کدام درست می‌گفتند؟ غضنفری یا نعمت‌زاده + جدول

0

مهدی غضنفری وزیر صنعت دولت دهم، در آخرین روزهای وزارتش عملکرد خویش در بخش صنعت و تجارت کشور را اینگونه توصیف کرده بود: «تولید دوباره رونق گرفته و سفارش برای تولیدکنندگان زیاد شده و آنقدر این سفارش‌ها زیاد شده که تولیدکنندگان وقت ندارند به این سفارش‌ها پاسخ بدهند.»

به این تیترها دقت کنید:

در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ هر ساله ۲۶ درصد از کل واحدهای صنعتی کشور تعطیل شدند .

در سه‌ماه ابتدای سال ۹۱ میزان تولید خودروهای سواری ۲ میلیون و ۱۸۱ هزار دستگاه بود و این رقم در ماه‌های پایانی دولت دهم به یک میلیون و ۵۷۸ هزار دستگاه رسید .

در دولت دهم به تجارت بخصوص واردات پرداخته شد و صنعت کشور نادیده ماند .

بانک‌ها با ندادن تسهیلات سدی را در مقابل تولید‌کنندگان ایجاد کردند و این مهم، حرکت لاک پشتی صنعتگران را دو چندان کرد.

بر خلاف غضنفری که اوضاع بخش تولید کشور را اینگونه پررونق جلوه می‌داد، محمدرضا نعمت‌زاده در روز معارفه‌اش اظهار داشت: «طبق آخرین آمارهایی که به دستم رسیده است طی ۴ماهه سال‌جاری تمام بخش‌های تولید کاهش داشته‌اند و هیچ رشدی ثبت نشده است.»

بهترین معیار برای قضاوت درباره این که کدام اظهارنظر درست است، آمارهای دولت است. اگرچه آمارهای صنعتی در سال‌های اخیر با تاخیر زمانی بسیار زیاد منتشر می‌شد و عملا امکان قضاوت درباره عملکرد دولت را دشوار می‌ساخت، اما خوشبختانه امروز رسانه رسمی دولت، آمار رسمی تولید در بخش‌های مختلف صنعت را منتشر کرده است.

مهدی غضنفری محمدرضا نعمت زاده برنامه محمدرضا نعمت زاده

این آمار نشان می‌دهد تولید بسیاری از کالاهای صنعتی همچون سواری، خودروهای سنگین، مواد معدنی و … در سه ماهه نخست امسال نسبت به رقم سال گذشته، کاهش داشته است.

اگر کاهش تولیدات به تعداد کالاهای ناچیزی محدود بود و یا میزان کاهش تولیدات ارقام زیر ۱۰ درصد بود، می‌شد آن را ناشی از نوسانات فصلی دانست و قصاوت درباره عملکرد دولت دهم در بخش صنعت را به این آمار منحصر نکرد؛ اما وقتی آمارها نشان می‌دهد رقم تولید در بسیاری از کالاهای صنعتی مهم کاهش یافته و رقم کاهش برخی کالاها تا ۷۰ درصد هم می‌رسد، نمی‌توان نگران نشد.

با استناد به این آمار، به راحتی می‌توان قضاوت کرد که متاسفانه وزیر صنعت دولت دهم، باید در گزارش عملکرد خود بیشتر دقت می کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ