سقوط ۳.۵ میلیارد دلاری بورس در خرداد ۹۴

0

در شرایطی که همه بازار‌های سرمایه‌گذاری در رکود به‌سرمی‌برند بازار سهام گرفتار یک رکود فراگیر شده است. این رکود که از ۱۵دی‌ماه سال ۱۳۹۲آغاز شده است همچنان ادامه دارد.درپی بروز این رکود بخش زیادی از نقدینگی موجود در بازار سهام به سمت اوراق مشارکت و صکوک حرکت کرده است به‌طوری که حجم سرمایه‌گذاری حقیقی در این بازار در ۳‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۴۰درصد رشد کرده است، آمارها نشان می‌دهد تحت‌تأثیر این رکود فراگیر ارزش کل سرمایه در ۳‌ماه اول سال دست‌کم ۴۴۰۰میلیارد تومان از نقدینگی موجود در بازار فرابورس و بورس به سمت بازار اوراق با درآمد ثابت نظیر صکوک و اوراق مشارکت مهاجرت کرده است. دولت همچنین از سال گذشته درنظر داشت با انتشار اوراق خزانه اسلامی بخشی از بدهی‌هایش را پرداخت کند تا هم به شرکت‌هایی که توان مالی‌شان را از دست داده‌اند منابع مالی جدید تزریق کند، هم بدهی هایش را بدهد، هم منجر به افزایش درآمد ملی شود و در نهایت درفقدان بازار‌های سرمایه‌گذاری نقدینگی را به سمت این بازار هدایت کند اما از سال گذشته تاکنون هنوزمنتشرنشده است.

در چنین شرایطی و درحالی‌که همه بازار‌های سرمایه‌گذاری نظیر طلا، ارز و حتی مسکن در رکود به‌سرمی‌برند روند نزولی بورس هم در خرداد‌ماه ادامه یافت، البته ظرف چند روز گذشته نشانه‌های امید بخشی از بازگشت دوباره رونق به بورس مشاهده شده است که به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده این نشانه‌های امید بخش منجر به روند صعودی در بورس تهران شوند.

رکود بورس در خردادماه

آمارهای جدید نشان می‌دهد برخلاف رشد اندک شاخص در خرداد‌ماه بورس بخش زیادی از ارزش‌اش را از دست داده است. براساس اطلاعات آماری موجود در خرداد‌ماه امسال در مجموع ۱۱هزار میلیارد تومان معادل ۳٫۵میلیارد دلار از مجموع کل ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس کاسته شده است. در حال حاضر ۵۵صنعت شامل ۴۵۰شرکت در این صنایع فعال هستند. ارزش کل این شرکت‌ها در ابتدای خرداد‌ماه ۳۷۵هزارو۵۰۰میلیارد تومان معادل ۱۱۴میلیارد دلار بود که این مقدار در پایان خرداد‌ماه به ۳۶۴هزارو۴۰۰میلیارد تومان معادل ۱۱۰میلیاردو ۵۰۰میلیون دلار رسیده است. سرمایه‌گذارانی که فقط در فرابورس دادوستد کرده‌اند در مجموع در خرداد‌ماه ۳٫۳درصد زیان کرده‌اند.

بازده صنایع

اطلاعات آماری صنایع بورس همچنین نشان می‌دهد از مجموع کل ۵۵صنعت فعال بورس تهران فقط یک صنعت توانسته است بازدهی بیش از تورم به‌دست بیاورد و سهامداران بقیه صنایع یا زیان کرده‌اند یا میزان بازده‌شان بسیار کمتر از تورم ۱۷درصدی بوده است.براساس این اطلاعات فقط سهامداران صنعت زراعت و خدمات وابسته با درنظر گرفتن شاخص قیمت با رشد ۲۳درصدی مواجه شده‌اند. شاخص بازده نقدی و قیمت این صنعت نیز فقط ۵درصد رشد کرده است.

با محاسبه شاخص بازده نقدی و قیمت صنایع بورس سهامداران ۱۸صنعت در خرداد‌ماه سود کرده‌اند و سهامداران ۳۴صنعت با زیان مواجه شده‌اند. در ترکیب دارایی‌های سهامداران ۴صنعت نیز اتفاقی نیفتاده است.

در مجموع از ابتدای سال تاکنون ۹۰۴هزار نفر در دادو ستد‌های بورس شرکت کرده‌اند و این افراد در مجموع ۱۸هزارو۷۰۰هزار میلیارد تومان سهام معادل ۵٫۷میلیاد دلار سهام در بورس و فرابورس دادوستد کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه برای نخستین بار مجموع معاملات بازار فرابورس و ایران بیش از بورس تهران بوده است.از مجموع کل این معاملات ۹۷۰۰میلیارد تومان درفرا بورس و ۹هزار میلیارد تومان در بورس انجام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ