وزیر نیرو: آب رایگان باید ممنوع شود / هر خانوار باید برای مصرف آب ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کند!

0

حمید چیت‌چیان امروز در افتتاحیه نمایشگاه و جشنواره ملی فناوری های آب، خاک، خشکسالی و محیط زیست گفت: مشکلات آب و منابع آبی برای کشور یک موضوع زودگذر نیست بلکه موضوعی همیشگی است و کشور ما نیز در محیط خشک قرار گرفته که باید برای آن فکری کرد.

وی اظهار داشت: برای برطرف سازی مشکلات و محدودیت های آبی کشور باید از فکر و دانش استفاده کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال ۱۳۳۵ میزان آب تجدیدشونده به ازای هر فرد ایرانی ۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بوده است، گفت: اکنون این میزان کاهش پیدا کرده است و در ۶ سال اخیر به ۲۴۴ میلی لیتر رسیده است.

سوابق حمید چیت چیان افزایش قیمت آب

وی با اشاره به اینکه میزان آب تجدیدشونده کمتر از هزار و ۵۰۰ متر مکعب است، گفت: این روند همچنان ادامه خواهد داشت و ما باید تجدیدنظری درخصوص چگونگی مصرف آب داشته باشیم.

وزیر نیرو در ادامه افزود: اگر ما در شیوه مصرف آب در کشاورزی، شرب، صنعت و مصارف دیگر بازنگری کنیم می توانیم بر خیلی از مشکلات غلبه کنیم.

چیت‌چیان با تاکید بر اینکه آب رایگان باید ممنوع شود، گفت: یکی از الزامات پایه ای و غلبه بر مشکلات ممنوع کردن آب رایگان است. چراکه ۷۲ درصد جامعه برای آب شرب مصرفی در ماه، کمتر از ۱۰ هزار تومان پرداخت می کنند. اگر خواهان درست کردن اقتصاد آب هستیم باید هر خانوار ایرانی در ماه بیش از صد هزار تومان جهت مصرف آب پرداخت کند.

وی در ادامه افزود: باید بازار جدیدی برای فناوری های آب به وجود آید تا مشکل آب در کشور برطرف و بین نیاز آبی و منابع آبی تعادلی برقرار شود.

وزیر نیرو افزود: بزرگترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که باید بیشترین توجه به آن صورت گیرد و از روش های آبیاری تحت فشار، استفاده از شیوه های آبیاری زیرسطحی، توسعه کشت گلخانه ای، شیوه های کشاورزی حفاظتی که از کارهای فناورانه در این حوزه به شمار می روند استفاده شود و در نهایت مصرف آب در کشاورزی با این روش ها کاهش یابد.

چیت‌چیان عنوان کرد: ساخت شیرآلات پرفشار و ایجاد شبکه آب شهری و روستایی، ایجاد شبکه آب زهکشی، استفاده از ابزارهای متناسب در حوزه آب، تصفیه آب خانه های مسکونی برای آبیاری گیاهان و شستشوی خودرو، جمع آوری آب باران به روش های فناورانه  و غیره می تواند روش های فناورانه برای برطرف سازی مشکلات آب در کشور به شمار رود.

وی افزود: اکنون در استرالیا خانه هایی مجهز به مخزن جمع آوری آب باران ساخته می شود تا از آن برای آبیاری باغچه ها و مصارف دیگر استفاده شود. این کارها باید در کشور ما نیز اجرایی شود تا بتوانیم به مشکل کمبود آب در کشور غلبه کنیم.

به گفته وزیر نیرو باید سیستم تصفیه آب در اسکیل بزرگ و کوچک کاربردی شود و بتوانیم از طریق راه های فناورانه نیاز کشور را در این زمینه ها برطرف سازیم. اینجاست که باید موسسات پژوهشی فعال شوند و به فعالیت های فناورانه در حوزه آب بپردازند.

چیت‌چیان افزود: آب هم مانند منابع نفتی درعمق زمین وجود دارد که ما باید با راهکارهای فناورانه به این آب های ژرف دست یابیم.

وی با بیان اینکه باید از روند شور شدن منابع آب جلوگیری کنیم، گفت: این یک نگرانی جدی است که منابع آبی به دلیل زه آب کشاورزی شور می شود از این رو باید از روش های علمی و فناورانه به اصلاح زه آب بپردازیم تا بتوانیم برای مصارف صنعتی از این آب استفاده کنیم.

وزیر نیرو همچنین تاکید داشت: برای نجات آب از آلودگی به طیف بزرگی از کارهای فناورانه نیاز داریم که اینها باید حاصل تلاش و ابتکار جوانان در کشور باشد. وزارت نیرو نیز باید نهایت همکاری و پشتیبانی را برای انجام فعالیت های فناورانه در حوزه آب، خاک و محیط زیست انجام دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ