ماجرای اسفناک واردات شبانه ۸۰۰ تن پرتقال مصری

0
موضوع واردات میوه و ممنوعیت این واردات اکنون چندی است ‌به شدت از سوی مسئولان دولتی بر آن تأکید ‌و بارها بر این موضع صحه گذاشته‌ شده است که با وجود عدم نیاز کشور به واردات میوه به جز در اقلامی خاص، هیچ گونه وارداتی از سایر کشورها به ‌ایران نداشته باشیم.

به گزارش «تابناک»، سال گذشته محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی تأکید کرده بود، بر پایه برآوردها، امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن پرتقال برداشت می کنیم که حدود ۴۰۰ هزار تن آن به مصارف صنعتی و ۱٫۵ میلیون تن آن به مصرف تازه خوری می رسد. در همین حال، چندی پیش نیز رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه واردات میوه همچنان ممنوع است، از وجود میوه های خارجی از جمله پرتقال مصری، انگور شیلیایی، گلابی چینی و … با قیمت های بالا در بازار خبر داد و گفت: واردات این میوه ها ممنوع است و قاچاقی وارد می شود.

اما از قرار معلوم و آن گونه که پیداست، این ممنوعیت ها در واردات میوه های قاچاق به کشور تنها در حد حرف و سخن ‌مانده ‌و ماجرایی که چندی پیش (‌حدود دو هفته پیش) در گمرک سردشت رقم خورده، بیانگر این موضوع است؛ ماجرایی که جزئیات آن نشان دهنده عمق فاجعه است.

کاریکاتور واردات سود واردات سوابق محمدعلی طهماسبی

آنچه در عمل روی داده است

این خبر چندی پیش به تابناک ارسال ‌و در پیگیری های بعدی مشخص شد، ‌حادثه بیش از یک اتفاق معمولی است. کلیت ماجرا از این قرار است که ‌حدود دو هفته قبل، شخصی با یک برگ کاغذ مجوز واردات ۲۰۰۰ تن پرتقال مصری به گمرک سردشت مراجعه می‌کند و در حالی که با ممانعت کارمندان و بازرسان گمرک برای عملیات واردات مواجه می‌شود، ماجرا به نقطه اوج خود می‌رسد.

یکی از منابع اطلاعاتی که در جریان جزئیات دقیق ماجرا قرار داشته است، با شرح این جزئیات گفت:

استانداری آذربایجان غربی اقدام به دادن مجوز واردات پرتقال به یکی از شرکت های وارداتی کرده است تا ۲۰۰۰ تن پرتقال مصری از مرز سردشت وارد کشور کند. در صورتی که ورود میوه تحت هیچ عنوانی نداریم و نباید مجوزی باید برای آن صادر شود. اما این افراد با‌ داشتن یک مجوز از یکی از نهادهای دولتی به گمرک مراجعه کردند ‌ولی گمرک به دلیل عدم طی مراحل قانونی از جمله قرنطینه و بارزسی بهداشتی و همچنین به دلیل منع قانونی از این واردات جلوگیری کرد. در این حال، کارمندان گمرک اقدام به پلمب درب ‌گمرک بر اساس اسنادی که در اختیار هست، کردند و مراحل قانونی پلمب از جمله فیلمبرداری نیز طی شد.

اما بعد از این اقدام، وارد کنندگان شبانه به گمرک مراجعه کردند به حریم گمرک تجاوز کردن، فنس کشی های دور بازارچه گمرک را برداشته و با لودر جاده را مسطح کرده و با بردن تریلی ها به داخل در ‌سه شب پیاپی، رقم ۸۰۰ تن پرتقال مصری را که نه مجوزی برای واردات داشته و نه مراحل قانونی واردات از گمرک را طی کرده بود، به ‌کشور وارد کردند.

این منبع با اشاره به مشکلات عدم قرنطینه و انجام امور بازرسی بهداشتی از این محموله وارداتی اشاره کرد که هنوز مشخص نیست که آیا این رقم واردات که به شکل کاملا غیر قانونی و شبانه وارد کشور شده است آیا از سلامت کامل برخوردار بوده یا نه. وی تاکید کرد که این محموله ها شبانه از گمرک تخلیه شده و در طول روز هیچ کس ورود این محموله ها را ندیده است.

وی اشاره کرد گمرک سردشت این اتفاق را به همه منابع و مراجع بالاتر از جمله وزارت اطلاعات و مراجع قانونی در تهران اطلاع داده است. تا آنکه با بالا گرفتن ماجرا از تهران تیم بازرسی و اکیپ ویژه ریاست جمهوری داخل ماجرا ‌و پیگیر این موضوع شدند که بعد از این موضوع این گروه که قصد واردات غیر قانونی داشتند، عقب نشینی کردند و در حال حاضر هنوز ۱۲۰۰ تن پرتقال در آن سوی مرز ‌مانده است.

وی با اشاره به در اطلاع بودن رئیس گمرک از این واقعه گفت: آقای احمدی رئیس گمرک شدیدا با این موضوع مخالفت داشتند و تا جایی که می‌شد تلاش کردند تا از این اتفاق جلوگیری کنند و نامه نگاری های زیادی در این موضوع انجام دادند. حتی به دستور ایشان بود که اقدام به پلمب و فیلم برداری از پلمب صورت گرفت. این اتفاق به کلیه مسئولان بالاتر اطلاع داده شد و وزارت اطلاعات هم در جریان این موضوع قرار گرفت .

این منبع اطلاعاتی گفت: مجوز صادره که در دست وارد کننده و شرکت وارد کننده بوده با امضای مستقیم یکی از مقامات دولتی بوده ‌و حتی در هنگام ممانعت از ورود محموله، با تهدید مواجه شدیم و شخصی که برای واردات محموله آمده بود، شخصا با دفتر این مقام دولتی تماس می‌گرفت و با تماس شخصی پیگیر واردات محموله بود.

کاریکاتور واردات سود واردات سوابق محمدعلی طهماسبی
کاریکاتور واردات سود واردات سوابق محمدعلی طهماسبی

رئیس گمرک سردشت: نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب

 در تماس با رئیس گمرک سردشت، وی از بیان هر گونه اظهار نظر‌ در این خصوص سر باز زد. وی گفت: ارائه توضیحات در این باره نیازمند هماهنگی با استان است.

وی صراحتا حضور خود در این ماجرا را تکذیب کرد و گفت: وقتی ما حضور داشتیم این اتفاق نیفتاده است و بعد از پلمب این قضیه در حالی که ما شاهد و ناظر نبوده ایم نمی‌توانیم تأیید و یا تکذیب کنیم.

گفته می‌شود پس از پیگیری از مراجع دولتی و حضور نماینده روحانی در سردشت این عملیات واردات که عملا تفاوتی با واردات از نوع قاچاق نداشته است، متوقف شده.

گویا ماجرای گمرک سردشت که در خاموشی خبری قرار گرفته ‌و شاید به دلیل حضور مقامات ارشد دولتی  در پشت آن در سکوت اتفاق افتاده است، نمونه دیگری از شاید چندین ماجرای مختلف باشد که پشت واردات ممنوعه میوه و سایر واردات ممنوعه دیگر قرار دارد. حال پرسش اینجاست که مسئولان دولتی، نماینده سردشت چه پاسخی برای این عملیات شبانه واردات دارند؟

همه اسناد مربوط به این ماجرا به همراه اسامی اشخاص دخیل و شرکت وارد کننده در اختیار وب سایت خبری تحلیلی تابناک قرار داشته و محفوظ است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ