بدهی بزرگترین بدهکار بانکی به بانک پاسارگاد چقدر است؟

0

مدیر عامل بانک پاسارگاد از موافقت بیشتر بانک های فعال کشور با کاهش نرخ سود بانکی خبرداد و گفت که یکی از بزرگترین مشکلات بانکها، وجود موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است.

مجید قاسمی، با اشاره به تعداد زیاد موسات مالی واعتباری غیرمجاز درکشور گفت: مادامی که این موسسات غیر مجاز، ساماندهی نشوند، نمی توان به مهار تورم درشرایط رونق امید داشت، مگر اینکه با فشار رکود بتوان تورم را مهار کرد

وی در توضیح مضرات موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برای شبکه بانکی کشور توضیح داد: این موسسات غیرمجاز با ارایه نرخ سودبانکی بالاتر ازحد مجاز، به جذب سپرده افراد مبادرت ورزیده که اگر این موسسات وحتی موسسات در شرف اخذ مجوز، حد استاندارد نرخ سود بانکی را رعایت کنند بخشی از مشکلات شبکه بانکی کشور مرتفع خواهد شد.

*بنگاهداری توسعه محور عین صواب است

وی، درباره بنگاه داری بانک ها در کشور گفت که اگر بانک‌ها بنگاهداری نکنند ورشکست میشوند و ادامه داد که بانک پاسارگاد ساخت وساز نمی کند.

به گفته قاسمی، بانک پاسارگاد یک شرکت پشتیبان از انبوه سازی داشته که باهدف مشارکت وتامین منابع با انبوه سازان همکاری می کند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با تاکید براینکه بانک متبوع او طبق عقود اسلامی برای انبوه سازان تامین منابع مالی می کند، تصریح کرد که تنها زمینه ساخت و ساز این بانک در بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم حضرت امام رضا (ع) بوده که از روز نخست این امر هدفمند انجام شد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به اخذ مجوز راه اندازی شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، “میدکو” از بورس،گفت که این هلدینگ قرار است ۴.۲ میلیون تن فولاد تولید کندکه مواد اولیه آن از محل سنگ آهن معادن داخل کشور تامین می شود که در واقع همین سنگ آهن، اکنون توسط ایمید رو که یک شرکت دولتی بوده ، خام فروشی می شود.

وی، تاکید کرد که در حال حاضر هلدینگ میدکو از سنگ آهن خام تولیدی، ارزش افزوده ایجاد می کند و اذعان داشت که بانک ها باید با حضور درمیادین مهم اقتصادی کشور،خلل وفرج و حلقه های مفقوده را شناسایی و در رفع آن بکوشند.

قاسمی با اشاره به راه اندازی ۱۷ طرح در مجموعه “میدکو” ، سهامی عام، گفت که هم اکنون ۱۰ طرح از ۱۷ طرح مورد اشاره به بهره برداری رسیده که بخشی از این طرح ها شامل تولید سنگ آهن،تولید کنستانتره و گندله سازی بوده که در نهایت به تولید ۴.۲ میلیون تن فولاد ختم خواهد شد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تاکید کرد که همین تولید فولاد از سنگ آهن خام ازجمله طرح هایی بوده که بر روی زمین مانده بود و کسی جرات انجام آن را نداشت که بانگ پاسارگاد آن را به سرانجام رساند.

وی، با بیان اینکه هلدینگ میدکو در سال ۹۳ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای ۱.۵ میلیون نفر سهامدار مستقیم و غیرمستقیم خود سود آوری داشته است،تصریح کرد که همه این رقم به سمت افزایش سرمایه هلدینگ خواهد رفت و یک ریال هم سود نقدی به سهامداران پرداخت نخواهد شد.

وی سرمایه هلدینگ میدکو در زمان پذیره نویسی را ۱۰۰ میلیارد تومان برشمرد وافزود که درحال حاضر سرمایه این هلدینگ ۱۶۸۰ میلیارد تومان بوده که همه آن را سهامداران تامین کرده اند و ادامه داد که سهم بانک پاسارگاد از این هلدینگ فقط ۲۰ درصد است.

قاسمی، با بیان اینکه تا سال ۹۶ همه ۱۷ طرح “هلدینگ میدکو” به بهره برداری خواهد رسید،تاکید کرد که پس از آن بانک پاسارگاد به آرامی سهام خود را واگذار ودر جای دیگر سرمایه گذاری خواهد کرد.

*تعیین رقم ۴۰ درصد برای بنگاه داری قابل تامل است

مدیرعامل بانک پاسارگاد تعیین رقم ۴۰ درصد سرمایه پایه را رقمی قابل تامل برشمرد.

به اعتقاد وی باید اجازه داد تا سقف بنگاهداری بانک ها از مرز ۴۰ درصد عبور کرده ،به شرط آنکه این افزایش بنگاهداری در مسیر هایی که کشوردرآن نقاط نیازمند توسعه جدی است هدایت شود.

قاسمی، برای توضیح بنگاهداری هدفمندکه توسعه ملی را نیز در برداردگفت که فعالیتی که پاسارگاد درمیدکو انجام می دهد هزینه ۵ میلیارد دلار در برداشته که هیچ بخش خصوصی توان اجرای چنین طرح هایی را ندارد و تاکید کردکه برخی به عمد درتلاشند تا بنگاه داری را بدنام سازند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد سود هرسهم “ای پی اسبانک متبوع خود در سال ۹۳ را ۳۲۶ ریال ذکرکرد وگفت که این رقم نه تنها محقق خواهد شد بلکه ممکن است رقم سود هر سهم به ۳۳۰ ریال هم برسد.

*مطالبات معوق

قاسمی، درباره مطالبات معوق بانک پاسارگاد گفت که به طور معمول مطالبات معوق این بانک زیر شش درصد تسهیلات اعطایی یعنی ۵.۶ درصد بوده و افزود که هدف بانک مرکزی رسیدن رقم مطالبات معوق بانک ها به عدد پنج درصد بوده که بر این اساس بانک پاسارگاد در سیستم بانکی کمترین مطالبات معوق را داراست.

*بدهکاران دانه درشت

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه ممکن است بانک ها بدهکاران دانه درشت داشته باشند،گفت که پاسارگاد بدهکار دانه درشت نداشته و حتی بدهکار ۶۵۰۰ میلیارد تومانی ربطی به این بانک ندارد.

وی، توضیح داد که”م.ر.ص.”فقط یک میلیارد تومان از بانک پاسارگاد تسهیلات گرفته که این بانک نیز بابت آن وثایق خوبی اخذ کرده و نگرانی از این بابت ندارد و اذعان داشت که پاسارگاد توانست با مدیریت خوب تسهیلاتی در اختیار نامبرده نگذارد.

وی، با بیان اینکه درکشور درحال توسعه ای چون ایران که محدودیت بودجه ای وجود دارد، بنگاهداری با هدف توسعه ملی، ایجاد اشتغال ،رفع حلقه های مفقوده و پرهیز از خام فروشی عین صواب است، گفت که بانک ها در کشور مظلوم واقع شده اند و شایسته نیست که مورد هجوم قرار رگیرند.

قاسمی،”فناپ، شرکت زیر مجموعه پاسارگاد را یکی از۱۱ شرکت برترفعال فناوری اطلاعات درجهان دانست که درزمینه تولیدکوربانکینگ فعال بوده و ادامه داد که یکی ازویژگی های بانک پاسارگاد تولیدکوربانکینگ بوده که در واقع هیچ بانکی درکشور نتوانسته با پاسارگاد رقابت کند زیرا بانک ها کوربانکینگ خود را ندارند.

منبع: نسیم

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ