فراخوان مضحک و عاجزانه بانک مرکزی ازمردم! : مردم موسسات غیرمجازها را معرفی کنند!

0

در پی ناتوانی مدیران وواحدهای نظارتی بانک مرکزی دربرخورد وجمع آوری موسسات مالی وغیرمجاز ازیکسو وتشدید فعالیت موسسات غیرمجاز در بازار پول که اثرات مخرب این موسسات بر نظام بانکی و زندگی برخی از مردم، بانک مرکزی با فراخوان عاجزانه وظیفۀ توپ نظارت براین اموررا به زمین مردم نگون بخت شوت کرد!

بانک مرکزی با ادعای مذبوحانه اعلام نموده که : این امکان فراهم شده تا اسامی موسسات غیرمجاز به همراه آدرس آنها به صورت آنلاین به بانک مرکزی اعلام شود!

کاریکاتور بانک مرکزی

این بانک عریض وطویل که بودجۀ نظارتی وبازرسی هنگفتی را دراختیار دارد، گویی با اعلام این فقره نه تنها باری دیگر از مشکلات خودرا بردوش شهروندان نگون بخت نگذاشته ،بلکه چنان برسرملت منت میگذارد که اگر فردای روزگار از قِبَل ندانم کاری وغفلتهای پی درپی خود موسسات دیگری مانندموسسۀ پیک رحمت اورمیه ویا موسسۀ میزان مشهد نامیزان کارکرد (غیرقانونی ) تا همچنان بتوانند براسب فراراز زیرمسئولیتبتازند.

گفتنی است سال‌هاست رشد قارچ گونه موسسات غیرمجاز پولی و بانکی بعنوان معضل اصلی نظام بانکی بنابر مستندات موجود و گزارش‌های رسمی بسیاری از این موسسات سرمایه‌های مردم را به باد داده اند و موجب بروز مشکلاتی شده اند وبانک مرکزی این دولت با دولت قبلی درنحوه برخورد با این عملیات غیرقانونی هیچ توفیری نکرده ومحمود بهمنی رفته وولی جان سیفی آمده !

مردم گوشت قربانی سیاستهای مدیران نابلد بانک مرکزی ناکارامد

مردم می پرسند مگرتا کجا اوضاع مملکت اینقدر شیرتوشیره که معلوم نیست موسساتی که بدون پشتوانه های مالی قابل قبول با تابلوی ۵متری آویخته درنمای شعباتشان مشغول فعالیتند چرا بانک مرکزی از نظارت وکنترل این موسسات گردن کلفت عاجزاست ووظیفۀ نظارتی خودرا بردوش شهروندان نگون بخت می اندازد!؟ آیا نمرۀ عینک بانک مرکزی پایین است یا شعبه هلی قارچ گونه مانندآشپزخانه های زیرزمینی جلو چشم نمی آیند!؟ آنها میگویند فرمانداران این وسط چه کاره اند؟!

نظام بانکی بیمار وعاجزاز رقابت با بانکهای خصوصی

دراین میان بانکی‌های بانگ مرکزی! معتقدند پرداخت نرخ سود بالا در موسسات غیرمجاز موجب خروج سرمایه از این بانک‌ها و حرکت به سمت موسسات غیرمجاز می شود ! و همین باعث شده تا برای جلوگیری از خروج منابع آنها هم وارد میدان رقابت سودی شوند.

اینکه هنوز چند وقتی از خبر انحلال موسسه اعتباری میزان در مشهد ووغائلۀ ناتمام موسسۀ غیرمجاز پیک رحمت اورمیه وعواقب آن نگذشته است که سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که احتمالاً چند موسسه بزرگ غیرمجاز دیگر نیز به زودی منحل شوند.این یعنی مدیریت بانک مرکزی بیماراست ونه اینکه نمیتواند بلکه احتمال نزدیک به یقین نمیخواهد با این موسسات برخوردکند !

جالب آنکه موج انحلال در موسسات غیرمجاز بعد از آن شکل گرفت که بانک مرکزی و مسئولان ارشد اقتصادی کشور بارها به مردم هشدار دادند که در هر موسسه‌ای سپرده گذاری نکنند و به وجود نام آن موسسات در سایت بانک مرکزی توجه کنید. حال باید پرسید چرا بانک مرکزی سامانه ای را برای سهولت دسترسی همه شهروندان برقرارنمیکندتا بایک کلیک اطلاعات بانکها وموسسات مجاز هرلحظه دردسترس باشد. درجایی که هنوز دولت الکترونیک عملا زادۀ بروکراسی بیماردولتی واداریست وبروزنیست چرا باید بانک مرکزی صرفا با اکتفا به گذاشتن اطلاعات این موسسات آنهم بصورت PDFهزینه دانلود را هم به شهروندبرای هرکلیک بتراشد!؟{اینجا}

محمودبهمنیی رفته ولی الهِ سیفی آمده!

برهمین اساس و در تازه ترین اظهارات ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برای چندمین بار به مردم درباره سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز هشدار داده واخیرا افاضه فرمود: “مردم، برای سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز باید ریسک و مخاطرات آنها را در نظر بگیرند تا با مشکل از بین رفتن سپرده خود مواجه نشوند.

لازم است تاکید نمایم که در حال حاضر نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز، جذاب و دارای ارزش واقعی مثبت است، لذا افرادی که برای کسب نرخ سود بیشتر به موسسات غیرمجاز مراجعه می‌کنند باید بدانند که به خاطر درصدی سود بیشتر، اصل سرمایه خود را به خطر می‌اندازند.

وی ادامه داد: علاوه بر این از هموطنان عزیز استدعا دارم به منظور تسریع در توقف فعالیت موسسات غیر مجاز در بازار پولی و مساعدت با بانک مرکزی در انجام مسئولیتی که بر عهده دارد و با توجه به اینکه فهرست موسسات مجاز در وب سایت بانک مرکزی وجود دارد به محض اطلاع از هرگونه فعالیت غیرمجاز، مراتب را در اسرع وقت از طریق ایمیل و یا پیام‌گیر روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع دهند”.

مردم می توانند در صورت اطلاع از فعالیت موسسات غیرمجاز در محل زندگی‌شان نام آن موسسه را به بانک مرکزی اطلاع دهند!

بانک مرکزی در صفحه مخصوصی که به همین منظور راه اندازی شده، اعلام کرده است: خرسندیم به اطلاع هم میهنان عزیز برسانیم ! بخشی دیگر از اطلاعات ارسالی شما عزیزان در خصوص اعلام اسامی موسسات غیرمجاز بانکی دریافت شد. این اطلاعات در اختیار مراجع ذی ربط جهت بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

شایان ذکر اینکه اسامی بانکها و موسسات دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سایت این بانک به نشانی www.cbi.ir ، بنر موسسات مجاز فعال در بازار پول (در صفحه اول پایگاه اطلاع رسانی این بانک) قابل دسترسی می​باشد.

مردم برای اعلام اسامی موسسات غیرمجاز باید فرم زیر را تکمیل کنند!

کاریکاتور بانک مرکزی

منبع : بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ