مُد «ریش داعشی» و بازی در زمین دشمن + عکس

0

یکی از موارد مورد بحث در انتقال فرهنگ و سبک زندگی پدیدۀ «مد» است؛مد واژه‌ای فرانسوی به معنای پیروی و الگوبرداری از هر سلیقه و روش خاصی است کهدر یک زمان معینمیان بعضی افراد یک جامعه رواج عمومی پیدا می‌کند. این گزاره فرهنگی پس از جنگ جهانی اول وارد فرهنگ مردم ایران نیز گردید و شامل مواردی مانند مدللباس و آرایش، لوازم منزل و… و حتی موارد غیرمادی مانند رفتارها، نحوۀ زندگی یا نگرش‌ها و… است.

مد با تغییر سلیقه و ذائقۀ (در بعضی موارد ناگهانی) افراد که البته متناسب با مدل یا کالاهایی که عرضه می‌شود، باعث گرایش غالب افراد به سبک خاصی از زندگی و استفاده از کالای خاصی می‌گردد.

با پیشرفتوسایل ارتباط جمعی مانند شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌هاو رسانه‌هایی از‌ این‌ قبیل،کسب اطلاعات و آگاهی مردم از جریان مد لباس، آرایش و سبک‌های زیبایی آنچنان رشد شتابانی گرفتهکه در چشم برهم زدنی همه از آخرین طرح‌های مُدیست‌های معروف پاریس یا نیویورک اطلاع پیدا کرده و پیروی می‌کنند؛ زیرا امروزه کانون تولید انواع مدها و الگوهای زیبایی جدید به طور عمده در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است و از آنجا به دیگر کشورها فرستاده می‌شود.

جوانان، پیروان اصلی مد

گرایش به مد کمابیش در میان افراد همه جوامع وجود دارد و در این میان، جوانان و به ویژه دختران بیش از دیگران به آن اهمیت می‌دهند و مُدگرا هستند، زیرا جوانان در این دوران از زندگی بیشتر بر زیبایی تمرکز دارند و حاضرهستند با صرف وقت و هزینه، تایید و تحسین دلچسب خود را به دست آورند.

بیشتر مدهای رایج میان جوانان ایرانی از الگوهای غربی و به خصوص کشور آمریکا پیروی می‌کند و به علت‌ تحت تاثیر قرار گرفتن رسانه‌های کشورهای مذکور، این جوانان خیلی به دنبال آنالیز مد رایج شده در نسبت با فرهنگ ملی، اعتقادی و حتی مبانی زیباشناسی نیستند و در خلا نبود نهاد‌های بومی مربوطه، تن به اکثر مدهای روز می‌دهند. برای نمونه می‌توان به استفاده از ساپورت به جای شلوار، استفاده از کلاه به جای روسری، پوشیدن مانتوهای جلو باز و… برای خانم‌های جوان و همچنین استفاده از شلوارهای جین پاره پاره، شلوارهای فاق کوتاه، شلوارهایی که موجب نمایان شدن لباس زیر می‌شود و… در آقایان جوان اشاره کرد.

البته نقش رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین در مورد تشویق بیشتر جوانان در استفاده از مدهای مغایر فرهنگ مردم ایران را نیز نباید فراموش کنیم.

تبلیغات سایت فارسی زبان «دویچه‌وله» آلمانی برای ترویج مدهای مغایر فرهنگ مردم ایران

تبلیغات سایت «صدای آمریکا» برای ترویج مدهای مغایر فرهنگ مردم ایران

تبلیغات سایت فارسی زبان «بی‌بی‌سی» انگلیس برای ترویج مدهای مغایر فرهنگ مردم ایران

به هر روی با این هجمه رسانه‌ای برای رواج یک مد که از لحاظ تغییر سبک زندگی، کارکرد فرهنگی دارد و از نظر فروش محصولات متنوع در بازه‌های زمانی نزدیک به هم، کارکرد اقتصادی نیز برای صاحبان سرمایه‌دار غربی دارد، نیاز به آگاه‌سازی این قشر جوان توسط خانواده‌ها و رسانه‌های متعهد داخل کشور احساس می‌شود. به خصوص در زمان حاضر که کشور از لحاظ اقتصادی و فرهنگی بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه به تولیدکننده داخلی در تمام زمینه‌ها و همچنین اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی از باب مقاومت در برابر دشمنان خودپیدا کرده است.

اکنون در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا در کشورهای اسلامی شاهد جنگ‌های خونینی هستیم که توسط همان صاحبان اصلی سرمایه‌داری که مروج اصلی مد هستند، به راه افتاده است و حساسیت به کوچک‌ترین مسئله فرهنگی و اعتقادی در ایران که خطر این جنگ‌ها به آن نزدیک شده است، ضرورتی دوچندان پیدا کرده است.

انتشار نام «ریش داعشی»، بازی در زمین دشمن

در سال جدید میلادی طراحان مد آرایش سر و صورت مردان توجه خاصی به «ریش» داشتند و سعی کردند با الگو گرفتن و یک بازگشت بهفضای دهه هفتاد میلادی، ریش بلند که در صورت پخش شده است را به عنوان مد در سال ۲۰۱۵ معرفی کنند. بسیاری از بازیگران هالیوودی و افراد مشهور در آمریکا نیز با ریش گذاشتن به ترویج این مدل کمک کردند.

بسیاری از بازیگران هالیوودی و افراد مشهور در آمریکا با ریش گذاشتن به ترویج مد سال نو میلادی که ازفضای دهه هفتاد میلادی الگو گرفته شده است، کمک کردند

در ایران نیز جوانان و حتی ورزشکاران و بازیگران به تبع الگو گرفتن از غربی‌ها، ریش بلند به صورت نامرتب را جزو آرایش جدید صورت خود انتخاب کردند که در فضای عمومی به خصوص در تهران این سیمای جدید زیاد مشاهده می‌شود. ریش گذاشتن به خودی خود عمل مذمومی نیست و در اسلام نیز بر روی این موضوع تاکید شده است اما مسئله اصلی فارق از بررسی چرایی الگو گرفتن جوانان در هر زمینه‌ای از غربی‌ها، مسئله نام گذاری این مدل ریش به نام «ریش داعشی» در این روزها است.

باتوجه به حساسیت ضروری که در این ایام به آن اشاره شد، در حالی که گروه تروریستی «داعش» مثل یک ویروس در حال پیشروی در کشورهای مختلف منطقه مانند لیبی، سوریه، عراق، یمن، افغانستان، پاکستان و… است و جنایت‌های بی‌سابقه تاریخی که در این کشورها انجام داده و به مرزهای ایران در حال نزدیکی است، اسم«داعش» را به عنوان حتی نام یک الگوی آرایشی در ایران رایج کردن امری بسیار مشکوک و اشتباه است.

بعضی رسانه‌های داخلی از سر ناآگاهی، به عادی سازی نام «داعش» در ایران که به مرزهای کشور ما نزدیک شده است، دامن زدند

در شرایط کنونی حس تنفر و تقابل از این گروه تروریستی باید بیشتر برای مردم تبلیغ شود، نه اینکه با عادی سازی نام «داعش» به خصوص در رسانه‌های داخلی با عناوینی مانند «….. ریش داعشی گذاشت» این عنوان را در میان جامعه رایج، و حس و نگاه مردم را نسبت به این اسم عادی و بی‌تفاوت کرد که این عمل، همان خواسته طراحان عملیات فرهنگی دشمن است تا در زمان لازم از این تغییر فرهنگی سواستفاده خود را انجام دهند.

«مد» شاید در بعضی موارد و زمان‌ها، انسان مدرن را از تکرار و دل‌زدگی بیرون می‌آورد اما در ذات خود این پتانسیل را نیز دارد که در مواقعی که صاحبان سرمایه و قدرت نیاز به تغییر سبک زندگی ما در جهت اهداف خود احساس کنند، از این پتانسیل بدون اینکه محسوس باشد، به خوبی استفاده می‌کنند و این وظیفه و رسالت بر گردن رسانه‌ها متعهد است که در بزنگاه، با آگاه‌سازی و هشدار به مردم و مسئولین، جلوی حرکت خزنده و بدون سر و صدای اینگونه عملیات‌های فرهنگی را بگیرند.

منبع: مشرق
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ