عربستان: همه گزینه ها علیه ایران روی میز است

0
سفیر دولت عربستان سعودی در بریتانیا تهدید کرد در صورت عدم دست یابی به یک توافق خوب با ایران همه گزینه های عربستان از جمله تلاش برای ایجاد توازن با ایران از طریق توسعه برنامه هسته ای نظامی ، روی میز خواهد بود.
به نقل از “آر تی” محمد بن نواف بن عبدالعزیز در مصاحبه ای با روزنامه “دیلی تلگراف” بریتانیا که روز دوشنبه منتشر شده است، به دولت اوباما هشدار داد که کشورش امیدوار است گروه ۱+۵ به یک توافق هسته ای ” خلل ناپذیر” با ایران دست یابد تا مانع دست یابی ایران به سلاح هسته ای شود.
این دیپلمات ۶۲ ساله سعودی که از سال ۲۰۰۵ سفیر ریاض در لندن است،تهدید کرد در صورت عدم دست یابی به چنین توافقی همه گزینه ها برای دولت پادشاهی سعودی از جمله توسعه توانمندی های هسته ای روی میز خواهد بود.
عربستان : همه گزینه ها علیه ایران روی میز است
محمد بن نواف گفت:” ما همواره اعلام کرده ایم که پشتیبان حل و فصل مساله هسته ای ایران از روش های دیپلماتیک و از طریق مذاکره هستیم.”
او افزود: ما از تلاش های رییس جمهور آمریکا در راستای رسیدن به یک توافق خوب و خلل ناپذیر با ایران حمایت و قدردانی می کنیم اما این توافق نباید مجوزی برای ادامه سیاست های توسعه طلبانه و مداخله جویانه ایران در امور دیگر کشورهای منطقه شود.
ادعای این دیپلمات سعودی درباره سیاست های مداخله جویانه ایران در حالی است که دولت سعودی در ۴ سال گذشته آشکارا با لشکر کشی به دو کشور همسایه خود (بحرین و یمن) در مسایل داخلی این دو کشور دخالت کرده و هم اینک نیز حملات این کشور به کشور یمن ادامه دارد.
سفیر عربستان در بریتانیا ابراز امیدواری کرد ایران در توافق هسته ای در شرف امضا تعهداتی قوی دهد که به دنبال توسعه قابلیت های هسته ای – نظامی نخواهد بود . به گفته این دیپلمات سعودی اگر ایران چنین تعهدی در توافق ارایه ندهد و این توافق بدون تضمین کامل عدم نظامی سازی برنامه هسته ای ایران امضا شود آن گاه دولت سعودی بر خود فرض می داند که همه گزینه های روی میز خود از جمله توسعه توانمندی های هسته ای – نظامی را به منظور برقراری توازن با ایران به مورد اجرا بگذارد.
این دیپلمات سعودی مدعی شد: برنامه هسته ای ایران برای تمامی منطقه یک تهدید جدی است و منبع و انگیزه ای برای اشاعه برنامه هسته ای در تمامی منطقه از جمله اسراییل می شود.
اظهارات سفیر عربستان در بریتانیا در حالی بیان می شود که پنج شنبه هفته گذشته نیز در نشستی در شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن یک مقام نظامی سابق سعودی با یک دیپلمات اسراییلی دست دادند و در سخنانی مشابه از برنامه های هسته ای و سیاست های منطقه ای ایران ابراز نگرانی کردند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ