واکنش به خبر بازداشت احمدی مقدم و پسرش!/ کلاهبرداری ۱۷۰ میلیونی با فتواهای جعلی

0
حجت الاسلام محسنی اژه ای در هشتادمین نشست خبری خود با اعلام خبر بازداشت موقت معاون رئیس جمهور سابق گفت: پیش از ظهر امروز بقایی برای بازجویی در مورد پرونده ای که در دستگاه قضا داشت به دادسرای ویژه کارکنان دولت احضار شد و به دستور بازپرس ویژه پرونده برای وی حکم بازداشت موقت صادر شده است.

پنج نفر درخصوص حادثه هتل مشهد دستگیر شدند

محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از حادثه ای که برای زائران حرم رضوی در یکی از هتل هااتفاق افتاده بود افزود: امیدوارم کسانی که مسموم شدند هرچه سریعتر بهبودی کامل را پیدا کنند و از طرف خودم و قوه قضاییه به بازماندگان حادثه تسلیت می گویم.

وی با اعلام اینکه حادثه مسمویت در هتل مشهد اتفاق بدی بود تصریح کرد: طبق آخرین صحبت هایی که با بازپرس پرونده و دادستان مشهد داشتم هنوز حکایتی از عمدی بودن و یا جنایی بودن قضیه وجود ندارد البته این اظهار نظر قطعی نیست و برای اعلام قطعی آن به زمان نیاز داریم.

اژه ای با اعلام اینکه بلافاصله بعد از وقوع ماجرا پرونده ای در این زمینه تشکیل شد و بازپرس ویژه قتل مشهد مامور رسیدگی به این پرونده شد افزود: از دست اندرکاران هتل و مسئولان ذی ربط تحقیقات انجام شده و در حال حاضر ۵ نفر در بازداشت به سر می برند.

سخنگوی قوه قضاییه با اعلام اینکه از اجزای فوت شدگان نمونه برداری سم شناسی صورت گرفته افزود: علاوه بر نمونه گیری از اجساد از آب، هوا و غذای هتل نیز نمونه برداری شده است و براساس حساسیتی که این پرونده دارد مقرر شده تا پایان امروز نتیجه آزمایشگاه سم شناسی به اطلاع دادستان مشهد برسد.

وی در ادامه با اعلام اینکه ۲۴ نفر در این حادثه مسموم شدند افزود: عده ای از مسموم شدگان بلافاصله بعد از حضور در بیمارستان و با انجام اقدامات اولیه پزشکی مرخص شدند از این تعداد چند نفری همچنان در بیمارستان بستری هستند و متاسفانه ۴ نفر فوت شدند.

پنج عضو معاند فعال در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه هشتادمین نشست از سلسله نشست‌های خود با حضور خبرنگاران ضمن اعلام دستگیری ۵ نفر در رابطه با حادثه مسمومیت در هتل مشهد از دستگیری ۵ عضو معاند که به صورت شبکه‌ای در فضای مجازی و شبکه های موبایلی اقدام به ارسال فراخوان برای حضور مردم در خیابان ها می کردند، خبر داد و اظهار داشت: چند نفر از کسانی که مرتبا در شبکه‌های مجازی اقدامات ضد امنیتی و فراخوان‌های غیرقانونی صادر می کردند، از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شده اند.

وی افزود: در بازجویی های اولیه دستگیرشدگان اعلام کرده اند یک انگیزه ضد امنیتی و ضد انقلابی داشتند.

سخنگوی دستگاه قضا با اعلام اینکه انگیزه اصلی دستگیرشدگان و ارتباطات آنها در حال بررسی است، ادامه داد: هم اکنون ۵ نفر در استان های تهران و کرمان و در مرحله اول بازداشت ها دستگیر و بازداشت شده اند و اعتراف کردند که از طریق شبکه های مجازی اجتماعی اقدام به ترویج فساد و فحشا می کردند.

محسنی‌اژه‌ای با اعلام اینکه امکان تقلیل یا افزایش تعداد بازداشت‌ شدگان در این پرونده همچنان وجود دارد، تصریح کرد: تحقیقات تکمیلی درباره افراد بازداشت شده و شبکه های پیچیده ای که با این افراد در ارتباط بودند، همچنان ادامه دارد.

کلاهبرداری ۱۷۰ میلیونی با فتواهای جعلی

وی در ادامه از دستگیری متهمی خبر داد که با استفاده از مدارک جعلی و فتاوای موجود در زمینه عقد موقت اقدام به کلاهبرداری ۱۷۰ میلیون تومانی از شهروندان تهرانی کرده بود.

سخنگوی دستگاه قضا درباره جزئیات دستگیر شدن متهم کلاهبردار توضیح داد: فرد دستگیر شده با تدارک دیدن سایت اینترنتی و جمع آوری فتاوای تقلبی در خصوص عقد موقت صرفا برای تحصیل پول افرادی را به صورت غیرصحیح با هم مرتبط می کرد. با اعلام خبر فعالیت این فرد کلاهبردار بلافاصله فعالیت سایت متصل به وی مورد رصد کارشناسان قرار گرفت و با محرز شدن فعالیت غیرقانونی و جعلی بودن فتاوایی که در این سایت درج شده بود، بلافاصله متهم در تهران شناسایی و دستگیر شد. تحقیقات از متهم دستگیر شده همچنان ادامه دارد.

رفع تصرف ۲۳ هکتار از اراضی غیرقانونی

محسنی‌اژه‌ای با اعلام اینکه قوه قضائیه با جدیت رفع تصرف از اراضی دولتی و منابع طبیعی را که به صورت غیرمجاز تصرف شده اندپیگیری می کند، اضافه کرد: از ۲۴ اسفند ماه سال قبل تا امروز که نزدیک به سه ماه می شود، ۲۳ هکتار از اراضی غیرقانونی در استان البرز و شهرستان کرج رفع تصرف شده اند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: حدود ۸ هکتار از زمین هایی که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده بودند نیز شناسایی شدند و با دستور قضایی و محرز شدن اینکه اراضی مذکور به صورت غیرقانونی تغییر کاربری دادند، هر ۸ هکتار به وضع اول بازگشت.

رسانه‌ منتشرکننده جزییات دادگاه رضائیان، تحت تعقیب قرار گرفت

سخنگوی دستگاه قضا گفت: منتشر شدن جزییات دادگاه غیرعلنی جیسون رضاییان توسط یکی از خبرگزاری‌ها خلاف قانون است و تحت تعقیب قرار گرفتند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که امروز دومین جلسه دادگاه جیسون رضائیان به صورت غیرعلنی برگزار شد اما شاهد بودیم که خبرگزاری مهر جزییاتی را در رابطه با جلسات دادگاه منتشر کرده است، آیا چنین اقدامی خلاف قانون است؟ گفت: بله، این اقدام خلاف قانون است. بر اساس قانون فعلی که اجازه نمی‌دهد حتی اگر دادگاه علنی باشد جزییات منتشر شود، دادگاه غیر علنی دیگر بحث جدایی دارد.

وی ادامه داد: لذا تحت تعقیب قرار گرفتند و الان این موضوع در حال بررسی است که این اطلاعات را آنها از کجا به دست آوردند و چرا منتشر کردند.

احمدی‌مقدم و پسرش جزو بازداشت‌شدگان پرونده بنیاد تعاون نیستند

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پرونده‌ای مربوط به ناجا در قوه قضاییه تشکیل شده که ۴۰۰ میلیارد از محل فروش محموله نفتی نیروی انتظامی بدست آورده است آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: در روزهای گذشته مطلبی مطرح شد که آقای احمدی مقدم و فرزندش بازداشت شدند که من این خبر را کذب محض اعلام می‌کنم.

وی ادامه داد: در مورد بنیاد تعاون نیروی انتظامی در قوه قضاییه پرونده‌ای تشکیل شده که این پرونده دارای متهمانی است که در این راستا ۶-۷ نفر بازداشت شدند، اما جزء این تعداد آقای احمدی‌مقدم و پسرش نیستند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: آقای احمدی مقدم خود نسبت به موضوعاتی که در بنیاد تعاون نیروی انتظامی مطرح شد گزارشاتی را ارائه دادند و اظهار کردند که به آنها رسیدگی شود که می‌توانم بگویم در این پرونده فساد مالی وجود دارد و در حال رسیدگی است.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که قوه قضاییه تصمیم ندارد درباره‌ اخلال گرانی که اخیرا برخی از سخنرانی‌ها را بر هم زده‌اند اقدام کند، گفت: اخلال در نظام اجتماعی یا اجتماعات در قانون پیش بینی شده. اگر منظور شما این است که دستگاه انتظامی به وظایفشان عمل کنند که باید این کار صورت گیرد زیرا خیلی از وظایف بر عهده قوه قضاییه نیست. اما اگر منظور شما این است که قوه قضاییه شدیدتر از قانون برخورد کند امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد:‌ با هر نوع اقدام غیرقانونی در هر زمینه‌ای تلاش می‌کنیم که برخورد جدی و بازدارنده‌ای داشته باشیم اما فراتر از قانون نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم. امیدواریم وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدامات لازم را انجام دهند تا کار به قوه قضاییه کشیده نشود.

خبرنگاری سوال خود را این گونه مطرح کرد که معاون سازمان امور مالیاتی کشور از فرار مالیاتی ۹۰۰ میلیارد تومانی فردی در اصفهان و ۱۲۰ میلیاردی در تهران خبر داده که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: بعد از این همه گذشت زمان و فناوری‌های نوین که آمده کنترل افراد کار سختی نیست که بخواهیم شاهد این گونه فرار‌های مالیاتی باشیم؛ لذا امیدواریم با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مراجع ذی ربط بتوانند از این اقدامات پیشگیری کنند تا افرادی که به آنها مالیات بالا تعلق می‌گیرد مالیات را پرداخت کنند.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم نظام مالیاتی ما گونه‌ای تنظیم و اجرا شود که فرار مالیاتی پدید نیاید. اما این که گفته شده پرونده به دادسرا فرستاده شده است یا خیر اطلاع دقیقی ندارم. اما پرونده‌هایی در رابطه با فرار مالیاتی داریم.

توضیحات محسنی‌اژه‌ای درباره خبر بازداشت اخلالگران سخنرانی رییس‌جمهور

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بازداشت تعدادی از اخلال‌گران سخنرانی رییس‌جمهور در حرم امام (ره) را تایید می‌کنید؟ گفت: این موضوع متاسفانه کم و بیش در دوره‌های مختلف وجود داشته و اختصاص به زمان خاصی نداشته است.

وی با بیان اینکه این اقدام خلاف قانون گاه و بیگاه در گوشه‌هایی از کشور انجام شده است، گفت: در حال حاضر بحمدالله بهتر شده است و شاید یک جهت آن این است که خود مردم رعایت می‌کنند. به طور مثال اگر در این جلسه یک نفر بخواهد اخلال کند بقیه با او همراهی نکنند آن یک نفر نمی‌تواند کاری انجام دهد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در خصوص این موضوع، من هم از دادستان تهران و هم از دادستان شهر ری سوال پرسیدم. در این رابطه اگر کسی هم دستگیر شده هنوز پرونده به این دو مرجع نرسیده است. ممکن است در اینگونه اجتماعات و اجتماعات بزرگ مثل چهارده خرداد چنین اتفاقاتی بیفتد و همان لحظه نیروی انتظامی یک نفر را متوقف کند اما این به معنای بازداشت نیست.

محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره حادثه شیراز و آخرین وضعیت رسیدگی به آن، گفت: در این رابطه قبلا توضیح دادم که افرادی احضار و بازداشت شدند. کیفرخواست صادر شد و پرونده در حال رسیدگی است.

احتمال منحل شدن برخی از موسسات مالی و اعتباری بزرگ

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به وضعیت ۵۰۰ موسسه اعتباری غیرمجاز، گفت: هم بانک مرکزی و هم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که من نیز به عنوان معاون اول قوه قضاییه در آنجا شرکت می‌کنم این موضوع را در دستور کار جدی خود دادند.

وی گفت: در این رابطه کارگروهی از وزارتخانه‌ها و نمایندگان سه قوه تشکیل شده و همه موارد که البته تعداد آنها بیش از این عدد است، در یک ردیف نیستند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اعلام انحلال موسسه مالی میزان، گفت: بعید نیست انحلال برخی موسسات دیگر هم به زودی اعلام شود که تعدادی از آنها از موسسات بزرگ هستند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه الزاما همه این پرونده‌ها به دستگاه قضایی نمی‌آید، گفت: با این موسسات صحبت شده که ادغام شوند یا مجوز بگیرند و اگر چنانچه نخواهند زیر بار دستورات قانونی بانک مرکزی بروند به قوه قضاییه معرفی می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز، گفت: در این رابطه اطلاع جدیدی ندارم و هنوز هم فرصتی که برای پرداخت پول‌ها داده شده بود به پایان نرسیده است، اما از ادامه فعالیت‌های پدیده جلوگیری نشده و فقط قرار شده موارد خلاف اصلاح شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی درباره مرجع رسیدگی به پرونده بنیاد تعاون ناجا، گفت که این پرونده در دادسرای نظامی تهران رسیدگی می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه قوه قضاییه برای نظارت بر تخلفات وکلای میلیاردی چیست؟ گفت: استفاده از وکیل امری منطقی و عقلی است و در قوانین هم پیش بینی شده است. دسترسی به وکیل باید آسان باشد و از طرف دیگر نیز وکیل باید در چارچوب قانون و سوگندی که یاد کرده عمل کند نه اینکه از هر طریقی بخواهد موکلش پیروز شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه بر اساس بخشی از سیاست‌های کلی قضایی که قبلا درباره وکالت ابلاغ شد احساس وظیفه کرد که یک لایحه جامع وکالت تقدیم مجلس کند. متاسفانه این لایحه در دولت سابق مدت‌ها ماند و اصلا به مجلس نرفت. این لایحه در دولت فعلی هم مدت زیادی معطل ماند و در آن تغییرات زیادی بر اساس خواسته وکلا اعمال کردند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تصمیم‌گیری قانونی درباره لایحه وکالت، گفت: در حال حاضر برخی پرونده‌ها وجود دارد که در آنها وکیل شاکی و طرف دیگر پرونده با هم تبانی می‌کنند و پرونده‌ای را طولانی می‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: چنانچه گفته شد در استان مرکزی پرونده‌ای وجود دارد که محیط زیست علیه شرکتی شکایت کرده و این شرکت وکیلی با ۲۰ میلیارد حق‌الوکاله گرفته است که البته این فرد با اتهام دیگری در تهران بازداشت است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه نسبت به این قضیه دغدغه زیادی دارد ضمن اینکه معتقد است استفاده از وکیل منطقی و در برخی موارد الزامی است اما نباید طوری باشد که در انحصار عده خاصی باشد.

وی درباره وضعیت پرونده برادران «ر» که در بخش صنعت فعالیت می‌کنند، گفت: یک نفر از آنها با وثیقه آزاد شده و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره موضوع معوقات بانکی گفت: با اصراری که قوه قضاییه در این باره کرد بانک مرکزی گفت که لیست ۵۷۵ نفر از افرادی که معوقه دارند را ارائه می‌کنیم. از آن زمان نامه‌نگاری‌های فراوانی شد تا ببینیم اینها چقدر بدهی دارند و این بدهی ها بر اساس ضوابط بوده است یا خیر. بالاخره بر اساس آخرین نامه‌ای که به دادسرای تهران داده شده این افراد از ۵۷۵ نفر به ۲۱۷ نفر رسیده‌اند که اگر این تعداد بدهی خود را پرداخت کرده باشند جای خوشحالی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ