلا نیز همینطور به نظر می رسد.

اما این موضوع که چرا در روند معاملات بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور و یکی از بازارهای مولد که می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک شایان توجهی کند، به وضوح حاکمیت شرایط رکودی دیده شود؟

به نظر می رسد بزرگترین مشکل موجود که موجب قرار گرفتن بازارهای مالی در وضعیت ایستا شده، کمبود نقدینگی باشد که ظاهراً این نقدینگی نزد بانک ها است و مشخص نیست که با توجه به رکودی که در تمام بازارها وجود دارد، بانک ها چگونه و از چه طریقی می خواهند مبالغ سود سپرده ها را به سرمایه گذاران بپردازند.

اما در مقابل موضوعی که در شرایط کنونی بازار سرمایه مشخص است، این است که قیمت سهام شرکت ها به پایین تر حد ممکن رسیده و بورس مستعد رشد می باشد، اما برای حرکت در مسیر رشد و شکوفایی نیاز به محرک دارد. از این رو به نظر می رسد اگر قرار باشد جرقه و محرکی در بازار سرمایه روشن شود، علاوه بر هیزم به مواد آتش زا نیاز دارد که در این شرایط بازار سرمایه به جز جرقه از همه بسترهای لازم برای رشد برخوردار است. چراکه نقدینگی همان جرقه لازم برای شروع روند صعودی به شمار می رود و متأسفانه سردی و کمبود سرمایه همچنان در بورس مشاهده می شود و به نظر می رسد تا مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای هیچ امیدی جهت برگشت بورس به روند صعودی متداوم وجود ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ