ماجرای حضور تمساح در تاسیسات نفتی و سواحل جنوب

0
چند روزی است که تصاویری با موضوع حضور تمساح در تاسیسات نفتی در رسانه‌های مختلف منتشر شده است و در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

شاید شما هم خبر و تصاویری با عنوان تمساح در عسلویه را دیده و شنیده باشید؛ چه در رسانه‌های مجازی و چه در شبکه های اجتماعی و نرم افزار های ارتباط جمعی.

پی بردن به اصل ماجرا، صحت و سقم اخبار و واقعیت یک جریان، دغدغه همه کسانی است که با خبر سر و کار داشته و به آن علاقه مندند.

منشا یک شایعه می‌تواند اطلاعات نادرست یا اطلاعات صحیح و اغراق‌آمیز و مبهم باشد. به نظر می‌رسد دو مقوله اهمیت و ابهام از موارد قابل تامل در بحث انتشار شایعات باشند و هر چه اهمیت و جذابیت خبر بالاتر باشد، احتمال گسترش شایعه بیشتر است.

در ابتدا می توان با کمی تامل در تصاویر منتشر شده در این خبر به عدم ارتباط و تناقض در عکس‌ها و متن پی برد و به راحتی تقلبی بودن خبر آشکار می شود.

هر چند که خبر فوق چند سال پیش نیز به صورت یک جریان گسترده در سایت‌های خبری منتشر شده بود ولی باز هم این اتفاق چون خوراک خبری خوبی برای مخاطب به شمار می رود بازنشر شده و به سرعت در تمامی رسانه ها منتشر شد.

با یک تحقیق در موتور جستجوگر گوگل و استفاده از سیستم جستجوگر عکس این تارنما متوجه می شویم که این تصاویر مربوط به چند سال پیش (سال ۲۰۰۳) است و هر چند که بالاخره تعدد کشورهای اعلام شده در سایت های داخلی و خارجی نام مکان مشاهده این کروکودیل را مشخص نمی‌کند، اما آنچه مسلم است که مشاهده عکس های بیشتر از این کروکودیل نشان می‌دهد که عکس‌های منتشر شده نیز در منطقه عسلویه، کنگان و پارس جنوبی نیست.

گزارشی از تمساح در عسلویه نرسیده است

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تاکنون هیچ گونه از انواع مختلف تمساح در منطقه کنگان و عسلویه گزارش نشده است.

احمد آذریار گفت: تنها یک نوع از گونه تمساح در ایران زندگی می کند که آن هم به صورت پرورشی رشد کرده و از آن محافظت می شود و تا این منطقه فاصله زیادی دارند.

وی افزود: تمساح ها بیشتر در آب شیرین زندگی می کنند و در این منطقه تالاب‌ها شور یا نیمه شور هستند که محل مناسبی برای زندگی این گونه جانوری نیست.

آذریار گفت: متاسفانه برخی در شبکه‌های ارتباط جمعی مسائلی را مطرح می‌کنند که بعضا بدون هیچ توجهی توسط مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها انتشار یافته و به سرعت گسترش می‌یابد.

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان افزود: با نگاهی ساده به تصاویر متوجه تناقض در خبر می شویم.

کروکودیل مربوط به شرق آسیا یا استرالیا است

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تنها گونه تمساحی که در ایران زیست می کند نوع پوزه کوتاه به نام گاندو است.

خسرو درویشی گفت: گونه کروکودیلی که تصاویر آن منتشر شده ظاهرا از کروکودیل های جنوب شرق آسیا و یا استرالیا است که تفاوت فاحشی با گونه تمساح پوزه کوتاه ایرانی دارد.

وی افزود: همچنین فاصله بین محل زیست این نوع جانوری (منطقه میناب) تا عسلویه به قدری زیاد است که احتمال رسیدن کروکودیل ها به عسلویه  و کنگان تقریبا صفر است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بوشهر گفت: با بررسی تصاویر متوجه می شویم این تاسیسات متعلق به کشور دیگری است.

منبع: مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ