خانه / آخرین اخبار / “ماه عسل” تریبون تبلیغاتی یک مؤسسه مالی غیرمجاز شد

“ماه عسل” تریبون تبلیغاتی یک مؤسسه مالی غیرمجاز شد

در حالی که موج جدید برخورد با مؤسسات غیرمجاز توسط بانک مرکزی و قوه قضائیه آغاز شده، تریبون تبلیغاتی یکی از مهمترین ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان رسانه ملی یعنی “ماه عسل” در اختیار مؤسسه فاقد مجوز ثامن الحجج(ع) قرار داده شده است.

در حالی که این روزها و همزمان با شروع موج تازه برخورد با مؤسسات مالی غیرمجاز توسط بانک مرکزی و دستگاه قضایی کشور، مسئولان امر بر فرادستگاهی بودن این موضوع و لزوم همکاری کلیه نهادهای ذی‌ربط برای سامان دادن به بازار غیرمتشکل پولی کشور تأکید دارند، تریبون تبلیغاتی یکی از مهمترین ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان رسانه ملی یعنی “ماه عسل” در اختیار مؤسسه فاقد مجوز ثامن الحجج(ع) قرار داده شده است.

این در شرایطی است که بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اسامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز را در سایت خود درج کرده است و بارها از سازمان‌ها و نهادهای مجری تبلیغات تلویزیونی و محیطی خواسته که قبل از پذیرش تبلیغات از این نهاد استعلام گرفته و اجازه ندهند بانک و مؤسسه فاقد مجوز در رسانه‌ها تبلیغ کنند.

البته این برای نخستین بار نیست که تخلفات این‌چنینی در تبلیغات تلویزیونی دیده می‌شود. مؤسسه مذکور در سال گذشته نیز اسپانسر برنامه نوروزی با مجری‌گری احسان علیخانی بود.

در برنامه مذکور این مؤسسه برای اینکه بتواند دستور بانک مرکزی مبنی بر عدم تبلیغات مؤسسات بدون مجوز را دور بزند، با نام باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج اسپانسر شد و امسال نیز با توسل به همین شیوه به‌عنوان یکی از اسپانسر‌های اصلی برنامه ماه عسل شبکه سوم سیما فعالیت می‌کند.

اما نکته اینجاست که وقتی نام ثامن الحجج مطرح می‌شود در ابتدا مؤسسه اعتباری غیرمجاز ثامن الحجج برای مخاطب متصور می‌شود چراکه پشت تمام این ماجرا همین مؤسسه اعتباری است و عنوان باشگاه فرهنگی ورزشی رسماً بازی با کلمات است هرچند این مؤسسه در قالب باشگاه فرهنگی ورزشی نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.

در عین حال طی یکی دو ماه گذشته، موضوع داغ مؤسسات مالی غیرمجاز به‌عنوان یکی از سوژه‌های اصلی برنامه‌های خبری و تحلیلی این رسانه برگزیده و به‌عنوان مدعی العموم خواستار ساماندهی به وضعیت این مؤسسات شده است!

در واقع انتظار از رسانه ملی به‌عنوان بزرگترین دستگاه تبلیغاتی و فرهنگی کشور این است که در شرایطی که حرف مشترک تمام دستگاه‌ها برخورد با مؤسسات غیرمجاز است به‌جای میدان دادن به این مؤسسات به آگاهی بخشی مردم کمک کند آن هم با تولید برنامه‌های آموزشی با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد تبعات فعالیت مؤسسات غیرمجاز و آسیب‌های آنها به ساختار اقتصادی کشور.

چراکه بر همگان ثابت شده فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی تأثیر بالایی دارد و از همین رو صدا و سیما باید با تولید و پخش برنامه‌های بامحتوا و آموزشی مردم را از حضور در مؤسسات غیرمجاز برحذر دارد و کمکی به بانک مرکزی و دستگاه قضایی کشور برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی انجام دهد.

بنابراین بهتر است صدا و سیما با عدم انتخاب مؤسسات مالی غیرمجاز به‌عنوان حامیان برنامه‌هایش (آن هم در بهترین زمان‌ها و پربیننده‌ترین برنامه‌ها) گامی هرچند کوچک در مسیر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی کشور بردارد.

منبع: تسنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*