یک سفره افطار چقدر تمام می شود؟

0
سفره افطاری سنتی به طور معمول از آش، لبنیات، حلیم، انواع شیرینی‌ها، خرما، نان، سبزی و میوه تشکیل می‌شود.

نان بیش از ۳۰ درصد گران شد

نان را می‌توان مهم‌ترین قلم مصرفی سفره افطار خانوارها دانست. در حالی که قیمت عدد نان سنگک در همین ایام در سال گذشته ۶۰۰ تومان، نان بربری ۵۰۰ تومان، نان لواش ۱۲۰ تومان و نان تافتون ۳۰۰ تومان بود، اما هم‌اکنون قیمت نان سنگک ۸۰۰ تومان، قیمت نان بربری ۶۵۰ تومان، قیمت نان لواش ۲۱۰ تومان و قیمت نان تافتون ۴۰۰ تومان است.

افزایش ۸.۱ درصدی قیمت چای

برای بررسی تغییرات قیمت چای نسبت به سال گذشته، به سراغ گزارش‌های رسمی دولت می‌رویم. براساس گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی در حالی هم‌اکنون در بازار به طور متوسط حدود ۱۶ هزار و ۳۶۵ تومان است که این رقم نسبت به سال گذشته با افزایش حدود ۸.۱ درصدی مواجه شده است. در سال گذشته قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی در بازار حدود ۱۵ هزار و ۱۳۷ تومان بود.

گرانی ۱۳ درصدی پنیر پاستوریزه

هر چند پنیر غیرپاستوریزه به طور متوسط قیمتی در حدود ۱۹ هزار و ۱۲۰ تومان در هر کیلو براساس گزارش بانک مرکزی دارد، اما هم‌اکنون پنیرهای بسته‌بندی حدود ۴۵۰ گرمی با قیمت ۴۷۴۵ تومان فروخته می‌شود.

مقایسه این قلم کالایی با قیمت‌های سال گذشته، تقاوت محسوس قیمت‌ها را نشان می‌دهد. بنا به گزارش‌های رسمی دولت، در سال گذشته هر کیلو پنیر غیرپاستوریزه ۱۷ هزار و ۸۵۶ تومان و هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه ۴۱۹۹ تومان قیمت داشت. این تفاوت قیمت‌ها نشان می‌دهد که پنیر پاستوریزه نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد و پنیر غیرپاستوریزه ۷.۱ درصد گران‌تر شده است.

وضعیت بازار کره

این روزها کره به‌عنوان کالایی اعیانی و لوکس تلقی می‌شود و با رشد قیمت‌هایی که در سال‌های گذشته داشته است، احتمالا کمتر در سفره افطاری خانوارها بتوان آن را پیدا کرد. در حال حاضر هر کیلو کره پاستوریزه در بازار ۲۴ هزار تومان فروخته می‌شود. البته براساس گزارش‌های رسمی دولت، قیمت کره در طول یک‌سال گذشته تغییر خاصی نداشته است، اما گزارش‌های میدانی نکته دیگری را نشان می‌دهد و باید کره را با قیمت‌های بالاتر خریداری کرد.

افزایش ۱۲.۷ درصدی قیمت شیر

با توجه به اخباری که در طول یک‌سال گذشته از شیر منتشر شده، به نظر می‌رسد هم‌اکنون طرفداران کمی در بازار دارد؛ اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم برای خرید شیرهای فله‌ای تمایل پیدا کرده‌اند. اما در کل، به طور معمول مصرف شیر در ماه رضان افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه در بازار حدود ۲۷۴۲ تومان است. این در حالی است که در سال گذشته هر لیتر شیر پاستوریزه ۲۴۳۲ تومان قیمت داشت. بر این اساس، محاسبه تفاوت قیمت‌ها نشان می‌دهد که شیر در طول یک‌سال گذشته ۱۲.۷ درصد گران‌تر شده است.

تخم‌مرغ در صدر گرانی‌ها

حتما در روزهای گذشته برای خرید تخم‌مرغ به سوپرمارکتی‌ها مراجعه کرده‌اید و با افزایش قیمت آن در روبه‌رو شده‌اید. قیمت تخم‌مرغ در روزهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته است؛ به طوری که هم‌اکنون هر شانه حدود ۲ کیلویی تخم‌مرغ در بازار ۱۰ هزار تومان قیمت دارد.
این در شرایطی است که در سال گذشته براساس گزارش بانک مرکزی، هر شانه تخم‌مرغ به طور متوسط ۷۲۴۰ تومان فروخته می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد که تخم‌مرغ در طول یک سال گذشته حدود ۳۹ درصد گران‌تر شده است.

قند و شکر چقدر گران شد؟

قند و شکر هم جزو اقلام پرمصرف سفره‌های افطار است؛ به‌طوری که نه‌تنها برای شیرین کردن چای، بلکه در پخت انواع غذاها همچون حلوا، شله‌زرد، فرنی و… نیز استفاده می‌شود. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد قند در طول یک‌سال گذشته ۳.۱ درصد و شکر ۶ درصد گران‌تر شده است.

براساس این گزارش، در سال گذشته در همین ایام هر کیلو قند در بازار به طور متوسط ۲۷۵۹ تومان و هر کیلو شکر ۲۴۴۸ تومان قیمت داشت، اما در حال حاضر قیمت هر کیلو قند ۲۸۴۵ تومان و هر کیلو شکر ۲۵۹۵ تومان است.

احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت آش و حلیم

آش و حلیم یکی از پرطرفدارترین غذاهای سفره افطار خانوارها را تشکیل می‌دهد. در سال گذشته هر کیلو حلیم درجه یک با مخلفات کامل با قیمت ۸۵۰۰ تومان، حلیم ساده ۸۰۰۰ تومان، آش شله‌قلمکار ۷۵۰۰ تومان، آش رشته ۷۰۰۰ تومان و هر پرس انواع آش به قیمت ۵۰۰۰ تومان بود. همچنین هر کیلو حلوا و شله‌زرد به قیمت ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شد. اما رییس اتحادیه فروشندگان آش و حلیم گفته است که امسال با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جاری، قیمت آش و حلیم ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش ۱۵۰۰ تومانی قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه

قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه از سوی اتحادیه قنادان برای امسال ۱۰ هزار تومان تعیین شده است، اگرچه اغلب قنادان با استناد به درجه کیفی این شیرینی پرطرفدار ماه رمضان، از عرضه آن با این قیمت خودداری می‌کنند و بهای آن را بالاتر می‌برند.

اما در شرایطی قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه برای ماه رمضان امسال ۱۰ هزار تومان اعلام شده است که قیمت آن در سال گذشته ۸۵۰۰ تومان بود. این نشان می‌دهد که خانوارها برای خرید زولبیا و بامیه امسال باید ۱۷.۵ درصد بیشتر هزینه کنند.

گرانی ۸.۸ درصدی برنج

در این میان، برنج جزو اقلامی است که در سفره افطار و سحر خانوارها جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند. این در شرایطی است که براساس گزارش بانک مرکزی، برنج امسال نسبت به سال گذشته ۸.۹ درصد افزایش قیمت داشته است.

در حال حاضر در بازار هر کیلو برنج درجه یک به طور متوسط ۸ هزار و ۶۰ تومان قیمت دارد؛ اما همین برنج را مصرف‌کنندگان در سال گذشته باید با قیمت هر کیلو ۷ هزار و ۴۰۴ تومان خریداری می‌کردند.

افزایش ۷.۳ درصدی قیمت گوشت

بررسی روند قیمت‌ها در طول یک‌سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان نسبت به سال گذشته ۷.۳ درصد گران‌تر شده است. براساس گزارش بانک مرکزی، در حال حاضر در بازار هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به طور متوسط ۳۴ هزار و ۴۹۵ تومان و هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان ۳۴ هزار و ۶۳۹ تومان قیمت دارد.

با توجه به قیمت‌هایی که اعلام شد، یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که هزینه سفره افطار امسال خانوارها با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ