کسی از خانم سوپراستار خبر ندارد؟ / مروری بر وضعیت هدیه تهرانی

0

از آخرین‌باری که از خودش خبر داد،‌‌ ۲ سالی می‌گذرد. زمانی که بالاخره طاقتش طاق شد و در صفحه فیسبوکش نوشت‌: «با این وضعیتی که به وجود‌ آمده دیگر برای سینمای ایران کاری انجام نخواهم داد، چون تلاش بی‌حاصله و واقعا خسته شدم از این همه حذف و این همه سختی که بازیگران تحمل می‌کنند. تئا‌تر کار می‌کنیم اجازه اجرا نداریم. فیلم بازی می‌کنیم اکران نمی‌شود. گالری عکس می‌گذاریم تا ۱۰ سال بعد باید جواب پس بدهیم. یقین داریم «قلب یخی» هم… دیگر نمی‌دانم چی بگویم. متاسفم شدید….». 

همسر هدیه تهرانی اینستاگرام هدیه تهرانی ازدواج هدیه تهرانی

جمله‌های بالا از روزهای سخت بازیگر زنی حکایت می‌کند که در دهه ۷۰ طرفدارانش برای دیدن شمایل خاصش در «شوکران» بار‌ها و بار‌ها راهی سالن‌های سینما شدند. تماشاگرانی که می‌خواستند تماشای یک بازیگر زن متفاوت در سینمای ایران را تجربه کنند. زنی با ابهت و چهره سنگی که بغض‌اش روی پرده نقره‌ای، هر قلبی را می‌شکست.

همسر هدیه تهرانی اینستاگرام هدیه تهرانی ازدواج هدیه تهرانی
اما خانم بازیگر که با شوکران و قرمز و سلطان و بعد با کاغذ‌بی‌خط و چهارشنبه‌سوری تبدیل به ستاره بی‌رقیب سینمای ایران شده بود، که توانسته بود از همه رقبایش فاصله‌ای بعید بگیرد، در آستانه ۴۰ سالگی اشتباه وحشتناکش را مرتکب شد. مشاورانش او را به بیراهه برده بودند؟ اعتمادبه‌نفس و جاه‌طلبی بی‌حد‌و‌مرزش او را از دیدن حقیقت باز داشته بود؟ هرچه بود، او که در سینما حضوری کمرنگ داشت و شایعات از بدهکاری‌ها و ممنوع‌الخروج‌شدنش حکایت می‌کردند، ناگهان با یک نمایشگاه عکس همه را شوکه کرد، عکسی در کنار اسفندیار رحیم مشایی در سالن تئا‌تر، نمایشگاهی که اسپانسر دولتی‌اش در روزهای تلخ سینما جای دفاع نداشت و بالاخره حراج تابلو‌ها و خرید معاون اول رئیس‌دولت وقت؛ قهقرای تمام و کمال. همین روز‌ها بود که او به هر که رسید از نامرادی روزگار گفت. از اینکه کسی به او رحم نکرده است. از اینکه آشنا و غریبه شرایط‌اش را درک نمی‌کنند.

همسر هدیه تهرانی اینستاگرام هدیه تهرانی ازدواج هدیه تهرانی

اما همه اینها‌ او را از این شاخه به آن شاخه پریدن باز نداشت. طراحی صحنه برای تئا‌تر، طراحی دکوراسیون، دست‌گرفتن پروژه ساخت شهرکی در کویر، همکاری در بازنوشتن فیلمنامه‌ها و همچنان فرار از دوربین عکاس‌ها و تماس خبرنگار‌ها. در همین ایام بود که یکی از بازیگران شاخص سینما که او را از نزدیک می‌شناسد و با شخصیت او آشناست، در جمعی خصوصی درباره‌اش گفت: «هدیه در مورد خودش توهم عجیبی دارد. برای همین هم هست که فکر می‌کند سراغ هر‌کاری برود موفق خواهد شد. فکر می‌کند دست به هر چیزی بزند طلا خواهد شد. او با آن همه دوری از سینما و رفتن به حاشیه می‌تواند خودش را نابود کند.

چون خودش را از سینما بزرگ‌تر می‌داند. اغلب فیلم‌ها را در شأن خودش نمی‌داند. فقط پیشنهادهای عجیب مالی و پروژه‌های خاص ممکن است وسوسه‌اش کند.» شاید همین زمینه‌ها هم بود که پای او را به سریال پرخرجی چون «قلب یخی» باز کرد، سریالی که با اسم همه سوپراستار‌هایش نفروخت اما شاید چک‌های او را پاس کرد. مثل «پل چوبی» که باز هم تجربه‌ای سیاه بود. دست‌و‌پا‌زدن در کنار نام‌های بزرگ و فرو‌رفتن باز هم بیشتر خانم سوپراستار.
او همچنان می‌خواهد نقش‌های متفاوتی را در سینمای ایران بازی کند. با حاضر‌نشدن در محافل و خلوتی که در خانه سنایی برای خودش انتخاب کرده. جایی در مرکز شهر و دور از دامنه‌های البرز که بازیگران متمول سینما را به خود می‌خواند. مدیتیشن در کنار انبوه گربه‌های خانگی، رفتن به باشگاه ورزشی و آموزش تای‌چی، صداپیشگی بی‌سر‌و‌صدا در نمایش «این تابستان فراموشت کردم» (به کارگردانی بهاره رهنما) و پذیرفتن یک نقش کوتاه در «آشغال‌های دوست‌داشتنی».  او همچنان می‌خواهد بگوید شباهتی به خیل هنرمند‌ها ندارد.

همسر هدیه تهرانی اینستاگرام هدیه تهرانی ازدواج هدیه تهرانی

که نمی‌خواهد در‌‌ همان رودخانه‌ای شنا کند که همه.  حالا هم انتشار یک خبر تازه از او در این ماه‌های ابتدایی سال ۹۳ گواهی می‌دهد که او با‌‌ همان دست‌فرمان و در‌‌ همان جاده می‌راند: «پروانه ساخت تازه‌ترین فیلم ابراهیم شیبانی با فیلمنامه‌ای از علیرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی هدیه تهرانی صادر شد». با این خبر هدیه تهرانی ۴۳ ساله دوباره به سینما بازخواهد گشت. نه فقط به عنوان تهیه‌کننده که به عنوان بازیگر نقش اول فیلم «سایه‌ات را قاب می‌گیرم». ابراهیم شیبانی کارگردان «سایه‌ات را قاب می‌گیرم» به تماشاگران امروز می‌گوید: «خط اصلی قصه فیلم داستان یک روز زندگی یک زن است و خانم هدیه تهرانی که مدت‌ها از سینما دور بوده از این طرح خوشش آمد و تهیه‌کنندگی و بازی در نقش اول فیلم را پذیرفته است.»

همسر هدیه تهرانی اینستاگرام هدیه تهرانی ازدواج هدیه تهرانی
اگر خبرهای کمی که درباره «سایه‌ات را قاب می‌گیرم» منتشر شده، صحت داشته باشد؛ طرفداران هدیه تهرانی می‌توانند در جشنواره فیلم فجر سال آینده ستاره محبوبشان را در بستر یک داستان عاشقانه ببینند؛ داستانی که خودش هم در بازنویسی نهایی فیلمنامه‌اش مشارکت می‌کند.

همسر هدیه تهرانی اینستاگرام هدیه تهرانی ازدواج هدیه تهرانی

حامد بهداد در مورد دوری هدیه تهرانی از سینما می‌گوید: «من مخالف صد‌در‌صد کم‌کاری او هستم. ۴ سال از سینما دور بود اما بعد از۴ سال بازی کرد که چی؟ ۴ سال نبود و کلی بازیگر الکی جای او را گرفتند. او هم در میانسالی است و عمرش دارد می‌رود. نکند او سنش متوقف شده؟ مگر هنوز در۲۲سالگی مانده؟» او حالا می‌خواهد دوباره در سینما آفتابی شود، بدون آنکه کسی بداند در سینما دنبال چه می‌گردد، بدون اینکه بشود آینده‌ای را برایش حدس زد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ