۱۱ فایده دوش آب سرد

0

دوش گرفتن باعث مرطوب شدن پوست، از بین رفتن سلول های مرده ی پوست، رفع عرق و بوی بدن، رفع گردوغبار و کثیفی های روی بدن و تمیزی موها می شود.

این روزها هم که هوا گرم شده است، نیاز به این کار بهداشتی بیشتر احساس می شود. اما آیا تا به حال دوش با آب کمی سرد را امتحان کرده اید؟ درست است که در فصل زمستان این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما دوش آب نیمه سرد و یا ولرم مایل به سرد در فصل گرما بسیار دلچسب به نظر می رسد. البته باید بدانید که این کار ساده تاثیر زیادی در سلامتی بدن نیز دارد. یادتان باشد آب کاملا سرد نیز خوب نیست.

در این مطلب شما را با فواید دوش آب ولرم مایل به سرد بیشتر آشنا می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

مضرات دوش آب سرد مجله سلامت دوش گرفتن دوش آب سرد بعد از ورزش

دوش آب سرد برای تقویت سیستم ایمنی بدن
دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، سرماخوردگی، هموروئید یا واریس بالا می برد.

می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح لنفوسیت T (یک نوع گلبول سفید) می شود که در برابر باکتری ها بسیار موثر عمل می کند.

دوش آب سرد برای بهبود جریان خون
زمانی که در برابر سرما قرار می گیرید، «انقباض عروق» در بدن ایجاد می شود؛ یعنی اینکه سرخرگ ها و سیاهرگ هایی که خون را به جریان در می آورند، تنگ شده و مجبور می شوند با فشار بیشتری خون را به جریان در بیاورند.

علاوه بر این خون، سریع تر به ارگان های حیاتی بدن ارسال می شود تا آنها را گرم کند. در نتیجه جریان خون افزایش می یابد.

دوش آب سرد، همیار لاغری
بدن ما حاوی چربی های قهوه ای است که به مقابله با سرما کمک می کنند. این چربی های قهوه ای در سوزاندن چربی های سفید و در نتیجه لاغری نقش دارند.

این سلول ها گلوکز را برای تولید انرژی می سوزانند. در نتیجه به لاغری نیز کمک می کنند.

دوش آب سرد برای مقابله با اینسومنیا یا مرض بیخوابی
زمانی که هوا خیلی گرم می شود، دوش ولرم مایل به سرد به شما کمک می کند تا دمای بدن کاهش پیدا کرده و بتوانید خواب راحت تری را تجربه کنید.
دوش آب ولرم مایل به سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود

دوش آب سرد برای تنظیم دمای بدن
اگر زیاد عرق می کنید و یا دست و پایتان همیشه سرد است، می توانید دوش آب ولرم مایل به سرد را امتحان کنید. این کار باعث تنظیم دمای بدن شما می شود.

دوش آب سرد برای مقابله با افسردگی
آب سرد باعث تحریک بخشی از مغز می شود که منبع اصلی نورآدرنالین محسوب می شود. این هورمون به طور طبیعی خاصیت ضدافسردگی دارد.

از طرفی گیرنده های حساس به سرما در سطح پوست بیشتر از گیرنده های حساس به گرما است.

علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیده اند که دو تا سه دقیقه قرار گرفتن زیر دوش آب با دمای بیست درجه باعث افزایش قدرت مغز می شود.

آب سرد مانند ورزش باعث آزاد شدن میزان زیادی آندورفین در مغز می شود که به هورمون خوشبختی معروف است.

بنابراین به نظر می رسد که گرفتن دوش آب سرد به استرس زدایی و رسیدن به آرامش کمک می کند.

دوش آب سرد برای افزایش سوخت و ساز بدن
دوش آب سرد علاوه بر افزایش سطح چربی های قهوه ای، فشار خون و دمای بدن می تواند باعث افزایش سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن شود.

به این ترتیب نیز تمام فرآیندهای بدن مانند رشد، احیای عضلانی و سلولی، هضم غذا و غیره با راحتی و سرعت بیشتری انجام می شود.

دوش آب سرد زیبایتان می کند
آب سرد باعث انقباض رگ های خونی می شود. این کار نیز پف کردگی و گودی زیر چشم ها را کاهش می دهد.

خانم ها توجه داشته باشند که گرفتن آب سرد روی سینه ها باعث پیشگیری از افتادگی آنها می شود.

علاوه بر این، آب سرد همچنین باعث بستن کورتیکول موها و درخشندگی آنها می شود. در نتیجه موها قوی تر شده و از ریزش آنها نیز جلوگیری می شود.

دوش آب سرد برای تنفس بهتر
زمانی که آب سرد به بدن می خورد ناخودآگاه نفس های عمیق می کشیم. در واقع بدن با تامین میزان اکسیژن مورد نیاز برای تنفس و گرم شدن در برابر استرس ناشی از این شوک، واکنش نشان می دهد.
در نتیجه ریه ها درست همانند زمانی که ورزش می کنید، باز می شوند تا هوای بیشتری دریافت کنند. این کار نیز باعث تقویت بدن و شادابی آن در طول روز می شود.

دوش آب سرد باعث افزایش ترشح هورمون ها می شود
آب سرد باعث تحریک غدد بدن می شود و بویژه برای افزایش باروری مردها موثر است. به خاطر اینکه سرما باعث افزایش میزان اسپرماتوزوئیدها می شود.
دوش آب سرد، مسکنی طبیعی
آب سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود.

دوش آب سرد برای حفاظت از محیط زیست
دوش آب سرد به نفع محیط زیست است. به خاطر اینکه برای یک حمام گرم و طولانی مدت لازم است که حدود ۱۱۰ لیتر آب مصرف کنید. در حالی که برای یک دوش آب سرد نصف این میزان آب را مصرف خواهید کرد.

علاوه بر این زمانی که آب ولرم یا سرد باشد، خیلی زود حمام را ترک کرده و انرژی زیادی برای گرم کردن آب حمام، به هدر نمی رود.

منبع: مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ