تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / یکشنبه ۲۴ خرداد ۹۴

0

شاخص کل بورس ۸۲ واحد صعود کرد و به رقم ۶۲،۶۵۳ واحد رسید. شپدیس با ۴۰ واحد و وبملت با ۱۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۳۳٫۴ میلیارد تومان رسید که شپدیس با ۳٫۷ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . لازم به ذکر است که ارزش معاملات بورس بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی در حدود ۵۰ میلیارد تومان بود.

در بازار فرابورس، شاخص ایفکس ۵ واحد نزول کرد و به رقم ۶۹۳ واحد رسید .مارون بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۷۳٫۱ میلیارد تومان رسید که مارون با ۴۸٫۶ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

مهم ترین اخبار سیاسی

رئیس‌جمهوری دیروز در دومین سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری تلاش کرد به نگرانی‌هایی که این روزها در مورد اجرای توافق هسته‌ای احتمالی با اعضای گروه ۱+۵ وجود دارد، پاسخ دهد. حسن روحانی با رد این نظر که برای لغو تحریم‌ها یک فاصله زمانی یکساله وجود دارد، گفت: «فاصله زمانی توافق تا اجرای کامل توافق فاصله‌ای چند ماهه خواهد بود.» او همچنین تاکید کرد اجرای توافق طول خواهد کشید و کاری نیست که در یک ساعت انجام شود، بلکه هفته‌ها یا ممکن است چند ماه طول بکشد که همه تعهدات انجام شود او همچنین در این نشست که باحضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، تاکیدکرد که ایران در حال بحث و گفت‌وگو برای چگونگی لغو تحریم‌هاست . روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در مورد اجرای پروتکل الحاقی با بیان اینکه پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد و ایران یک استثنا نیست، گفت: «در پروتکل الحاقی چیزی به نام کلمه بازرسی وجود ندارد

در همین ارتباط ، روزشمار پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ آغاز شده است. در شرایطی که به روزهای حساس و سرنوشت ساز مذاکرات نزدیک می‌شویم، وزیر امور خارجه آمریکا که به دلیل شکستگی ران پایش در بیمارستان بستری بود، گفته است «در مراحل حساس مذاکرات دوباره به وین خواهد رفت.» همزمان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، از پیشرفت درباره مساله‌ «لغو تحریم‌های ایران» خبر داد.به نقل از خبرگزاری رویترز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از مرخص شدن از بیمارستان گفت در طول درمان همچنان مسائل مهم سیاست خارجی از جمله مذاکرات اتمی با ایران را هدایت می‌کرده و اطمینان دارد جدول زمانی سی ژوئن، ۹ تیر، برای حصول توافق جامع هسته‌ای با ایران به نتیجه خواهد رسید .

در خبری دیگر ، روزنامه «المستقبل» لبنان، به نقل از منابعی که آنان را «منابع دیپلماتیک کاملا آگاه» نامید، توافق هسته‌ای را امضا شده دانست و نوشت که قدرت‌های بزرگ تا لحظه آخر از اعلام توافق خودداری خواهند کرد . برخی منابع دیپلماتیک، توافق هسته‌ای میان گروه موسوم به «۱+۵» و ایران را در حکم امضا شده دانستند و ادعـا کردند که توافقی که امضا خواهد شد «توافق خوب» است و تا سالهای طولانی برنامه ایران را تحت نظارت قرار می‌دهد .

و اما ، سی ان ان گزارش داد احتمالا مذاکرات هسته ای ایران بعد از ضرب الاجل هم ادامه خواهد یافت .اینترنتی شبکه سی ان ان به قلم الیس لابوت و جرمی دیاموند نوشت این احتمال وجود دارد که مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک تا چند روز پس از ضرب الاجل سی ژوئن ادامه پیدا کند اما فعلا هیچ یک از مذاکره کنندگان درباره تمدید قابل توجه و طولانی مذاکرات صحبت نمی کند. کاهش تحریمهای ایران و میزان دسترسی بازرسان به تاسیسات ایران همچنان مهمترین مسائل اختلافی میان طرفین است .


مهم ترین اخبار اقتصادی

 

در خبری شنیدیم که ، بنابر داده‌های جمع‌آوری شده از سوی بلومبرگ، ارزش پذیره‌نویسی اولیه شرکت‌های چینی به ۱۰ هزار و ۵۰ میلیارد دلار رسید که این رقم یک افزایش ۶۷۰۰ میلیارد دلاری طی ۱۲ ماه گذشته محسوب می‌شود. رشد اخیر ارزش بازار سهام چین، به تنهایی از ارزش کل بازارهای بورس ژاپن که ۵ تریلیون دلار برآورد می شود، بالاتر است. درحال حاضر، بازار سهام آمریکا، با ارزش بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد دلار، بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین بازار سهام جهان است .به‌گزارش بلومبرگ، ترقی ارزش سهام چین که به‌دنبال خرید سهام ازسوی اشخاص با استفاده از وام صورت گرفت، ادامه یافته و تاریخ‌ساز خواهد شد به‌طوری‌که تاکنون هیچ بازار سهام دیگری در جهان شاهد چنین رشد دلاری طی مدت تنها ۱۲ ماه نبوده‌است اما بااین‌حال نشانه‌هایی از حباب نیز در این بورس مشاهده می‌شود .ارزشگ‌ذاری سهام در بازار بورس چین طی پنج‌سال در بالاترین سطح خود قرار دارد و بدهی‌های جنبی نیز به اوج خود رسیده و همه این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که اقتصاد چین ضعیف‌ترین رشد خود از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون را تجربه می‌کند .

دلار و سکه

امروز سکه با کاهش قیمت همراه شد و با ۲۵۰۰ تومان کاهش ، به قیمت ۹۰۷،۵۰۰ تومان رسید. دلار نیز با روند نزولی همراه شد و به قیمت ۳۳۰۲ تومان رسید . بازار های جهانی نیز به علت تعطیلات آخر هفته با تغییری همراه نشدند.

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات که آغاز گر معاملات مثبتی بودند پس از گذشت ساعتی شاهد افت قیمت در اکثر نمادهای گروه بودیم. بیشترین حجم معاملات گروه مربوط به خپارس با ۲۱٫۲ میلیون معامله بود؛ این نماد که در دقایق اولیه بازار تا آستانه صف خرید پیش رفت تا پایان بازار به محدوده ۱ درصد مثبت رسید. دیگر نمادهای خودرویی همچون خاور و خزامیا نیز روندی همچون خپارس را در معاملات امروز خود داشتند. معاملات خودرو در نیمه بازار وارد فاز منفی شد و در نهایت با معامله حدود ۳ میلیون سهم و در قیمت ۲۵۵۲ ریال به کار خود پایان داد. در قطعه سازها نمادهای خفنر، خفناور و خریخت صف خرید خود را حفظ کردند. خکاوه همچنان بیشترین حجم معاملات در بین قطعه سازها را داشت.

گروه بیمه معاملات امروز خود را مثبت آغاز کردند. در نماد دانا که در ساعت اولیه بازار به صف خرید رسیده بود شاهد معامله بیش از ۳ میلیون سهم در بازه مثبت بودیم. در بساما نیز صف خرید کم حجمی در قیمت ۱۶۴۴ ریال تشکیل شد. البرز و میهن نمادهای منفی این گروه بودند. بیمه آسیا نیز در محدوده مثبت معاملات کم حجمی را دنبال کرد.

در گروه نفتی و پالایشی معاملات بی رمقی را شاهد بودیم. تنها شسپا تا محدوده ۲ درصد مثبت پیش رفت. ونفت، شراز و شبهرن در محدوده صفر تابلو معامله شدند؛ بیشترین حجم معاملات این گروه مربوط به ونفت با معامله ۴٫۴ میلیون سهم بود. مابقی نمادهای گروه در محدوده منفی معامله شدند. شنفت نیز همچنان نماد صف فروش و بدون عرضه گروه بود.

در فلزات اساسی، فنوال با صف فروش ۲۵ میلیونی پرعرضه ترین نماد بورسی بازار بود. وتوکا و فنورد صف خریدهای گروه بودند. فلوله تا آستانه صف خرید نیز معامله شد. فمراد نیز که برای دومین روز متوالی صف خرید بود در ساعت پایانی بازار صف خود را عرضه کرد و با معامله حدود ۱٫۴ میلیون سهم به کار خود پایان داد؛ شایان ذکر است که مجمع عمومی فمراد چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. در هرمز، ذوب و فولاد بیش از ۲ میلیون سهم معامله شد؛ ذوب امروز با افت قیمت همراه بود و تا مرز صف فروش نیز معامله شد.

با وجودی که بعد از تلاشهای بسیار در سال گذشته، دولت تصمیم گرفت از ابتدای سال جاری افزایش تعرفه واردات فولاد را عملیاتی کند اما به گفته مدیرعامل گروه فولاد مبارکه اصفهان افت قیمت در بازار جهانی بیش از این افزایش تعرفه است.  قیمت محصولات تخت حدود  ۴۰ درصد کاهش در بازار جهانی داشته است در حالی که تعرفه تنها  ۱۵ درصد است دکتر سبحانی با توجه به این موضوع تعرفه واردات را کافی ندانست و در عین حال از ارائه درخواستی در خصوص افزایش تعرفه روی واردات فولاد به دولت خبر داد.

در خبری دیگر، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، با اشاره به تعیین تکلیف ۴ طرح فولادی با مشارکت تعدادی از شرکت های چینی، اظهار داشت: در روزهای اخیر برخی مدیران شرکت‌های فولادی چین با سفر به ایران، جلسات مختلفی با فعالان فولادی کشور برگزار کردند و مشکلات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت وی با بیان اینکه در این جلسات تکمیل ۴ طرح فولادی مورد تصویب قرار گرفت، افزود: فولاد شادگان، سپید دشت، میانه و قائنات ۴ طرح فولادی مذکور هستند . معاون وزیر صنعت اضافه کرد: قرار است در این ۴ طرح اکثر ماشین آلات اصلی اروپایی باشند که نخست مورد موافقت طرف چینی نبود اما در نهایت مورد پذیرش قرار گرفت .

در گروه حمل و نقلی  اکثر نمادها با معاملات منفی به کار خود پایان دادند و نماد حکشتی با ۱ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در این گروه دارا بود

درگروه بانکی بیشتر نمادها شاهد معاملات منفی بودند بانک صادرات توانست ۲۸ میلیون سهم معامله شود که بیشترین حجم معامله را در این گروه داشت . بانک صادرات و بانک ملت جزء تاثرگذارتربن نمادها بر شاخص بودند که باعث مثبت شدن شاخص شدند .

مشاور مالی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از گشایش مجدد پرونده تعیین تکلیف نرخ بازپرداخت وام‌های ارزی در شورای پول و اعتبار خبر داد .محمدمهدی رئیس‌زاده در گفتگو با مهر گفت: با تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، قرار است شیوه بازپرداخت وام‌های ارزی دریافتی از سوی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در سال‌های گذشته،  تعیین تکلیف شود، ضمن اینکه قانون مشخص کرده بانک مرکزی باید شش ماه پس از تصویب قانون، آئین‌نامه‌های مرتبط را تدوین کند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از راه‌اندازی بانک مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تهاتر و استفاده از پول ملی در تبادلات مدنظر قرار می‌گیرد.

در خبری شنیدیم که نرخ حق الوکاله به کارگیری سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک مسکن در سال ۹۴ حداکثر ۲.۵ درصد اعلام شد.

در گروه محصولات شیمیایی نمادها اکثر معاملات منفی ای را پشت سر گذاشتند و نماد شفن با صف فروش بسته شد . همچنین امروز در پی شنیدن خبر راه اندازی فاز ۳ اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس نماد این شرکت با اقبال خوبی همراه شد .

عملیات اتصال خط لوله انتقال گاز اتان تولیدی فازهای ١۵ تا ١٨ به سه مجتمع پتروشیمی در عسلویه با موفقیت انجام شد .علی محمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با شرکتهای ملی نفت و گاز برای اتصال خط لوله گاز اتان تولیدی فازهای ١۵ تا ١٨ میدان پارس جنوبی به شبکه تامین خوراک پتروشیمی گفت: خوشبختانه این عملیات حساس با رعایت اصول ایمنی هفته گذشته انجام شد.

شجم تصمیم دارد سرمایه خود را از مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۴۵۰۰ میلیارد ریال برساند که این افزایش سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریالی ( معادل ۸۰ درصد ) از محل مطالبات حال ظده سهامداران و آورده نقدی می باشد .

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ