خانه / بورس و سهام / دولت تدبیر هم دولت قیمت‌گذار شد

دولت تدبیر هم دولت قیمت‌گذار شد

با اعلام رسمی تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، گمانه‌زنی‎‎های بسیاری در مورد افزایش قیمت کالا‎های اساسی مردم و اثرات این افزایش قیمت‎ها بر اقتصاد خانوار پیش آمده است. بسیاری معتقدند که بنزین هزارتومانی، قیمت‎ها را تا ۳۰درصد بالا می‎برد و بار تورم بر دوش مردم مجددا سنگین‎تر می‎شود.

به‌همین بهانه با مهدی تقوی استاد اقتصاددان کشورمان به گفت‎وگو نشستیم.
  مهم‌ترین آثار افزایش قیمت بنزین در کدام بخش خود را نشان می‎دهد؟
افزایش قیمت بنزین بیش از هر بخشی، بر واحد‎هایی که کالا‎های آن‎ها توسط خودرو‎های بنزین‌سوز جابه‎جا می‎شود تاثیرگذار است. پس از آن هم باید منتظر افزایش نرخ کرایه تاکسی‎ها باشیم. در زمانی که نزدیک به ۳۰درصد قیمت بنزین اضافه می‎شود، بدون شک رانندگان هم باید قیمت‎‎های کرایه تاکسی را برای جبران هزینه‎ها بالا ببرند.
  چه تاثیری بر جابه‎جایی نرخ تورم دارد؟
افزایش چراغ خاموش قیمت‎‎ها آن هم افزایش حامل‎‎های انرژی بی‎شک بر جابه‎جایی نرخ تورم تاثیرگذار است. در دولت قبلی، اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‎ها به‎صورت یک‌شبه، ارمغانی جز نرخ تورم ۴۰درصدی و رکود کامل صنعت و تولیدکنندگان نداشت. به یاد داریم که راهی که دولت دهم در پیش گرفت، نرخ رشد منفی را به اقتصاد کشور هدیه کرد. به‎نظر می‎رسد که دولت یازدهم به روال دولت قبلی به یک دولت قیمت‌گذار تبدیل شده است. تغییر قیمت بنزین ممکن است یک و نیم درصد بر نرخ تورم اضافه کند.
  چه اثراتی بر اقتصاد خانوار دارد؟
با یک حساب سرانگشتی مشخص می‎شود که افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ بنزین برای تولیدکنندگان، افزایش ۵۰ درصدی نرخ هزینه‎‎های حمل و نقل را دارد. در نتیجه باید شاهد افزایش قیمت کالا‎های اساسی که هزینه‎‎های حمل و نقل بر آن تاثیرگذار است ‎باشیم و این جریان، بی‎ارتباط با اقتصاد خانوار نیست. زمانی که هزینه‎‎های تولید بالا می‎رود، قیمت تمام شده محصول بالا رفته و در نتیجه محصولات در بازار با قیمتی بیشتر به‌فروش می‎رسند. خانواده‎ها به‎عنوان مهم‎ترین گروه مخاطبان این کالا‎ها، باید کالا‎های مورد نیاز خود را با قیمت بالاتری خریداری کنند و در نتیجه اقتصاد خانوار است که با تغییرات قیمت، دستخوش تغییر می‎شود.
  تک‌نرخی شدن نرخ بنزین به اندازه اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‎ها بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است؟
نه، این افزایش قیمت که از آن به‎عنوان آغاز فاز سوم هدفمندسازی یارانه‎ها نام می‎برند بسیار ملایم‎تر از اجرای فاز اول است. در آن زمان قیمت به‎شدت بالا رفت و تاثیر مستقیم بر رکود صنایع داشت. تغییرات قیمت این‎چنینی مانند برنامه‎‎های دولت قبل بر اقتصاد کلان کشور تاثیر ندارد بلکه اقتصاد خانوار را تحت‌الشعاع قرار می‎دهد.
  دولت چگونه باید این جریان را مدیریت کند؟
انگار دولت‎ها از تجربه‎‎ دولت‌‌های قبلی درس نمی‎گیرند. در دولت دهم که برای اولین‎بار فاز اول هدفمندسازی یارانه‎ها کلید خورد خانواده‎ها زیر بار تورم۴۰ درصدی کمر خم کردند. در حال حاضر هم دولت یازدهم روال دولت قبلی را در پیش گرفته و متوجه نیست که بخش مهمی از جمعیت کشور با قیمت‎گذاری‎‎های این‎چنینی و اجرایی شدن این طرح روز به روز فقیر‎تر می‎شوند.
  آیا دولت با تک‌نرخی کردن بنزین به‎دنبال جلوگیری از قاچاق نیست؟
این روش مناسبی برای ممانعت از قاچاق بنزین نیست. دولت از این روش به‎دنبال کسب درآمد است. تجربه فاز اول هدفمندسازی یارانه‎ها نشان داده است که با این روش در مصرف هم صرفه‌جویی نمی‎شود. می‎توان برای جلوگیری از افزایش بی‎رویه بنزین که بیشترین مصرف آن در میان طبقه مرفه جامعه است از آن‎ها مالیات بیشتری گرفت چون با این روش طبقه متوسط و فقیر جامعه به‎صورت برابر با طبقه مرفه سنجیده می‎شوند درحالی‎که میزان مصرف این دو طبقه باهم بسیار متفاوت است.

منبع: مجله پنجره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*