خانه / آخرین اخبار / آنچه از پروژه «کاسپین» «پردیسبان ایرانیان» نمی دانید / بهشت خیالی، جنب اتوبان قزوین!

آنچه از پروژه «کاسپین» «پردیسبان ایرانیان» نمی دانید / بهشت خیالی، جنب اتوبان قزوین!

اطلاعاتی که باید در مورد یک پروژه بزرگ و سوال‌برانگیز اقتصادی بدانید

احمد کشاورز  

کارخانه از ساعت ۵ بعد‌از‌ظهر فعالیت‌های خود را قدری کم می‌کند. اما از ساعت ۷ صبح تمامی‌کارگران، مهندسان و حتی مدیران عالی‌رتبه شرکت مدام اطراف سوله‌های سیاه و عظیم سیمانی می‌چرخند. بافت ساختمان به اوج فرسودگی رسیده و برای ادامه حیاتش به نظارت‌های دائم نیاز دارد. سوله کارخانه و خط تولید دوسوی اتوبان قرار گرفته‌اند و خط تسمه‌ای‌ فرسوده‌ انبار و برج‌های پخت بزرگ کارخانه سیمان آبیک را به یکدیگر وصل می‌کند. برج‌های بلندقامت کارخانه سیمان آبیک طی ۳۰ سال گذشته، ذرات سیمان را در فضای اطراف کارخانه پراکنده‌اند؛ ذراتی که پس از ۳ دهه فضای اطراف یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های سیمان ایران را خاکستری کرده است. یکی از ساکنان بومی‌ منطقه آبیک که طی ۲۰ سال گذشته همسایه کارخانه بوده است، می‌گوید:« ذرات معلق سیمان برای خیلی از اهالی منطقه بیماری آسم را به همراه آورده است.» کمی‌دورتر از همین فضای غم‌انگیز و سیمان‌زده، ۵ سال دیگر پارک یخ، آکواریم دریایی، برج ۶۶‌طبقه، رستوران بین‌المللی و سالن ۱۰ هزار نفری اجتماعات و البته سینماهای مدرن راه‌اندازی می‌شود. به‌این‌ترتیب کارخانه سیمان آبیک همسایه‌ای جدید و البته مرموز پیدا می‌کند.

فروش سهام پردیسبان سيمان آبيک سهام پردیسبان پردیسبان ایرانیان بیوگرافی سعید اسفندیاری بیوگرافی رضا شجاعی

 پروژه بزرگ و مشکوک چیست؟
« ۶۶ طبقه با ارتفاع ۲۳۰ متر، ۵ هزار واحد تجاری، سالن همایش ۵ هزار‌نفره ، ۶ تالار عروسی ، پارک برف و یخ -پارک آبی – پارک دلفین- باغ پرندگان- باغ گل، باغ موزه مینیاتور، دریاچه مصنوعی‌، سالن‌های ورزشی تفریحی و سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان، رستوران گردان و ۶۰ رستوران و محل پذیرایی» تمامی‌این اطلاعات در سایت رسمی‌شرکت در مورد مجموعه‌ای درج شده که هیچ مقام رسمی‌ به غیر از اداره فرهنگ‌و‌ارشاد و اداره مسکن و شهرسازی قزوین، اطلاعی از سرنوشت آن ندارد. سایت رسمی ‌شرکت توصیه می‌کند سرمایه‌گذاران خرد دارایی‌هایشان را برای کسب سود به حساب مالکان پروژه‌ای واریز کنند که هنوز حتی کلنگ فاز اولیه احداث آن هم به زمین سفت و سیمانی جنب کارخانه سیمان آبیک نخورده است.  برآوردهای شرکت نشان می‌دهد سالیانه حداقل ۱۰۰ هزار‌نفر در منطقه آبیک تردد می‌کنند. به همین جهت مالکان پروژه براین باورند که ۱۲ هزار نفر را برای خدمت‌رسانی به این گروه به استخدام در می‌آورند ولی حداقل مشاهدات میدانی از محل اجرای پروژه تایید می‌کند، خبری از ساخت‌ وسازهای عظیم نیست. در صورتی که پروژه ساختمانی به نتیجه برسد باید ۱۵ هزار نفر هم‌ در ۳ شیفت ۲۴‌ساعته برای واحدهای تجاری مجموعه کار کنند. بزرگ‌ترین هایپرمارکت کشور هم قرار است در همین منطقه احداث شود. البته پیش از این بنیاد تعاون ناجا مدعی بود، بزرگ‌ترین بازار کشور را در پروژه بزرگ مگامال شهرک اکباتان تهران راه‌اندازی کرده است. براساس آنچه در سایت پروژه قید شده، رستوران‌های مجموعه هم غذاهای هندی، ژاپنی و چینی را به متقاضیان همراه «اینترنت رایگان» عرضه خواهند کرد. تقریبا تمامی‌اطلاعات فنی پروژه در سایت رسمی‌شرکت آمده ولی هیچ اثری از نام و نشان سازندگان، سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت نیست؛ سرمایه‌گذارانی که قرار است کارخانه سیمان آبیک را از تنهایی درآورند و یک مجموعه در ابعادی فضایی بسازند.

 آنها کیستند؟
دفترشان در بالادست‌ترین نقطه سعادت‌آباد واقع شده است. آپارتمانی بزرگ که در سالن اصلی آن ۴۰ منشی برای پاسخگوی به سرمایه‌گذاران کنار هم نشسته‌اند. تقریبا هیچیک از آنها هم به درستی از هویت سازندگان پروژه اطلاعی ندارند.  دکتر غنی، مهندس اسفندیاری و مهندس شجاعی همراه یک خانم دکتر دیگر مالکان ۷۵ درصد سهام این مجموعه به شمار می‌آیند. همین گروه ۴‌ نفره قصد دارند ۲۵ درصد از سهام پروژه را به خریداران خرد ارائه دهند. مشاور سرمایه‌گذاری شرکت تاکید دارد این گروه به هیچ نهاد حاکمیتی وابسته نیست و از سوی نهادی خصوصی اداره می‌شود. شرکت احتمالا خصوصی این گروه پیش از این پروژه‌های شهرک‌سازی در نور، لاهیجان و قزوین را انجام داده است. آگهی‌های روزنامه رسمی‌ تایید می‌کند، در ۲ مرحله اسفندیاری و شجاعی به عنوان اعضای جدید به هیات‌مدیره اضافه شده‌اند ولی حتی در آگهی تاسیس رسمی‌شرکت هم نامی ‌از دکتر غنی نیامده است. با‌ این‌وجود یکی از مشاوران تلفنی شرکت از غنی به عنوان یک عضو گروه هیات‌مدیره یاد می‌کند. تیم  ۴‌نفره پیش از راه‌اندازی پروژه اتوبان قزوین، شانس خودشان را در فعالیت‌های دیگر آزموده بودند. «پردیسبان ایرانیان» یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ساختمانی «ایستا بهارستان نورشرق» به شمار می‌آید که آن هم توسط همین هیات ۴‌نفره اداره می‌شود. هلدینگ پردیسبان ایرانیان هم تنها برای ساخت برج «کاسپین» و چندین پروژه ساختمانی دیگر راه اندازی شده است.

فروش سهام پردیسبان سيمان آبيک سهام پردیسبان پردیسبان ایرانیان بیوگرافی سعید اسفندیاری بیوگرافی رضا شجاعی

 اصل ماجرا چیست؟
شرکت «پردیسبان ایرانیان» کلنگ احداث پروژه ساختمانی «کاسپین» در شمال آزاد‌راه تهران- قزوین و نزدیک شهرآبیک را زده است. یکی از منشی‌های شرکت که اطلاعات رسمی ‌را به سهامداران ارائه می‌دهد، می‌گوید:«محل احداث پروژه اصلا جای پرتی نیست. برای انتخاب این محل مطالعات زیادی انجام شده است.» پروژه‌ای که او از آن دفاع می‌کند، ۲ کیلومتر دورتر از جاده تهران- قزوین قرار دارد. اما بازهم مشاور سرمایه‌گذاری شرکت می‌گوید:« این محل معروف به جاده ابریشم است. روزانه یک میلیون خودرو از این جاده عبور می‌کند و البته در شهر دانشگاهی آبیک، ۲۸ دانشگاه و مجموعه دانشگاهی وجود دارد. بنابراین احداث مجموعه توریستی و تفریحی در این منطقه سنجیده شده است.»
بررسی اطلاعات روزنامه رسمی‌کشور نشان می‌دهد شرکت «ایستابهارستان نور شرق» مالک اصلی برج کاسپین و شرکت «پردیسبان ایرانیان» در دومین روز از بهمن ماه سال گذشته افتتاح شده است. براین‌اساس تقریبا تمامی‌پروژه‌های ساختمانی و شهرک‌سازی قبلی این گروه با نام شرکتی دیگر انجام شده بود. همین موضوع سبب شده تا دسترسی به اطلاعات دقیق از سازندگان برج «کاسپین» دشوار شود. براساس آگهی که در روزنامه رسمی‌کشور درج شده، سرمایه اولیه شرکت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده است. سرمایه اولیه شرکت تقریبا برابر با قیمت خرید ۲ واحد آپارتمانی در همین منطقه از سعادت‌آباد است.
موسسان شرکت تمامی‌سرمایه اولیه را برای تقسیم بین شرکا به سهم‌های یک ریالی تقسیم کرده‌اند. به گفته یکی از منشی‌های تلفنی، شرکت سال گذشته قیمت هر سهم قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران تنها ۲ تومان بوده ولی همین سهام امسال به قیمت ۴۶ تومان رسیده است.

 آنها به سپاه تعلق دارند؟
پروژه‌ای که سعید اسفندیاری و رضا شجاعی و شرکایشان در اتوبان تهران قزوین کلنگ زده‌اند، حداقل از نظر نام به پروژه بزرگ شرکت «ایرانیان اطلس» متعلق به بنیاد تعاون سپاه و بانک انصار شباهت زیادی دارد ولی مدیران میانی شرکت همگی تاکید دارند که رابطه‌ای میان این مجموعه و ساختمان‌سازی‌های سپاه وجود ندارد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که شجاعی، مالک این پروژه عضو انجمن مهندسان مشاور کشور است ولی حداقل در فضای مجازی و در بین ساختمان‌سازان مطرح تهرانی، نشانی از او وجود ندارد. نام او تنها در آگهی‌های رسمی‌شرکت درج شده است. آخرین‌بار هم روزنامه کاروکارگر آگهی تمدید مهلت فعالیت هیات‌مدیره را به چاپ رسانده است. شرکت تحت مدیریت این دو، در کیش، مشهد، تهران ، شیراز و اصفهان هم کلنگ احداث برج‌های جدید را زده است. اما پروژه بزرگ گروه ۴‌نفره مالک ساختمان اتوبان تهران- قم هنوز به مرحله اولیه نیز نرسیده است. به گفته یکی از مدیران شرکت تاکنون تنها بلوارکشی و آزمایش آب‌و‌خاک محل احداث برج‌ها کلید خورده است. برآوردهای اولیه هم نشان می‌دهد حداقل ۵ سال زمان تا انتهای پروژه باقی مانده با این حال هر فرد حقیقی می‌تواند از ۶ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان سهام پروژه اتوبان قزوین را خریداری کند. برای خرید بیش از یک میلیارد تومان سهام هم مدیرعامل شرکت با خریدار مذاکرات را ادامه می‌دهد. سایت شرکت هم اعلام کرده اجرای این پروژه در راستای «خلق حماسه اقتصادی» صورت گرفته است.

برج‌های اتوبان قزوین چه می‌شود؟
«فقط یک تصویر سه‌بعدی کامپیوتری». این تنها محصول یکسال گذشته شرکت «پردیسبان ایرانیان» است. پروژه هرچند از نظر مجریان گمنام آن پیش رفته ولی از مشاهدات میدانی گرفته تا استنادات سایت رسمی‌شرکت، همگی نشان می‌دهد هرآنچه در جاده تهران- قزوین رخ داده، حصارکشی زمینی بایر اطراف مترو هشتگرد است. شرکت به سهامداران وعده ارائه ضمانت‌نامه‌های معتبر بانکی را می‌دهد ولی نوشته‌های وبلاگی برخی از خریداران سهام این مجموعه نشان می‌دهد خریداران سهام چندان اعتمادی به آنها ندارند. برخی خریداران سهام این پروژه در وبلاگ‌های شخصی‌شان به گلایه از مالکان شرکت پرداخته‌اند و حتی گروهی از آنها نوشته‌اند وکلایشان را راهی دفتر سعادت‌آباد کرده اند. بااین‌حال شرکت همچنان تاکید می‌کند سود تضمین‌شده را به خریداران ارائه می‌دهد. البته پیش از آن برخی خریداران سهام برج رویایی و ساخته‌نشده، ترجیح می‌دهند تصویری از اولین حرکت‌ها برای ساخت این پروژه را روی سایت شرکت ببینند.

منبع : تماشاگران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*