گل‌‌های یواشکی که دولت ناگهان به خود می‌زند! / خبرهای ویژه با طعم داخلی و خارجی

0
آمریکا توافق بکند یا نکند ایران در دهه آینده قدرتمندتر می‌شود
تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند ایران قدرت بزرگ منطقه است و به همین دلیل واشنگتن نیازمند توافق با ایران است.
رایان کروکر سفیر اسبق آمریکا در عراق در مصاحبه‌ای گفت: ایران قدرت بزرگ منطقه است و قدرت بزرگ هم خواهد ماند. اکنون زمان آن است که روی موقعیت منطقه‌ای ایران متمرکز بشویم.
وی گفت: ما در عراق چه به هنگام ورود و چه هنگام خارج شدن خوب عمل نکردیم و بسیاری از اتفاقات محصول محاسبه اشتباه ماست.
صدای آمریکا نیز در گزارشی گفت: ایران می‌خواهد نفوذ خود را در عراق، سوریه، لبنان و یمن تا حد ممکن گسترش دهد و آن را به‌عنوان وزنه‌ای قدرتمند در برابر آمریکا به کار گیرد. این به معنای فروپاشی نظام قدیم است.
دولت‌های بسیار ضعیف عرب، و ضعف حکومت‌های مرکزی در عراق و سوریه و نقاط دیگر باعث شده که ایران قوی‌ترین بازیگر خارجی در عراق شود و نقشی قاطع در سیاست عراق، و حتی در استراتژی نظامی این کشور در مقابله با داعش بازی کند. اما ایران شریک آمریکا نیست.
آرون دیوید میلر تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز در مصاحبه با شبکه ان‌بی سی گفت: هیچ توافق خوبی با ایران برای آمریکا وجود ندارد اما آمریکا مجبور به این توافق است. اوباما و آمریکا در صورت نپذیرفتن توافق مقصر شناخته خواهند شد و جنگ هم گزینه‌ای نیست که دولت آمریکا آن را ترجیح دهد.
میلر گفت: «در صورت دست نیافتن به توافق، ایران به احتمال قوی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.»
معاون اتاق فکر ویلسون سنتر واشنگتن اذعان داشت حتی دستیابی به توافق با ایران نیز گزینه‌ای ایده‌آل برای آمریکا نخواهد بود.
وی افزود: «یک دهه بعد، آمریکا با ایرانی قدرتمندتر و ثروتمندتر و بانفوذتر از پیش در کشورهای منطقه مواجه خواهد بود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد این کشور در آن زمان نیز توانایی‌های هسته‌ای خود را حفظ و گسترش داده است.»
وی اذعان داشت: با توجه به شرایط و پیش‌بینی‌های موجود، هیچ توافقنامه‌ای، توافق خوبی برای آمریکا نخواهد بود و این توافق تنها مواجهه با ایرانی قدرتمندتر از حال حاضر و با ضریب نفوذ بیشتری در عراق، سوریه و یمن را به تاخیر خواهد انداخت.
رفتار دولت با مردم به دور از اعتماد و احترام است
یک سایت اصلاح‌طلب نوشت: حذف سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی و افزایش ۱۵ درصد برخی حامل‌های سوخت و انرژی توسط دولت، و به موازات آن ضعف مفرط اطلاع‌رسانی دولت و شخص رئیس جمهور، فضای منفی بسیار سنگینی در جامعه علیه دولت به راه انداخته است.
بهار نیوز در تحلیلی خاطرنشان کرد: در همین ماجرای اخیر اقتصادی، دولت آنقدر ضعیف اقدام کرد که عملاً بسیاری از شهروندان در روز اول خرداد که در پمپ بنزین‌ها حاضر شده بودند ولی اثری از سهمیه ۶۰ لیتری خود ندیدند، (به دلیل عدم اطلاع‌رسانی قبلی) به نوعی خود را بازی خورده قلمداد کرده و به شدت از این روش غلط دولت دلگیر شدند.
بر شخص روحانی نیز این انتقاد وارد است که چرا نباید در چنین مواقعی با مردم سخن بگوید؟! روحانی باید قبل از اتخاذ و اجرای این تصمیم مخفیانه! توسط تیم اقتصادی دولتش، مسایل را به طور صریح با مردم در میان می‌گذاشت نه اینکه به گونه‌ای تصمیم‌گیری و اجرا شود که شائبه بی‌توجهی به مردم و حتی تحقیر آنان، از آن برآید.
این سایت اصلاح‌طلب نوشت: رئیس جمهور شاید نتوانسته در این ۲ ساله، کاری در جهت گشایش امور سیاسی و اجرایی و وعده‌هایی که داده بود از جمله رفع حصر و… بکند و به دلیل به روزمرگی افتادن عملاً اجرای آنها نیز شامل مرور زمان شده و به نوعی غیر قابل اجرا شده‌اند، اما حداقل در حوزه اقتصادی می‌توانست و می‌تواند بسیار شفاف‌تر با مردم سخن بگوید و بخش زیادی از فضای منفی ایجاد شده علیه دولتش را خنثی نماید.
به نظر می‌رسد رئیس جمهور نه تنها وعده‌های سیاسی و امنیتی خود بلکه امور اقتصادی کشور را نیز فدای موضوع پرونده هسته‌ای کرده است غافل از اینکه اگر فرض کنیم، مطالباتی چون رفع حصر و فضای بازسیاسی و… مطالبه و خواسته بخش‌هایی از (و نه همه) مردم است اما موضوعات و امور اقتصادی دغدغه و گرفتاری اکثریت شهروندان است.
نویسنده می‌افزاید: به عنوان یک فعال رسانه‌ای شاغل در یک سایت اصلاح‌طلب حامی دولت به صراحت خطاب به رئیس جمهور و تیم همراهش گوشزد می‌کنم که نوع برخورد اخیر با مردم، بسیار نامعقول و غیرمحترمانه بوده و اصلاً با شعارهای دوران تبلیغات در همراه داشتن مردم با دولت، سنخیت ندارد دولت عملاً به روزمرگی افتاده و فضای عمومی جامعه را به شدت علیه خود سنگین کرده است.
گزارش محرمانه سیا: داعش برای آمریکا سودمند است
اسناد سری حمایت آمریکا از داعش فاش شد. به گزارش العالم، موسسه گروه نظارت محافظه‌کار دولت (Jodechial Watch)، در جریان رسیدگی به پرونده قضایی در سطح فدرال، اسنادی از دفتر وزارت دفاع آمریکا به دست آورد که حاوی مدارک محرمانه سازمان سیا بود.
در یکی از گزارش‌های درز یافته از سازمان اطلاعات آمریکا به تاریخ ۱۰ آگوست سال ۲۰۱۲، آمده است: «سازمان القاعده و شاخه‌های وابسته به آن، نیروی دفاعی از گروه‌های مسلح مخالف در سوریه است که از حمایت غرب برخوردارند، بنابراین باید به منظور تضعیف دولت دمشق، با این گروه‌ها تعامل داشته باشیم.»
در این گزارش محرمانه تاکید شده است: ایجاد (داعش) در منطقه شرقی سوریه، مسئله‌ای مطلوب است، زیرا به وسیله آن می‌توان سیاست‌های غربی را در منطقه گسترش داد. کشورهای غربی و کشورهای عرب حاشیه‌ خلیج‌فارس و ترکیه که حامی مخالفان سوری هستند، از ایجاد کشور سلفی علنی یا غیرعلنی در الحسکه و دیرالزور در سوریه استقبال می‌کنند، این همان چیزی است که حامیان مخالفان سوری می‌خواهند تا بتوانند به وسیله‌ آن، دولت سوریه را منزوی کنند.
جودیشیال واچ که این اسناد را افشا کرده، خاطر نشان کرده است که این گزارش، به همه نهادهای دولتی آمریکا اعم از فرماندهی مرکزی آمریکا، سازمان سیا، دفتر تحقیقات فدرال (اف‌.ی‌.آی)، وزارت خارجه و دیگر نهادها ابلاغ شده است.
در این گزارش که به سندی رسمی تبدیل شده، آمده است که سازمان اطلاعات آمریکا، ظهور سازمان (داعش) را پیش‌بینی کرده بود، اما به جای آن که این گروه را دشمن قلمداد کند، آن را «برای ایالات متحده، سودمند» دانست.
دولت غیر از وعده حمایت برنامه‌ای هم برای بورس دارد؟
«دولت درباره بورس صرفاً به دادن وعده و وعیدها بسنده کرد.»
روزنامه اعتماد در تحلیلی نوشت: از دولت انتظار می‌رفت با حمایت و رونق بخشیدن به بازار سرمایه، هم مردم را به سمت سرمایه‌گذاری سوق دهد و هم سرمایه‌گذاران را به بازاری پویا دعوت کند. از این طریق شرکت‌ها می‌توانستند به راحتی منابع مالی خود را تأمین کنند و این امر هیچگاه محقق نشد.
اعتماد افزود: دولت صرفاً به دادن وعده و وعیدها بسنده کرد و تنها راه حل برون رفت از شرایط اسفناک بازار را تغییر در جایگاه مدیریت سازمان دید. صندوقی تشکیل داد بدون نظارت که حمایتی از آن دیده نمی‌شد. نرخ بهره بالای بانکی نیز کاهش داده نشد و بستری امن برای عمده سرمایه‌گذاران فراهم آمد تا بی‌هیچ زحمت و ریسک به منافع خود برسند و همچنان سؤالی برای سهامداران بازار بی‌جواب مانده «آیا دولت یازدهم قصد حمایت از بازار را دارد یا خیر؟!»
این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: اقدامات سازمان، مدیر جدید و جلسات متعدد آنها گرچه منجر به تصمیماتی شد ولی باید اذعان کرد آنچنان مؤثر واقع نشد و کار به جایی رسید که خود مسئولان از واژه حباب منفی هم برای تفسیر اوضاع بازار سهام استفاده می‌کردند.
تمامی موارد مذکور صرفاً عوامل رکود بازار بودند. اعتماد خاطرنشان می‌کند بازار سرمایه در حالی در شرایط نامناسبی به سر می‌برد که به نظر می‌رسد حمایت از این بازار دغدغه اصلی دولت نیست و هیچ برنامه‌ای جهت پشتیبانی از آن ندارد. از سوی دیگر وزیر اقتصاد در حالی دستور حمایت از بازار سرمایه از طریق تزریق نقدینگی را به بانک‌ها ابلاغ کرده که تنها در یک روز معاملاتی و در روند چند شرکت شاهد اجرای دستور وزیر بوده‌ایم و اکنون در پی عدم حمایت اصولی از بورس حجم و ارزش معاملات روزانه بسیار پایین است. بررسی رفتار بازار نشان می‌دهد هیچ اقدام خاصی بعد از دستور وزیر اقتصاد در بازار نیفتاده است و به گفته برخی از فعالان بازار، بانک‌ها هنوز در حال ارزیابی منابع مالی خود برای تزریق به بورس هستند.
هم‌صدایی نشریات زنجیره‌ای با اپوزیسیون
روزنامه زنجیره‌ای شرق در سالمرگ هوشنگ سیحون به تجلیل از شخصیت این معمار بهایی پرداخت.
«هوشنگ سیحون» از معماران عضو فرقه ضاله بهاییت و از اعضای کلوپ صهیونیستی روتاری، خردادماه سال گذشته در ونکوور کانادا درگذشت. پس از مرگ وی «رضا ربع پهلوی» در پیامی عمق تأسف خود را از این اتفاق اعلام کرد.
رسانه‌های فارسی زبان معاند نظام نیز به بازتاب گسترده مرگ وی پرداختند.
حال در سالمرگ سیحون، روزنامه زنجیره‌ای شرق در اقدامی مسبوق به سابقه در یادداشتی با عنوان «در آرزوی وصل» مورخ ۱۳۹۴/۳/۹ به تجلیل از وی و قبح زدایی از کارنامه سیاه این معمار بهایی پرداخت. در بخشی از یادداشت فوق به قلم «فراستی» آمده است: «درس خواندم، آرشیتکت شدم ولی مهندس سیحون نشدم. برای من مهندس سیحون یک اسطوره بود».
هوشنگ سیحون از عناصر بدسابقه رژیم پهلوی در دوران تدریس در دانشگاه تهران بجای آموزش اصول معماری و هنر به دانشجویان، از مدل‌های زننده و عریان زنان در کلاس‌های درس و اختصاص جدول دستمزد برای مدل‌های عریان به منظور ترغیب جوانان به این کار استفاده می‌کرد. تشویق دانشجویان به انجام شوخی‌های جنسی در خوابگاه و آموزش طراحی با عناوینی چون حمام عمومی زنانه و رقاصه زن و… از دیگر اقدامات وی در دانشگاه تهران بود.
وی علاوه بر این در سال ۱۳۴۷ از ریاست «دانشکده هنرهای زیبا» کناره‌گیری کرد و به عضویت انجمن شهر تهران انتخاب شد و همزمان ریاست شورای شهرسازی و نوسازی تهران را برعهده گرفت.
وی در این دوران موضوع «محدوده» و «خارج از محدوده» را مطرح ساخت. سیحون به هنگام تعیین مرزهای محدوده تهران، اراضی متعلق به خاندان سلطنت و افراد وابسته به دربار و کلان سرمایه‌داران عضو روتاری را داخل محدوده قرار داد و به عنوان رئیس کمیسیون طراحی شبکه اتوبان‌های تهران، ترتیبی داد تا اتوبان‌ها از کنار این اراضی بگذرد و بدین ترتیب موجب شد تا قیمت این اراضی یک شبه دهها برابر افزایش یابد. این در حالی بود که بخش اعظم جنوب شهر تهران توسط سیحون، خارج از محدوده اعلام شد و این اقدام موجب شد تا مالکان این مناطق که همگی از طبقه مستضعف جامعه بودند، اجازه بازسازی و حتی کوچک‌ترین تعمیر در خانه‌های خود را نداشته باشند.
با وقوع انقلاب اسلامی، هوشنگ سیحون از ایران گریخت و به دلیل کارنامه سیاه و مفاسد مالی، اموال وی مصادره شد.
پس از مرگ سیحون، رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا، دوویچه وله آلمان و جریان مدعی روشنفکری در ایران تلاش زیادی برای انتقال جسد وی به ایران انجام دادند که این تلاش‌ها با بی‌تفاوتی عموم مردم نسبت به این معمار فراری، ناکام ماند. حال روزنامه شرق در سالمرگ سیحون، یادداشت تفصیلی خود را اینگونه به اتمام می‌رساند: «تابوت مهندس سیحون که در پرچم سه رنگ ایران و پرچم درفش کاویانی پیچیده شده بود در ۱۷ خرداد ۹۳ در گورستان «فورست لاون» لس‌آنجلس به خاک سپرده شد». گفتنی است عملکرد این معمار بهایی را در سال ۱۳۷۹ در کتاب «معماران تباهی»، «سیمای کارگزاران کلوپ‌های روتاری در ایران؛ جلد چهارم؛ دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان» و یادداشت «تو ایران نیستی!» مورخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ روزنامه کیهان به تفصیل بیان شده است.
گل‌‌های یواشکی که دولت ناگهان به خود می‌زند!
«آژیر قرمز برای دولتی‌ها به صدا درآمده و برخی‌ها در داخل دولت به دولت گل می‌زنند.»
خردادنیوز از سایت‌های حامی دولت نوشت: دولتمردان به جای شفاف‌سازی واقعیات و توضیح وضعیت اقتصادی که هر عقل سلیمی به آن صحه می‌گذارد، به شکل ناگهانی و یواشکی! گویی عمل خلافی در جریان است اقدام به حذف سهمیه سوخت کردند، اقدامی که بدون اطلاع‌رسانی سردرگمی را در مردم ایجاد و زمینه سوءاستفاده مغرضان را مهیا نمود. البته در طول عمر دولت یازدهم در موارد بسیاری چون اعطای سبد کالا، عرصه سیاست خارجی، فعل و انفعالات اقتصادی و ده‌ها موارد ریز و درشت دیگر ضعف رسانه‌ای دولت به نحوی بوده که عملکردهای مثبت را تحت‌الشعاع تخریب‌های منتقدان نامنصف قرار داده و به جای ارز‌ش‌افزایی برای دولت دستمایه تنزل جایگاه آن در افکار عمومی را فراهم کرده است.
این سایت ادامه می‌دهد: به زبان ساده‌تر شاید بتوان گفت اگر تمامی منتقدان و مخالفان دولت می‌خواستند ضربه‌ای به دولت بزنند بهتر و کارآمدتر از رویکردهای انفعالی تیم رسانه‌ای دولت نمی‌توانستند به این موفقیت دست یابند و به واقع می‌توان گفت در دولت برخی بهتر از هر مارادونایی، گل به خودی می‌زنند.
خردادنیوز نوشت: دولت یازدهم و مدیران آن باید متوجه این نکته ضروری باشند که دو سال از عمر دولت گذشته و فرصت آزمون و خطا پایان یافته است و اگر قرار باشد فرایند ضعف اطلاع‌رسانی همین‌گونه ادامه یابد با فرض موفقیت دولت در مهم‌ترین پروژه خود یعنی مذاکرات هسته‌ای بازهم با بالاروی توقعات عمومی و ضعف بازنمایی اقدامات دولت حتی در صورت موفقیت در مذاکرات این موضوع نه برگ برنده که دستمایه نارضایتی عمومی از دولت‌مردان را فراهم خواهد کرد.
رویکردهای قائم به سخنان شخص رئیس جمهوری که بازتاب دفعی و آنی دارند یا اظهارات دو پهلو و منفعلانه سخنگوی دولت نمی‌تواند به رابطه منطقی دولت و مردم کمک کرده و بدنه حامی مردمی را به‌عنوان مهم‌ترین مولفه حمایتی از دولت ماندگار و پابرجا کند.
منبع : بورس نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ