الکی مثلا من چادری‌ام! + تصاویر

6

این روزها با رشد چشمگیر استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی وقوع اتفاقات مختلف هم در این شبکه‌ها افزایش‌ یافته است. ایرانی‌ها هم از این امر مستثنی نیستند و بسیاری از آن‌ها مشتری جدی استفاده از این شبکه‌های اجتماعی هستند و در برخی موارد هم پذیرای اتفاقات آن هستند.

دختر تهرانی دختر با حجاب دختر ایرانی

یکی از مسائلی که اخیراً شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای ترویج آن قرارگرفته است پدیده نوظهور محجبه های خودنما است.پدیده‌ای که البته قبل از ورود شبکه‌های رنگارنگ اجتماعی به کشور عملا در برخی از خانواده‌ها واردشده بود.

 توجیهات نسل جوان برای کنار گذاشتن چادر

بعد از رواج تفکر مادر چادری و دختر مانتویی، آن‌هم به بهانه تغییر تفکرات نسل جدید نسبت به گذشته، بعضاً شاهد هستیم برخی از فرزندان خانواده‌ها به علل مختلف در کنار چادر از خود ظاهری ترسیم می‌کنند که عملا همه معیارهای یک حجاب برتر را زیر سؤال می‌برند طوری که آن چادر می‌تواند به‌جای تأثیر مثبت از تأثیرات کاملا منفی برخوردار باشد.

دختر تهرانی دختر با حجاب دختر ایرانی

علل اصلی افزایش خودنمایی محجبه ها چیست؟

به نظر می‌رسد در مرحله اول که آفت چنین ظاهرهایی ملموس تر می شود، رواج عکس‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی آن هم توسط افرادی است که ادعای محجبه بودن دارند اما عملا با انتشار عکس های خود دست به نوعی قبح شکنی می زنند.چرا که حداقل رعایت دستورات اسلام در بحث حجاب باید دوری بانوان از نگاه نامحرم صورت گیرد اما آیا انتشار عکس‌های سلفی از نمای نزدیک که مورد استقبال پسران جوان هم قرار می‌گیرد، می‌تواند رعایت این نکته مهم باشد؟ اگرچه پاسخ این پرسش با توجیه بسیاری از دختران محجبه خودنما مواجه است اما عملا این شرایط اوج قبح شکنی حجاب است که این روزها توسط برخی خانواده‌های به‌اصطلاح مذهبی شاهد رواج آن هستیم.

دوم اینکه، این علت وقوع این شرایط و یا تنها راه شناسایی آفات این کار، تنها شبکه‌های اجتماعی نیست و علل دیگری هم وجود دارد که می توان به بهانه ای به نام خوش تیپ بودن و یا به روز بودن اشاره کرد.شکی نیست که دین اسلام و حجاب هرگز با به‌روز بودن و لباس مناسب پوشیدن مخالفتی ندارد اما به نظر می‌رسد برخی از بانوان در قالب آرایش و پوشیدن هر نوع لباسی به بهانه به‌روز بودن، از رعایت حداقل حجاب آن‌هم با وجود داشتن چادر ناتوان هستند.

دلیل سوم هم این است که برخی از دختران سعی می‌کنند پوشش‌های زننده خود را در پشت چادر پنهان کنند و به این بهانه که چادر بر سردارند هر چه که دلشان می‌خواهد بپوشند و ملامتی هم از طرف کسی متوجه آن‌ها نباشد.

نمایان ساختن تیپ زیر چادر به منظور تحمیل نظر

به نظر می‌رسد رشد پدیده نوظهور محجبه های خودنما در کشور به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است طوری که این عمل بعضاً به یکی از بحث‌های درجه‌یک بسیاری از محافل ازجمله شبکه‌های اجتماعی رسیده است.

دامن زدن افرادی بعضاً مذهبی به بحث حجاب اجباری و یا غیراجباری در حکومت و خانواده‌ها به چندپهلو شدن این بحث‌ها کمک فراوانی کرده است.از طرفی دیگر شاید متعصب بودن برخی از سرپرست های خانواده ها فرزندان را در فضای خاصی قرار می دهد تا حتما از دستورات پدر سرپیچی نکنند اما روحیه و تفکرات آنها بر خلاف این دستورات است و عملا به بهانه های مختلف سعی می کند نظر خود را در نوع پوشش خود تحمیل کنند که نتیجه آن می شود بی حجابی با چادر.به صورتی که چادر می پوشند اما به هر طریقی که شده ظاهر و تیپ خود را نمایان می کنند.

دختر تهرانی دختر با حجاب دختر ایرانی

تعلل خانواده ها هیجانات کاذب در شبکه های اجتماعی

اما به‌راستی چرا این پدیده در حال فراگیر شدن است؟ چه مسائلی آتش زیرخاکستر این پدیده را شعله ور می کند؟در گام اول خانواده می‌تواند به‌عنوان اولین نهادی باشد که راه فهم درست از هر موضوعی ازجمله دین را به فرزندان آموزش دهد.تا در اولین گام فرزند بداند حفظ حجاب فقط داشتن چادر نیست و رعایت آن به علل دیگری هم‌بستگی دارد تا با این اقدام اولین اقدامات برای جلوگیری از این پدیده برداشته شود.

عدم وجود آگاهی کامل فرزندان از دستورات دینی و قرار گرفتن در هیجانات کاذب علتی است تا اولاً انحراف از حجاب اصلی صورت بگیرد و حجابی که بتوان در آن خودنمایی کرد پدید آید و در مرحله دوم هم این عمل اشتباه در قالب شبکه‌های اجتماعی آن هم به دلیل هیجانات کاذب دختران، مورد بازید و بعضا تشویق دیگران قرار گیرد.

راه فرار از خودنمایی با حجاب ظاهری

صحبت‌های بسیاری از دختران جوان درباره این پدیده هم نشانگر آن است که مهم خودنمایی است و حال که آن‌ها به علت ترس از خانواده و یا بعضاً دغدغه دینی نمی‌توانند بدون حجاب خود را به نمایش بگذارند اقدام به خودنمایی با ظاهر محجبه می‌کنند.این در حالی است که اصل این عمل باعث قبح شکنی در بسیاری از طبقات جامعه می‌شود که باید به‌منظور جلوگیری از این آسیب‌ها راه‌حلی جستجو شود.

دختر تهرانی دختر با حجاب دختر ایرانی

شاید قالب شدن فهم و درک صحیح از دین و بایدها و نبایدهای آن به فرزند توسط خانواده‌ها اولین گام عملی به‌منظور جلوگیری ازاین‌گونه خودنمایی‌ها باشد.اصرار برداشتن چادر و رها کردن موضوعات دیگر می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی در خانواده‌ها محسوب شود.از طرفی کنترل احساسات در جامعه و مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی و استفاده صحیح از آن می‌تواند گام بعدی باشد.

اکنون با فرارسیدن فصل تابستان مجددا بحث حجاب و نوع پوشش بانوان بالا می‌گیرد و از طرفی دیگر سرعت رواج بدحجابی در کشور توسط افراد مختلف به‌اندازه کافی نگرانی برای جامعه ایجاد می‌کند به همین دلیل خانواده‌های ایرانی باید مراقب عدم ورود انحرافاتی قبیل خودنمایی با چادر و یا کلاً قبح شکنی‌هایی که با چادر صورت می‌گیرد باشند تا ابزار حجاب کامل و واقعی به ابزاری برای قبح شکنی حجاب قرار نگیرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 6 )
  1. فاطیمه می گوید

    واقعا برای اینجور آدما متاسفم …

    من که خودم به شخص با افتخار عاشق چادرمم و به داشتنش افتخار هم میکنم 😐

    خدا عاقبت این ادما رو به خیر کنه

    1. علی می گوید

      خدا چادیر خا خالص رو اجر بده – باید عاشق خدا بود تا معنای حجاب رو فهمید

  2. گمنام می گوید

    هرکس حق داره نوع پوششو خودش انتخاب کنه .دخالت چرا؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. نسیم می گوید

      جناب گمنام آیا تو جامعه هر کسی هر طور دوست داره می تونه رانندگی کنه؟؟؟ آیا هر کسی هر طور دلش بخواد می تونه با دیگران برخورد کنه و … اما چرا وقتی بحث حجاب پیش میاد هر کسی صاحب حق میشه؟؟؟
      هر کسی حق داره تو خونه هر جور که دوست داره لباس بپوشه، اما تو جامعه که یک فضای عمومی هست باید پوشش افراد جوری باشه که به عنوان یک انسان دیده بشیم، نه یک زن.

  3. فتانه می گوید

    این همه دختر بی حجاب با ارایش غلیظ گیر دادید به ی چادری که حالا کمی موهاش بیرون یا مانتوش زیر چادر کوتاه حداقل هرچی باشه بدنش پوشیده است

    1. نسیم می گوید

      فتانه جان اون قبیل افراد دیدگاهشون معلومه، اما کسی که حجاب بانوی دوعالم فاطمه زهرا رو انتخاب می کنه باید مراقب باشه که خدایی نکرده ازش سوء استفاده نشه.