چشم ها در حافظ، فکرها در وین

0
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه ۹۴٫۰۴٫۰۳ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۸۱ واحد افزایش به رقم ۴۶۷۶۷ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۹۲ واحد کاهش عدد ۱۳۳۹۹۶ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۷ واحد افزایش به رقم ۲۶۸۹۳ واحد رسید.

همچنین در این روز “شبندر” با ۵۸ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “پارسان” با ۳۹ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۰٫۷ واحد افزایش به رقم ۷۳۴ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۷۵۰ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۳۵۵۹ میلیارد ریال رسید.

در معاملات روز جاری شاهد ورود بازار سرمایه به روند اصلاحی بودیم روندی که چندان در آن شاهد اطمینان تصمیم گیری در بین اهالی تالار نبودیم چراکه علی رغم نوسانان منفی و افزایش حجم عرضه ها در سهام شرکت ها اما این روند با نوسانات منفی قابل توجهی همراه نبود و اغلب نمادهای مطرح و پر اقبال دو سه روز گذشته در قیمت های نزدیک به صفر تابلو معامله شدند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، متأسفانه اهالی تالار با ملاک قرار دادن شاخص بورس و علی رغم آگاهی از آغاز آخرین دور از مذاکرات هسته ای به جهت دستیابی به یک توافق جامع اما رشد مقداری نماگر بازار را مد نظر قرار داده و نسبت به فروش سهام اقدام کردند اما از روند معاملات اغلب سهام مشخص بود که اهالی تالار با اتخاذ استراتژی “دست به ما شه” چنین تصمیمی را گرفتند تا اگر جو مثبت مجدد و یا خبر مورد انتظاری از مذاکرات رسید دوباره به جهت خرید سهام وارد بازار شوند.

بر این اساس در معاملات روز جاری، گروه پالایشی بورس علی رغم عرضه های سنگین انجام گرفته از سوی حقیقی ها و حقوقی ها توانست خود را در مدار مثبت حفظ کند و نقدینگی قابل توجهی را نیز جذب نماید. در نمادهای این گروه امروز بیشترین فروشها از سوی حقوقی ها و بالاترین میزان خریدها را حقیقی ها انجام دادند بطوریکه ۶ نماد “شبندر”، “شپنا”، “شاوان”، “شراز”، “شبریز” و “شتران” در مجموع بیش از ۶۴ میلیارد تومان از ارزش امروز معاملات بازار بورس را به خود اختصاص دادند که رقم قابل توجهی می باشد. اهالی تالار معتقدند اخبار رسیده از تعیین تکلیف نرخ خوراک و یارانه این شرکت ها در ماه جاری عامل اقبال بازار به این گروه می باشد.

در گروه بانکی امروز روند نزولی قابل رویت بود این گروه که طی روهای اخیر آماج عرضه های حقوقی ها قرار گرفتند آنچنان که بر روی شاخص تأثیر گذاشتند خودشان نتواستند رشد قیمت نمایند. نکته قابل توجه معاملات این گروه در روز جاری کاهش فشار فروش حقوقی ها در سه نماد “وبصادر”، “وتجارت” و “وبملت” بود که بنظر می رسد این افراد اندکی از صدای اعتراض اهالی تالار به گوششان رسیده است. این گروه نیز علی رغم افزایش عرضه ها اما نوسان منفی قابل توجهی را تجربه نکردند و نوسانات آنها اغلب نزدیک به صفر تابلو بود.

اما در گروه خودرویی بورس امروز در حالی روند نزولی و افت قیمت سهام اغلب شرکت ها قابل رویت بود که برخی از تحلیلگران چارتیستی بازار صحبت از آغاز یک موج افزایشی و شکسته شدن روند نزولی کرده بودند که این اتفاق به وقوع نپیوست و این شرکت ها نیز همچون مابقی بازار روند نزولی را تجربه کردند. اهالی بازار معتقدند در شرایط فعلی بازار، باید نگاه بنیادین را جایگزین تحلیل تکنیکی کرد و به این بازار اندکی بلند مدت تر نگریست چراکه افت قیمت قابل توجه اغلب سهام شرکت ها در کنار احتمال رسیدن به یک توافق هسته ای می تواند تحولات عظیمی را در میان مدت بر روی شرکت ها و صنایع بورسی ایجاد کند که برای کسب سود بیشتر باید فعلاً نوسان گیری را کنار گذاشت.

از سویی دیگر در نماد قاسم پس از مدتها شاهد روند صعودی و صف خرید بودیم، این نماد به همان اندازه که پس از ورود به بازار سرمایه خاطره خوب در ذهن بازار گذاشت همان قدر هم خاطره منفی بر جای گذاشته.

قاسم در حالی با ایجاد جو روانی اخبار خوب و مصاحبه های سهامدار عمده روند صعودی را در پی گرفته بود که روند نزولی قابل توجه خود را با سکوت خبری و ناپدید شدن سهامدار عمده از چشم خبرنگاران طی کرد. اما مجدداً از روز گذشته شاهد انتشار برخی شایعات و اخبار ضد و نقیضی از سهام این شرکت می باشیم. لذا جا دارد تا مسئولین امر به جهت جلوگیری از سفته بازی در این نماد که هم اکنون ۲۵ درصد پایین تر از قیمت عرضه اولیه می باشد گزارش شفاف سازی از مدیران آن بخواهند.

در پایان با توجه به احتمال حضور وزرای خارجه گروه ۱+۵ و ایران در وین به جهت تکمیل متن توافق نهایی مذاکرات هسته ای بنظر می رسد که هفته آتی برای بازار سرمایه بسیار پر افت و خیز باشد مضاف بر اینکه تا قبل از تاریخ ۱۰ تیر ماه هر اتفاقی می تواند در خصوص مذاکرات هسته ای روی دهد. آنچه مسلم است چشم اهالی تالار به حافظ و فکر آنها درگیر وین است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ