شاخص رشد کرد / اهالی تالار در انتظار فردا / گزارش امروز بازار بورس و فرابورس

0

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۴٫۰۳٫۲۳ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۲۵۶ واحد افزایش به رقم ۴۵۰۱۵ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۸ واحد افزایش عدد ۱۲۹۹۲۳ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۱۰۳ واحد افزایش به رقم ۲۶۰۶۸ واحد رسید.

همچنین در این روز “وبملت” با ۷۴ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “پکرمان” با ۳۶ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۶ واحد افزایش به رقم ۶۹۷ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۴۸۸ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۱۰۰۳ میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات هفته جاری بازار سرمایه کشور در عین نا باوری اهالی تالار با رشد ۲۴۸ واحدی شاخص کل مواجه شد، رشدی که اگر منجر به سبز پوش شدن اغلب نمادهای بورسی و افزایش قابل قبول شاخص شد اما ماحصل این اتفاق به هیچ صف خریدی برای نمادهای مطرح و قابل توجه بورسی منتج نشد.

براساس گزارش بورس نیوز، مهمترین علت رشد بازار سرمایه در معاملات روز جاری حضور برخی حقوقی ها در قامت خریدار بود که اگرچه قابل توجه نبود اما به هر حال اندکی حال و هوای سرد و بی روح چند روز گذشته بورس را عوض کرد.

از سویی دیگر ارزش معاملات هنوز به جایگاه قابل قبول و امیدوار کننده نرسیده و در صورتیکه روند حضور حقوقی ها در روزهای آینده تداوم داشته باشد می توان امیدوار به حضور حقیقی های بورس و افزایش ارزش معاملات بود.

بنابر این گزارش در بین اخبار ضد و نقیض رسیده از مهمترین عامل اثر گذار بر بازار سرمایه و در مجموع اقتصاد کشور یعنی مذاکرات هسته ای و برگزاری جلسات مربوط به نگارش متن پیش نویس توافق هسته ای در خصوص کندی در مذاکرات و به بن بست رسیدن جلسات مذکور، امروز مذاکره کننده ارشد روسی خبری را عنوان کرد که ظاهراً برای اهالی بازار امیدوار کننده بود و منجر به واکنش آنها شد البته این واکنش از سوی حقوقی ها بیشتر بود.

به گفته سرگئی ریا بکوف مذاکره کننده ارشد روسی با بیان اینکه دور کنونی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین بیش از انتظار پیشرفت داشته گفته است که طرف های مذاکره کننده توافق کرده اند تحریم ها در مورد ایران با توجه به ارزیابی آژانس بین المللی اتمی لغو خواهد شد.

بر همین اساس بنظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به پایان زمان انتخاب شده برای دستیابی به یک توافق جامع یعنی ۹ تیرماه سال جاری، اخباری که از این پس در خصوص پیشرفت در نگارش متن توافق نهایی منتشر می شود می تواند تا حدود زیادی نتیجه مذاکرات را تا قبل از رسیدن به موعد مورد نظر قابل پیش بینی نماید و این یعنی آغاز نوسانات حیجانی مثبت و منفی بازار سرمایه از امروز تا ۹ تیر ماه سال جاری.

اما با نگاهی به بازار سرمایه روز جاری و روند معاملات انجام گرفته شاهد رشد قیمت اغلب نمادهای فعال بورسی می باشیم که این روند در دو گروه خودرویی و بانکی مشهود تر بود.

اما نکته قابل توجه موجود در این دو گروه عدم حضور حقوقی خریدار در دو نماد “وبصادر” و “خودرو” به عنوان لیدرهای این گروه ها می باشد بطوریکه اصرار حقوقی “وبصادر” برای فروش این سهم و تلاش برای جلوگیری از رشد قیمت جای سئوال فراوان دارد آنهم در قیمت های فعلی.

در پایان بنظر می رسد تکرار روند معاملات روز جاری طی روزهای آینده بتواند مجدداً جو مثبتی را در بین اهالی تالار ایجاد نماید و منجر به افزایش حجم و ارزش معاملات در کنار رشد شاخص های بورسی گردد اما آنچه که فعلاً باید در نظر داشت عدم رسیدن بهار با یک گل می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ