پتانسیل رشد سودآوری “ثشاهد”

0
نسبت P/E این صنعت حدود پنج است که به نظر می رسد با توجه به رقم پایین آن، سهام شرکت های ساختمانی از پتانسیل رشد قیمتی برخوردار باشند. افزون بر آن، نسبت P/E سهم “ثشاهد” نیز از متوسط این نسبت برای صنعت کمتر بوده و حدود ۴.۵ می باشد
شرکت سرمایه گذاری شاهد برنامه ای جهت فروش ۱۰ درصد از سهام شرکت عمران و توسعه شاهد و نیز ۱۵ درصد از سهام بیمه دی را در برنامه کاری خود طی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۲ قرار داده بود، به گونه ای که به ترتیب از پروژه های اول سود ۱۲ میلیاردی و از طرح دوم ۹ میلیارد تومان درآمد در بودجه سال مالی ۹۲ خود برآورد کرده بود. اما این امر به دلایل گوناگونی همچون عدم حضور متقاضی مناسب برای فروش سهام “ثعمرا” و نیز توقف نماد معاملاتی بیمه دی طی سال مالی ۹۲ انجام نپذیرفت.

مدیر بودجه و بررسی شرکت سرمایه گذاری شاهد با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این در حالی است که شرکت با فروش املاک باغ علیخانی، واحدهای پردیس و نیز ساختمان پانیذ کیش در کنار دستیابی به سود ۱۴ میلیارد تومانی از محل مشارکت در فعالیت های شرکت بین المللی سعدی کیش همچون واردات کالاهای اساسی، موفق به جبران عدم پوشش سود برآوردی حدود ۲۰ میلیارد تومانی شده است.

علی اصغر صالحی به برنامه های شرکت جهت حرکت به سوی فعالیت های بازرگانی اشاره کرد و اظهار داشت: روند سودآوری شرکت های سرمایه پذیر همچون بازرگانی شاهد و هرمز انرژی طی سال مالی ۹۲ مناسب بوده، به طوریکه شرکت بین المللی سعدی کیش طی عملکرد دوره سه ماهه نخست سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه جاری موفق به پوشش کامل بودجه برآوردی خود شده است.

وی در خصوص امکان تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت بین المللی سعدی کیش نیز گفت: روند سودآوری این شرکت به دلیل فعالیت آن در زمینه واردات کالاهای اساسی، تا حد زیادی به روند قیمتی ارز طی سال جاری بستگی دارد. از این رو نمی توان به طور قطع صحبتی در این باره به میان آورد، البته در صورت اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی از سوی شرکت مذکور، اطلاعات لازم پیرامون آثار مثبت این امر بر وضعیت سودآوری “ثشاهد” بر روی سامانه کدال انتشار خواهد یافت.

این مقام مسئول در ارزیابی عملکرد شرکت طی دوره ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۲ بیان کرد: “ثشاهد” براساس مطالب عنوان شده و درآمدهای حاصل از فروش باغ علیخانی و واحدهای پردیس موفق به پوشش کامل سود برآوردی ۴۱۰ ریالی طی دوره عملکرد مذکور شده است.

مسئول بودجه و بررسی شرکت سرمایه گذاری شاهد با اشاره به ارزش دفتری حدود ۲۰۰ تومان و NAV هر سهم “ثشاهد” به مبلغ حدود ۶۰۰ تومان و پتانسیل آن برای رشد سودآوری، در ارتباط با برآوردهای انجام شده برای سال مالی ۹۳ اظهار داشت: سود ۴۱۳ ریالی برای سال مالی ۹۳ در حالی برآورد شده که تفاوت چندان با اهمیتی با آخرین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی گذشته ندارد. البته در صورت بهبود وضعیت بازار مسکن احتمال تعدیل مثبت سود برآوردی سال مالی جاری چندان دور از ذهن نخواهد بود. علاوه بر این، برآوردهای انجام شده از محل فروش ملک شهرک ناز، هشتگرد و ساختمان های مربوط به واحدهای شیر پاستوریزه به همراه سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت از عوامل عمده و اثرگذار در برآورد سود ۴۱۳ ریالی طی سال جاری به شمار می رود.

صالحی در ارتباط با آثار روند قیمتی نهاده های ساخت و نیز مسکن بر روند سودآوری شرکت تصریح کرد: عمده فعالیت شرکت در زمینه فرآوری املاک و آماده سازی آنها برای تحویل به شرکت های اجرا کننده پروژه های ساختمانی است. از این رو به دلیل عدم فعالیت “ثشاهد” در زمینه ساخت و ساز، می توان گفت روند صعودی یا نزولی قیمت مواد و مصالح آثار با اهمیتی بر سیر سودآوری “ثشاهد” در پی نخواهد داشت.

وی در ارتباط با روند قیمتی سهام ساختمانی ها و اقبال معامله گران به سوی سرمایه گذاری در سهام این شرکت ها عنوان کرد: نسبت P/E این صنعت حدود پنج است که به نظر می رسد با توجه به رقم پایین آن، سهام شرکت های ساختمانی از پتانسیل رشد قیمتی برخوردار باشند. افزون بر آن، نسبت P/E سهم “ثشاهد” نیز از متوسط این نسبت برای صنعت کمتر بوده و حدود ۴.۵ می باشد.

این مقام مسئول در خاتمه پیرامون برنامه شرکت برای افزایش سرمایه گفت: این شرکت در حال حاضر درصدد اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت های زیرمجموعه خود است که در صورت اجرایی شدن آنها، اقدام به افزایش سرمایه خود نیز خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ