بهترین خاطره همسر پیامبر (ص) / ایمان بالاتر از اسلام است. اما ایمان چیست و اسلام کدام است؟

0
در تفاسیر آمده است: از همسر پیغمبر(ص) پرسیدند: بهترین خاطره‏اى که از رسول خدا صلى الله علیه وآله به یاد دارى چیست؟ گفت: تمام کارهاى پیامبر شگفت‏ انگیز بود، اما مهم‏تر از همه براى من، این بود که…

ایمان بالاتر از اسلام است. اما ایمان چیست و اسلام کدام است؟ اسلام این است که با زبان به حقانیت خداوند متعال اقرار کنیم. اما ایمان یعنی باور قلبی. اغلب ما مسلمانیم و اسلام آورده ایم اما چرخ ایمانمان خوب نمی چرخد! باور قلبی و یقین به قدرت لا یزال الهی نداریم. به زبان می گوییم خدا قادر مطلق است ولی دستمان را پیش کس و ناکس دراز می کنیم! اگر باور کنیم که همه عالم مخلوق خداست و با خواست خدا کُن فیکون می شود دیگر از هیچ چیز و هیچ قدرتی هراس نخواهیم داشت؛ دیگر با کوچکترین مشکل مالی و جانی قافیه را نمی بازیم؛ دیگر با تهدید و تحریم و محاصره دشمن تسلیم نخواهیم شد چرا که باور داریم قادر متعال اوست و مابقی امور همه بازی دنیاست!
در آیات ۱۸۹ و ۱۹۰ سوره آل عمران می خوانیم:
«وَلِلّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.»
«و فرمانروایىِ آسمانها و زمین از آنِ خداست، و خداوند بر هر چیزى تواناست.»
«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لِّأُوْلِی الألْبَابِ.»
«حقّا که در آفرینش آسمان‏ها و این زمین و آمد و رفت شب و روز نشانه‏ هایى است (از قدرت و علم و حکمت خدا) براى صاحبان عقل و خرد ناب.»
                                                                                                                            ***

سه نکته:
* خزینه دار اوست، ما نگران چه چیزی هستیم!؟

حکومت خداوند نسبت به جهان، حقیقى است نه اعتبارى، چون وجود و بقاى هرچیز تنها بدست اوست. از طرف دیگر حکومت خداوند دائمى و همیشگى است، ولى حکومت هاى غیر الهى چند صباحى بیش نیست. علامه جوادی آملی می فرماید: “رزق به دست دیگری است، سماوات و ارض به دست دیگری است، کلیددار اوست، خزینه دار اوست، ما نگران چه چیزی هستیم!؟”

** بهترین خاطره همسر پیامبر(ص) از حضرت
در تفاسیر آمده است: از همسر پیغمبر (ص) پرسیدند: بهترین خاطره‏ اى که از رسول خدا صلى الله علیه وآله به یاد دارى چیست؟ گفت: تمام کارهاى پیامبر شگفت‏ انگیز بود، اما مهم‏تر از همه براى من، این بود که رسول خدا شبى در منزل من استراحت مى ‏کرد، هنوز آرام نگرفته بود که از جا برخاست، وضو گرفت و به نماز ایستاد و به قدرى گریه کرد که جلو لباسش تر شد، بعد به سجده رفت و به اندازه‏اى گریه کرد که زمین تر شد. صبح که بلال آمد سبب این همه گریه را پرسید، فرمود: دیشب آیاتى از قرآن بر من نازل شده است. آنگاه آیات ۱۹۰ تا ۱۹۴ سوره آل‏ عمران را قرائت کرد و فرمود: واى برکسى که این آیات را بخواند و فکر نکند! (تفاسیر فخررازى، قرطبى و مراغى)

*** آیاتی که امیرالمومنین(ع) در بستر می خواند
از «نوف بکالى» صحابه‏ خاص حضرت على‏ علیه السلام نقل شده است که شبى خدمت حضرت بودم. امام از بستر بلند شد و این آیات (۱۹۰ تا ۱۹۴ سوره آل عمران) را خواند. سپس از من پرسید: خوابى یا بیدار؟ عرض کردم بیدارم. فرمود: خوشا به حال کسانى که آلودگى‏ هاى زمین را پذیرا نگشتند و در آسمان‏ها سیر مى‏ کنند. (تفسیر نمونه)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ