آقای وزیر سپاسگزاریم از بذل توجه ، سرمایه خود را وارد بورس نکنید!

0
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۴٫۰۳٫۱۶ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۲ واحد افزایش به رقم ۴۵۶۶۵ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۲۳ واحد کاهش عدد ۱۳۰۶۳۵ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۳ واحد افزایش به رقم ۲۶۴۸۸ واحد رسید.

همچنین در این روز “اخابر” با ۶۹ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “شبندر” با ۱۷ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۱ واحد کاهش به رقم ۷۰۸ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۵۸۳ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۳۸۶ میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، وزیر اقتصاد دیروز در پایان همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی عنوان کرد که “هم اکنون زمان خرید سهام است و تأکید کرد که اگر از بنده سوال کنند که دارایی خود را در چه بخشی سرمایه گذاری می کنم، قطعاً در شرایط فعلی و با توجه به سایر بازارها، با نگاه بلند مدت بازار سرمایه را معرفی می کنم و قطعاً این بازار بسیار مطمئن بوده و قابلیت سرمایه گذاری دارد.”

سخنانی که در نوع خود بسیار مطلوب بوده و جای قدردانی دارد که که وزیر اقتصاد چنین نگاه مثبتی را نسبت به بورس و سرمایه گذاری در سهام دارد.

اما آقای وزیر، حرفه ای های بازار و سرمایه گذاران فعال بورسی که سالیان سال است خرید و فروش سهام می کنند می خواهند بدانند بر چه مبنایی و با چه دیدگاه و استراتژی هایی فرصت را برای خرید سهام مناسب می دانید؟ آن هم در شرایطی که نبود نقدینگی و عدم ثبات و اطمینان در بازار آنچنان رکودی را در معاملات به وجود آورده که ارزش معاملات روزانه بازاری به ارزش ۲۷۹ هزار میلیارد تومان حتی به ۱۰۰ میلیارد تومان هم نمی رسد. بازاری که در آن حتی سهامی با اعلام تعدیل مثبت سود روندی منفی را پس از بازگشایی نماد معاملاتی خود دنبال می کند.

نمونه آن “ونفت” و”غگل” بودند که هر دو طی معاملات امروز به ترتیب پس از اعلام تعدیل مثبت ۳۳۳ و ۱۷۶ درصدی با افت قیمت به تابلوی معاملات برگشتند. این دو تنها مشتی بودند نمونه خروار.

بورسی که نه تحلیل تکنیکال در آن کاراست و نه تحلیل فاندامنتال.

بازاری که در آن شاخص ها و قیمت سهام توانی برای رشد ندارد و بر خلاف قدیم که همه نگاه ها به آن معطوف بود و سرمایه گذاران برای افزایش میزان فعالیت خود در بورس از یکدیگر سبقت می گرفتند، این روزها تالارهای خلوت معاملات را به خود می بیند.

آقای وزیر، شما بازار سرمایه را بهترین محل برای سرمایه گذاری می دانید، اما پیشنهاد می کنیم سرمایه خود را با وارد کردن به بورس به خطر نیاندازید، با این اوضاع و احوال رکودی بورس و ریزش مداوم قیمت ها قطعاً ضرر خواهید کرد.

آن هم در شرایطی که حتی حرفه ای های بازار به دنبال این هستند که اگر راهی هست که بتوانند به اصل سرمایه خود برسند، از بورس خارج شوند و در بازار دیگری که بتواند سوددهی مورد انتظار را عایدشان کند، سرمایه گذاری کنند. اما به ناچار و به دلیل رکود سایر بازارها و تحت تأثیر زیانی که با آن مواجه هستند، مجبورند دندان به جگر بگذارند و در بورس بمانند.

آقای وزیر به شما پیشنهاد می کنیم سرمایه خود را در بانک ها سپرده کنید؛ سرمایه گذاری در محلی که نه تنها نرخ سود بدون ریسک به شما اختصاص می دهد، بلکه مالیاتی نیز از آن کسر نمی کند؛ آن هم با نرخ سودی بالاتر از نرخ تورم در کشور تا هم ارزش سرمایه خود را در مقابل نرخ تورم حفظ کنید و هم از سرمایه گذاری خود منتفع شوید. ضمن اینکه از ما نشنیده بگیرید، اما اگر حجم سرمایه بالایی داشته باشید، مثل بعضی ها!! سود با نرخ های ۲۴ درصدی و حتی بالاتر به شما سپرده تعلق می گیرد.

از این رو به شما پیشنهاد می کنیم سرمایه خود را وارد بورس نکنید، خطرناک است. جدا از تمامی این تفاسیر، اهالی تالار از خوانندگان گرامی اجازه می خواهد از روند معاملات حرفی به میان نیاید؛ چراکه اتفاق در خور توجهی در معاملات امروز وجود نداشت که بتوان به آن پرداخت. تنها به بیان این موضوع اکتفا می کنیم که مدت هاست دیگر از معاملات سیصد چهارصد میلیارد تومانی هم خبری نیست…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ