آب پاکی بر دستان سهامداران ریخته شد!

0
فعالان بازار سرمایه به وضوح دریافتند که این بازار به عنوان یکی از بازارهای مولد اقتصادی هیچ پشتوانه ای ندارد و مقامات و مسئولان ارشد اقتصادی آن را به حال خود رها کرده اند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در حالی طی جلسه هفته های اخیر خود از پنج بانک مطرح و بزرگ کشور قول حمایت از بازار سرمایه را با طریق تزریق نقدینگی ابلاغ نمود که تقریباً می توان گفت هیچ یک از بانک ها نه تنها حمایتی از روند معاملات بورس نکردند، بلکه حتی اقدامی در راستای پشتیبانی از سهام زیر مجموعه های خود ننموده اند.

در ادامه این روند و با بی اعتنایی مدیران بانک ها پیرامون وعده حمایت از بازار و نیز حال و روز بازار سرمایه، وزیر اقتصاد نیز روزهای گذشته در مصاحبه خود با یکی از پایگاه های خبری اعلام داشت که بانک ها تکلیف و تعهدی برای حمایت از بورس ندارند و بدین ترتیب اختیار تام را به مدیران بانک ها داد تا منابع نقدینگی خود را در هر بازار و محلی که می خواهند سرمایه گذاری کنند.

بر این اساس به نظر می رسد با اظهارات اخیر وزیر اقتصاد، آب پاکی برای تداوم روند نزولی بورس بر دستان سهامداران ریخته شد و به نوعی سهامداران بر ادامه دار بودن روند فرسایشی بورس اطمینان تأکید دارند که نتیجه این امر در معاملات امروز بازار سهام مشاهده می شود. چراکه فعالان بازار سرمایه به وضوح دریافتند که این بازار به عنوان یکی از بازارهای مولد اقتصادی هیچ پشتوانه ای ندارد و مقامات و مسئولان ارشد اقتصادی آن را به حال خود رها کرده اند.

این رفتار توام با ناامیدی سهامداران در معاملات امروز به چشم می خورد و با نگاهی به صفحه قرمز تابلوی معاملات و حجم معاملات ۳۰۱ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۷۳ میلیارد تومانی بورس در می یابیم که کورسوی امید برای حرکت در مسیر رونق بورس از طریق حمایت متولیان و مقامات ارشد دولتی به یأس تبدیل شده و باز هم رکود بر این بازار حاکم شده است.

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس نیز در پی روند منفی معاملات با کاهش حدود ۱۱۰واحدی، در مدار ۶۳ هزار واحدی قرار دارد و همین وضعیت را در فرابورس هم شاهد هستیم، به طوریکه حجم معاملات آن بیش از ۶۹ میلیون سهمی به ارزش ۶۹ میلیارد تومان در آن رقم خورده است.

در این شرایط اگر نگاهی به روند معاملات نمادهای پر بیننده بورس و حجم و ارزش معاملات آن بیاندازیم، مشاهده می شود که امروز هر سهم بانک صادرات در محدوده قیمتی ۸۳ تومان و کمتر از قیمت اسمی در حالی معامله می شود که می توان گفت ارزش روز هر سهم این بانک حتی به اندازه قیمت یک آدامس هم نیست.

بانک ملت نیز با حجم معاملات حدود سه میلیون سهمی ارزشی به مبلغ حدود هفتصد میلیون تومان را به خود اختصاص می دهد و معاملات آن تا لحظه تنظیم این گزارش در درصدهای منفی انجام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ