ایرانی ها باعث شدند رکوردی جدید در عرضه برنج هندی رقم بخورد

0
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۳۱ مرداد منتشر شد، نوشت که افزایش «تقاضای ایران» رکوردی جدید در عرضه برنج هندی رقم می‌زند به‌طوری که صادرات برنج هند تا ۲۵ افزایش داشته است.
این گزارش  می‌گوید که هند در چهار ماهه اول سال مالی خود که از ابتدای آوریل (تقریبا معادل سال خورشیدی ایران) شروع می‌شود، صادرات برنج را ۲۵ درصد افزایش داده و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسانده است.
آقای «آر.اس سشادری»، دبیر مجمع صادرکنندگان برنج هند، به بلومبرگ گفته است که کل صادرات برنج هند برای سال مالی جاری نسبت به سال گذشته احتمالا تا ۱۰ درصد افزایش یافته و به سه میلیون و  ۸۰۰  هزار تن بالغ شود.
به‌گفته وی، تحریم های غرب و اعتماد ایران به هند، باعث افزایش تقاضای ایران برای واردات برنج معطر باسماتی این کشور شده که هم افزایش قیمت این محصول را در پی داشته و هم باعث شده کشاورزان هندی زمین‌های بیشتری برای کشت این محصول به‌جای غلات دیگر اختصاص بدهند.
بر اساس آمار سازمان صادرکنندگان برنج هند، در قراردادها، قیمت فروش هر تن برنج باسماتی به بازرگانان ایرانی در ماه گذشته ۱۶۵۹ دلار قید شده است، در حالی که این رقم برای سال گذشته مالی ۱۳۰۰ دلار و برای سال قبل آن ۹۰۰ دلار بود. ایران بزرگترین مشتری برنج باسماتی هند است.
بر اساس این گزارش، هند در چهارماه اول سال جاری مالی خود ۶۰۲ هزار تن برنج به ایران صادر کرده است.
آخرین آمار منتشر شده توسط گمرک ایران نیز حاکی است که طی چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۲، مقدار ۶۹۲ هزار تن برنج به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار وارد کشور شده است.
واردات این محصول نسبت به سال قبل، ۴۷ درصد افزایش وزنی و ۸۳ درصد افزایش ارزشی داشته است.
گزارش گمرک می‌گوید که واردات برنج ایران از هند طی این مدت از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۶۴ درصد و ۷۲ درصد رشد داشته و به رقم ۵۷۶ میلیون و ۸۳۸ هزار دلار رسیده است.
امارات و پاکستان بعد از هند بزرگترین تامین‌کنندگان برنج وارداتی ایران هستند.
آمارهای گمرک ایران می‌گوید که حجم واردات ایران از هند طی ۴ ماه گذشته نسبت به دور مشابه در سال ۹۱ بیش از ۲۰۲ درصد (بیش از دو برابر) افزایش داشته است. از لحاظ ارزشی نیز واردات ایران از هند افزایش ۱۸۵ درصدی نشان می دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ