خمس اقساط وام را چگونه حساب کنیم؟

0

در یادداشت های گذشته نکاتی در خصوص چند سوال و شبهه درباره چرایی پرداخت خمس که از سوی کاربران محترم سایت مطرح شده بود بیان شد. در ادامه بررسی سوالات مربوز به خمس یکی از عزیزان پرسیدند که: “اگر کسی مثلا پانصد هزار تومان پس انداز و در کنار آن هم یک میلیون تومان قسط وام داشته باشد تکلیف خمسش چه می شود؟”

* تکلیف پرداخت خمس با داشتن اقساط عقب افتاده!
پاسخ سوال واضح است. خیر، به چنین فردی خمس تعلق نمی گیرد. برای محاسبه خمس باید همه اقساط معوقه، قرض ها و غیره را حساب کرد. مثلا اگر پس انداز داشتیم ولی مقروض هم بودیم باید آن را کسر کنیم و بعد اگر چیزی ماند خمس آن را بپردازیم. البته باز تاکید می کنیم که غیر از پول نقد باید اجناس داخل منزل هم بررسی شوند و مواد خوراکی مصرفی باقی مانده خمسشان محاسبه شود که معمولا مبلغ اندکی خواهد شد ولی یادمان نرود پرداخت همان مبلغ اندک نشانه تشرع و عبودیت ما خواهد بود.

** نحوه محاسبه خمس اقساط وام چگونه است؟
سوال دیگری که در این خصوص مطرح می شود این است که آیا به طور کلی به اقساط وام ها خمس تعلق می گیرد یا خیر؟
از آنجا که وام نوعی قرض و بدهکاری است به مبلغی که انسان وام گرفته حتی اگر عین آن پول موجود باشد مادامی که اقساط آن را پرداخت نکرده است، خمس تعلق نمی گیرد. یعنی شما اگر مقداری پول قرضی در حسابتان باشد و سال خمسی تان هم برسد خمس به آن مبلغ تعلق نمی گیرد چون باید به صاحبش برگردانید. درباره وام هم مبلغی که اقساطش داده نشده در حکم قرض است.
پس خمس فقط به آن میزان از اقساطی تعلق می گیرد که در آن سال پرداخت شده است البته آن هم در صورتی که حداقل به همان میزان از مبلغ وام باقی مانده باشد که احتمالش خیلی کم است!

*** یک مثال ساده برای محاسبه اقساط وام
به عنوان مثال شخصی که ده میلیون تومان وام گرفته و ماهیانه دویست هزار تومان از اقساط آن را می پردازد اگر تا سر سال خمسی خود ده قسط پرداخت کرده باشد و مبلغ وام را خرج نکرده (بلکه در جایی پس انداز کرده یا به کسی قرض داده است) فقط به همین دو میلیون تومان (ده قسط پرداخت شده) خمس تعلق می گیرد. اما اگر کل مبلغ وام را صرف خرید یکی از لوازم منزل یا ماشین سواری نمود دیگر خمس به آن اقساز هم تعلق نمی گیرد.
البته نحوه محاسبه خمس اقساط وام های خانگی که ابتدا مقداری از اقساط را پرداخت می کنید و بعد وام را دریافت می نمایید کمی متفاوت است که در آینده به آن می پردازیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ