چهار جان باخته در هتل مشهد و انبوهی سوال که مسئولان تنها زیادترش کردند!

0
باز جای شکرش باقی است که امروز نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا برگزار شد تا برخی اخبار رسمی در این باره منتشر شود وگرنه معلوم نبود که داستان تلخ مرگ زائران چه ابعاد عجیبی پیدا می‌کرد!
به گزارش «تابناک»، ۳۶ نفر از ۶۰ نفر غیر ایرانی‌ای که در قالب یک کاروان زیارتی راهی مشهد مقدس شده بودند، روز گذشته بر اثر مسمویت راهی بیمارستان امام رضا(ع) در این شهر شدند و تا کنون چهارتن ایشان جان باخته‌اند و حال یکی وخیم گزارش شده‌است؛ این دقیق ترین خبری است که درباره مسمویت زائران عربستانی در هتل توحید مشهد مخابره شده است.
البته به این خبر می‌توان هویت جان باختگان را هم افزود و اشاره کرد که جان باختگان سه پسر حدود سه ساله و یک دختر ۱۴ ساله هستند و افزود دیگر مصدومان این حادثه شامل ۱۵ بزرگسال و هفده نوجوان و کودک هستند و بر اثر این رویداد، مدیر و چهار کارمند هتل دستگیر شده و هتل پلمب شده است.
جز این موارد، هرچه درباره این خبر منتشر شده، نادقیق و غیر معتبر هستند؛ چه عمدی بودن این رویداد، چه معرفی شدن قرص برنج و حشره کش به عنوان عامل مسمویت این زائران و… چراکه بازپرس ویژه قتلی که برای پرونده برگزیده شده هنوز صحبتی در این باره نکرده و به نظر نمی‌رسد که هیچ فردی، چه مسئول و چه غیر مسئول، به اندازه این بازپرس درباره جزئیات ماجرا آگاهی داشته باشد.
این در حالی است که طی ساعات گذشته، سخنانی به نقل از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شد که آنقدر عجیب و غریب بود که وزارت خانه تحت امر وی را مجبور به صدور این اطلاعیه کرد:
در خبر مربوط به مسمومیت زائرین عربستانی که به نقل از وزیر بهداشت در برخی رسانه ها مبنی بر عمدی بودن این مسمومیت عنوان شده بود، ضمن تکذیب این خبر تاکید می شود وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت بیماران و علت مسمومیت این زائران در مشهد عنوان کرد: «در پزشکی هر مسمومیتی ممکن است عمدی باشد مگر خلاف آن ثابت شود و ضروری است دستگاههای نظارتی با اطلاع رسانی به موقع از بروز شایعات جلوگیری کنند.»
لازم به ذکر است در هیچ بخشی از مصاحبه ایشان به اثبات عمدی بودن این مسئله اشاره نشده است، ضمن اینکه تاکنون هیچ مستندی مبنی بر اثبات عمدی بودن مسمومیت زائرین عربستانی گزارش نشده است.
این وزارتخانه ضمن تکذیب ادعای برخی رسانه ها و اثبات تعمدی خواندن حادثه مسمومیت زائران از قول وزیر بهداشت، از رسانه ها درخواست دارد با توجه به حساسیت این موضوع و موارد مشابه در انعکاس اخبار از قول مقامات رسمی دقت لازم را مبذول نمایند.
بدین ترتیب بار دیگر رسانه ها مقصر خوانده شدند تا این سوال پیش بیاید که براستی چه ضرورتی داشت وزیر بهداشت از امکان عمدی بودن این رویداد سخن بگوید؟ آیا اگر این احتمال بیان نمی‌شد، مشکلی پیش می‌آمد و ممکن بود نتایج بررسی های پرونده غلط از آب درآید یا باورناپذیر شود؟
ماجرا زمانی عجیب تر می‌شود که بدانیم بهگفته قاضی زاده هاشمی، علت مسمویت این زوار، سمی بوده که در اتاق هایی که آنان مستقر بودند، استفاده شده بوده است؛ سمی که به گفته حجت الاسلام علی مظفری، رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی، گمانه‌زنی اولیه درباره آن نشان می‌دهد که قرص برنج بوده‌اند!
وی در این بارهبه ایسنا گفته: مسمومیت آنها به دلیل جا گذاشتن قرص‌های برنج که برای از بین بردن حشرات در اتاق‌ها استفاده شده بود، است؛ ظاهرا سهل انگاری برخی از پرسنل هتل در پاکسازی اتاق ها باعث مسمومیت این زائران شده است.»
بدین ترتیب جای تعجب دارد که چنین گمانه زنی هایی را در سخنان سخنگوی دستگاه قضا نیابیم واز زبان اژه‌ای بشنویم: «در این پرونده بازپرس ویژه قتلی تعیین شد که به صورت شبانه‌روز در حال انجام اقدامات لازم در این پرونده است؛ تاکنون ۵ نفر بازداشت شده‌اند و از هوا، آب و غذایی که این افراد استفاده کرده بودند نمونه برداری شده است. مقرر شده تا امشب نتیجه آزمایش‌های مربوط به سم‌شناسی تعیین شود اما نکته قابل توجه این است که تاکنون هیچگونه سرنخی مبنی بر عمدی بودن این حادثه به دست نیامده است البته این جواب نهایی نیست و تحقیقات همچنان ادامه دارد.»
تلخ تر از این تشتت در اخبار مربوط به یک حادثه آنجاست که اگر قصد داشته باشیم مطالب موثق و قابل اتکایی در این باره بشنویم و بخوانیم، متاسفانه مرکز و مرجعی نخواهیم یافت چراکه از دستگاه تا روشن شدن تمامی ابعاد ماجرا یا در پرسش و پاسخ هایی که در نشست های ماهانه سخنگوی این دستگاه، خبری بیرون نمی‌آید و این یعنی فراهم آوردن بستر اخبار ناصحیح، نادقیق و البته شایعه!
کاش برای برچیدن این بساط هم که شده، به مانند برخی کشورهای جهان در زمان وقوع اخباری از این دست نشست های خبری منظمی در سطح استان و شهر برگزار کنیم تا همه چیز در زمانی کوتاه شفاف شود و این گونه نباشد که با صحبت هر مسئولی درباره حادثه، بر ابهامات ماجرا افزوده شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ