زایمان مهناز افشار در آمریکا جنجال به پا کرد!

9

احسان رستگار به سفر مهناز افشار به آمریکا برای زایمان اعتراض کرد و نوشت: دغدغه ی این نگاره، تعیین تکلیف برای بازیگران و یا هیچ یک از مشاهیر هیچ یک از صنوف نیست. مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، این که زن و شوهری تصمیم بگیرند فرزندشان را در کدام کشور به دنیا آورند، مساله ای شخصی و خصوصی است و قانونا و شرعا نمی توان آن ها را از این چنین اقداماتی منع کرد، اما دغدغه ی این یادداشت قطعا این هست که آیا عقلا و متناسب به مطلوبیات اخلاقی اسلامی-ایرانی، این عمل درست است یا غلط.

عکس لو رفته مهناز افشار شوهر جدید مهناز افشار دختر مهناز افشار بچه مهناز افشار اینستاگرام مهناز افشار

روزهای پایانی اردیبهشت امسال، خبری منتشر شد به شرح زیر:

«مهناز افشار مدتی است از کشور خارج شده تا ماه‌ های آخر بارداری‌ اش را در خارج از ایران بگذراند.»

در ابتدا شاید این نوع جملات به ذهن برسند که «خب به ما چه!» یا «رفته که رفته» یا «خوش به حالش که رفته» یا «کاش ما ام پول داشتیم و می رفتیم» و امثالهم.

به عنوان یک تصمیم شخصی دلیلی ندارد که ما به اصطلاح اسلامی، تجسس کنیم در امور زندگی دیگران، اما وقتی این خبر به صورت خودخواسته و سفارشی در رسانه های مختلف منتشر می شود و با در نظر گرفتن این نکته که اگر خانم مهناز افشار نمی خواست، طبیعتا کسی از رفتن وی یا لا اقل از نیتش باخبر نمی شد، این دغدغه پیش می آید که رسانه ای شدن این نوع تصمیمات شخصی و خصوصی، لا اقل از وجه فرهنگ سازی (نه حقوقی و قانونی) از بعد شخصی فراتر رفته و می تواند در نگاه جوانان و پدر و مادرهای آینده ی ایران، تاثیرات نامطلوب انکار ناپذیری بگذارد.

 این اولین بار نیست که بازیگری تصمیم به سفر به کشورهای اروپایی و آمریکا پیش از زایمان می گیرد؛ خانم شیلا خداداد نیز پیش از این برای وضع حمل به خارج سفر کرده بود تا بتواند برای پسرش سامیار شناسنامه ی غیر ایرانی بگیرد.

بازیگران و سینماگران، امروزه در اقصی نقاط جهان و اتفاقا مخصوصا در همان آمریکا، نه تنها یک هنرمند هستند، بلکه سفرای فرهنگی و حتی سیاسی محسوب می شوند که دولت های متبوعه ی آنان، با بهره گیری از شهرت و محبوبیت سینماگران، از آن ها در راستای تبلیغ و تبیین فرهنگ، سیاست، سبک زندگی و نیز اهداف ملی گرایانه شان در افکار عمومی سراسر جهان، از هیچ حسن استفاده یا بعضا سوء استفاده ای دریغ نمی کنند.

عکس لو رفته مهناز افشار شوهر جدید مهناز افشار دختر مهناز افشار بچه مهناز افشار اینستاگرام مهناز افشار

در کشور ما نیز بسیاری از سینماگران و هنرمندان، پا را از فعالیت های اجتماعی و غیر سینمایی در داخل کشور فراتر نهاده و در سطح جهانی و بین الملل، با عناوین و در سطوح مختلف، اقدام به فعالیت های احتماعی، فرهنگی و بشردوستانه می کنند. بسیاری از بازیگران مرد و زن ایران، برای مثال امروزه سفرای صلح سازمان ملل و نیز یونسکو هستند و در این فضا بسیاری از دغدغه هایشان را مرتفع می سازند. اگرچه این نوع فعالیت ها نیز می تواند در مواردی و در شرایطی بیشتر یک ژست و در باطن غلط ارزیابی شوند، ولی در مواردی قابل دفاع و قابل توجیه هستند و می توانند به جای خدمت ایرانی ها به خارجی ها، به عنوان خدمت ایرانی ها به ایرانی ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

حال تصور کنید که یک بازیگر ایرانی، بشود سفیر مهاجرت! آن هم مهاجرت به آمریکا! قطع به یقین این عمل اگرچه خلاف قانون نیست ولی قطعا خلاف منافع ملی و در جهت خلاف امید به زندگی در ایران و اصلاح و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی به شمار می رود. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا بازیگران قانونا یا شرعا یا عقلا یا عرفا موظفند که سبک زندگی اسلامی-ایرانی را ترویج دهند؟ به عقیده ی نگارنده قطعا پاسخ منفی است. خیر؛ کسی موظف نیست، ولی طبیعتا هنرمندان هر کشوری سعی در اصلاح اوضاع مردم خودشان و الگوسازی های زیستی قابل استفاده در داخل برای مردم کشورشان دارند.

عکس لو رفته مهناز افشار شوهر جدید مهناز افشار دختر مهناز افشار بچه مهناز افشار اینستاگرام مهناز افشار

با لحاظ کردن این نکته ی غیرقابل اغماض که پزشکی ایران در برخی رشته ها در دنیا زبانزد است، این نکته که شاید مثلا فلان بازیگر به خارج رفته تا در آن جا زایمان بدون درد کند هم تقریبا قوت خود را از دست می دهد؛ پس معقول است اگر حدس قوی را در سفر مهناز افشار، صرف گرفتن شناسنامه ی آمریکایی برای فرزندش در نظر بگیریم و این تهمت یا برچسب محسوب نمی شود، بلکه یک حدس قوی و معقول است.

سوال حیاتی که در این جا پیش می آید این است که، مسیر حرکت بازیگران ما متناسب با ارزش ها، آرمان ها، افکار و عقاید ایرانی ها، چه وضعیتی دارد و نیز آیا مسئولان موظفند در رابطه به چنین فعالیت هایی که قطعا فعالیت علیه نظام یا علیه منافع ملی محسوب نمی شود اما در راستای فعالیت تبلیغی به نفع دشمن درجه ی یک ما آمریکاست، سیاست گزاری هایی انجام بدهند یا خیر؟

به نظر می رسد اگر بناست بازیگری در چارچوب صدا و سیما و نیز سینمای جمهوری اسلامی ایران رشد کند و بعد به جای فرهنگ سازی و الگو سازی ضد ایرانی گام بردارد، باید مدیران فرهنگی و نیز سیاست گزاران و نمایندگان مجلس، بی تفاوت ننشینند، چون این به معنای هدر رفت بیت المال و استفاده از ظرفیت های عمومی و ملی، علیه فرهنگ سازی ملی محسوب می شود. البته این که به دلایل چنین رفتارهایی مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بگیرد تا فلان بازیگر را ممنوع الفعالیت کند، به نظر مدیریت هوشمندانه ای به حساب نمی آید.

عکس لو رفته مهناز افشار شوهر جدید مهناز افشار دختر مهناز افشار بچه مهناز افشار اینستاگرام مهناز افشار
ولی خطا به نظر نمی رسد که با در نظر گرفتن برخی استثنائات مانند آمریکا، وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران هم در نظر بگیرد که آیا عقلا موظف است که شخصی که به اختیار والدینش پیش از تولد ایران را به مقصد آمریکا ترک کرده و بر اساس قوانین آمریکا، اگر جنگی رخ دهد باید طرف آمریکا بایستد و یک آمریکایی اصالتا ایرانی به شمار می رود، به چه دلیل باید از امتیاز شناسنامه ی ایرانی برخوردار شود؟ اگر هم شناسنامه ی ایرانی برای وی صادر می شود، طبیعتا به دلیل تابعیت اولیه ی آمریکایی، باید از تصدی گری در مناصب حکومتی محروم شود و این تصمیم اصلا ظالمانه محسوب نمی شود.

فارغ از نکات فوق، آیا جز این است که این جنس رفتارها و سفر پیش از زایمان والدینی ایرانی به آمریکا برای این که فرزندشان از موهبت (!!!)‌ شناسنامه ی آمریکایی برخوردار شود، به معنای تحقیر شناسنامه و هویت ایرانی و یک عمل ضد ایرانی است؟ آیا این بدان معنا نیست که ایران حتی ارزش این را ندارد که در آن متولد شویم و اگر در دشمن ایران هم متولد شویم، بهتر از آن است که در این کشور دیده به جهان بگشاییم؟‌ آیا به این معنا نیست که اگر در ایران متولد شویم، آمریکا را از دست می دهیم ولی اگر در آمریکا متولد شویم، ایران مثل یک جنس بنجل و یک کشور به مثابه یک دهات، همواره سهل الوصول است؟

الغرض،پس منطقی است که چنین رفتاری که موجبات تحقیر عمومی و ملی را ایجاد می کند، با تبعاتی حقوقی برای آن فرزند همراه شود تا بدین وسیله والدین از چنین تصمیمی منصرف شوند و یا اگر منصرف نشدند، بدانند که با این تصمیم، فرزند آمریکایی شان که شناسنامه ی ایرانی هم دارد، حق اشتغال در مناصب حاکمیتی در جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

این سیاست گزاری در راستای جریمه ی آن فرزند (که در تولدش در آمریکا تقصیری هم نداشته و والدینش تصمیم گیرنده بوده اند) و یا مجازات والدین او پیشنهاد نمی شود، بلکه در راستای افزایش حس عزت عمومی و هویت ملی توصیه می شود. حتی می شود شرطی را پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از ظلم به فرزندی که خود تصمیم نگرفته که در آمریکا متولد شد، وی در صورت انصراف از تابعیت آمریکایی اش (به هر طریقی که قانونا متصور است)، بتواند از امتیازات شهروندان عادی و غیر آمریکایی نیز بهره مند شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 9 )
  1. ایرانی می گوید

    عمیقا قصه خوردم به خاطر ایران عزیزم

  2. ناشناس می گوید

    جگرم اتش میگیره برای خون شهدایی که رفتند تا ذره ای ازخاک وطن ازدست نره .برای پروفسور حسابی که علی رغم همه کمبودها ماند ونرفت .اگر خیلی عارش میاد خودش هم بره .فکر کرده کیه !!تو امریکا یه شهروند درجه دوم هستی همین. یه بدعت زشتی پایه گذاری شده همین این هم شیلا خداداد.حالا مثل مضحکها بشینند برای بچه هاشون ازتمدن ایرانی قصه بگن از تمدن چند هزار ساله !!

  3. نازی می گوید

    متاسفانه این خانم بازیگر نه هنرمند البته،به فرهنگ ایرانی هم در پست های اخیرش بشدت توهین نموده و این منصفانه نیست و باید جلوی اینجور افراد معاند رو گرفت. این خانم بازیگر باهمان اندک طرفداران، دایم در پست های اخیرش تز اخلاق و درس فرهنگی به ملتی میده که در هشت سال دفاع مقدس به حد کافی فرهنگ خودشان را ثابت کرده اند. اگر این خانم به ایرانی بودن خودش یا فرزندش احساس حقارت میکند، بهتر است هیچوقت به
    ایران.و روی پرده سینما برنگردد.

  4. نازی می گوید

    متاسفانه این خانم بازیگر یعنی افشار در پستهایش نسبت به بازیگران مرد و آقایون مدام از اصطلاح دوست و رفیق عزیزم استفاده میکنه که اصلا شایسته زن ایرانی نبوده و وای بحال آینده جوانها و …

  5. نازی می گوید

    اگر زایمان در این کشور اینقدر دردناک و بد است، بهترست این خانم بازیگر اصلا به ایران برنگردند. بهتر است در همان کشوری که شناسنامه اش را برای فرزندش ترجیح داد بماند. بازیگر جماعت از پول بلیت سینمایی که این ملت به وی داده اند مشهور میشود و بعد این حرکت توهین آمیز به ایران و جماعت ایرانی.
    این حرکت ایشان مصداق انداختن ……
    حرکت های این خانم بازیگر هم در بعد اخلاقی و سیاسی و …اصلا به نفع ملت و دولت اسلامی ایران و جوانان نیست و بهتر است زودتر فکری بحال اینها شود که این حرکات دشمنی داخلی از صد دشمن خارجی برای ملت خطرناکتر است.

  6. ناشناس می گوید

    یه مختصر شباهت این خانوم با فائقه اتشین چه نونی براش کرد.

  7. حنانه می گوید

    چه قده هم ………تو اینستاگرام رادان یه عکس با لباس صورتی خونه گی تو ماه هشت بارداری ازش هست دکمه مانتو باز والله ما دوران بارداری جلو پدر و بردار لباس گشاد میپوشیدیم این زن بازیگر ادم رو با این ادا و اطواراش متحیر میکنه!!!

  8. [email protected] می گوید

    تو راست میگی و عقل گل نه کل شما هستید و البته اگه در توانت بود که شما هم بچه ات رو امریکا بدنیا بیاری تمام حرفهایی که گفتی رو زیر پات گ می گذاشتی بدون شک .حسادت و تعصشبخیلی بده.

  9. علی می گوید

    تورفتی … زائیدی