(ع.ت) فرزند ابراهیم ، دلال ایرانی احیا کننده قرارداد کرسنت در دبی چه می‌کند؟

0

«ع.ت» دلال ایرانی احیاکننده قرارداد کرسنت حدود ۲ سال است از کشور خارج و در دبی ساکن شده است و با برخی مقامات و مسئولان ایرانی در ارتباط است.

به گزارش فارس شاید به جرات بتوان گفت آنچه در پرونده قرارداد صادرات گاز ایران به شارجه امارات (کرسنت) وجود دارد مثنوی هفتاد منی است که سالیانی طول خواهد کشید تا ابعاد مختلف این پرونده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

آنچه در این گزارش مورد بررسی قرارگرفته است تنها یک برگ از این پرونده است که در ادامه ملاحظه می شود.

کرسنت قرارداد کرسنت دلال نفتی حمید ضیاء جعفر جزییات قرارداد کرسنت جزییات پرونده کرسنت پرونده کرسنت

نگاهی کوتاه در قرارداد کرسنت

در سال ۲۰۰۱ میلادی و در زمان تصدی بیژن زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت اصلاحات، شرکت کرسنت پترولیوم قراردادی را با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد که بر اساس آن قرار بود از اوایل سال ۲۰۰۶ گاز میدان سلمان ایران به حجم ۱۲۵ میلیون فوت مکعب در روز به شرکت کرسنت فروخته شود و رفته رفته قرار بود که حجم گاز صادراتی به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز برسد.

ظاهرا اولین پیش‌نویس این قرارداد توسط مهدی هاشمی، مسئول وقت بازاریابی گاز شرکت ملی نفت تهیه شده است که البته وی در ادامه از جریان مربوط به عقد این قرارداد کنار رفت.

این قرارداد با توجه به شرایط بسیار بد و ضعیف برای ایران در سال ۲۰۰۵ در آستانه لغو شدن قرار داشت اما هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت به ناگهان در این زمان با وجود عدم تامین منافع ملی، با انعقاد یک الحاقیه علاوه بر زنده کردن قرارداد فوق، امتیازات متعددی به شرکت اماراتی کرسنت اعطا کرد.

احیاکننده قرارداد کرسنت کیست؟

همانطور که  گفته شد در سال ۲۰۰۵ قرارداد کرسنت به مشکلاتی از جمله عدم ارائه تضامین از سوی این شرکت اماراتی برخورد کرده و به واسطه مشکلات متعدد قراردادی در آستانه فسخ قرار داشت اما حمید ضیاء جعفر پدر مجید ضیاء جعفر مدیر اجرایی وقت کرسنت از طریق واسطه‌ای به نام «ع. ت» مبالغ قابل توجهی را در میان افراد صاحب نفوذ در روند تصمیم‌گیری درباره این قرارداد تقسیم و امتیازاتی دریافت کرده است.

حمید ضیاء جعفر در دیدار با این دلال ایرانی به نام «ع.ت» چند درخواست را از طرف ایرانی مطرح می کند که از جمله این درخواست ها تدارک جلسه با وزیر نفت و امضای یک الحاقیه به قرارداد کرسنت است که این الحاقیه نیز ظرف ۲ روز از تاریخ تشکیل جلسه توسط فرستاده زنگنه به لندن و در دیدار با حمید ضیا جعفر امضا می شود که در واقع این الحاقیه به عنوان احیای قرارداد کرسنت شناخته می شود.

کرسنت قرارداد کرسنت دلال نفتی حمید ضیاء جعفر جزییات قرارداد کرسنت جزییات پرونده کرسنت پرونده کرسنت

به همین دلیل حمید ضیا جعفر مبلغ ۲ میلیون دلار تحت عنوان مشارکت در پتروشیمی مسجد سلیمان به عنوان پیش پرداخت به «ع.ت» که در واقع احیا کننده قرارداد بود می پردازد و همچنین مقرر شد وی به ازای هر متر مکعب صادرات گاز از این قرار داد بهره مند شود، نام برده تا سال ۸۶ در خارج به سر برده و پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به رفتار و نحوه انعقاد قرارداد کرسنت اعتراف کرده است و اعلام می کند مبلغ ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار درهم امارات که معادل با ۲ میلیون دلار است از مدیرعامل شرکت کرسنت در ۵ مرحله دریافت کرده است.

«ع.ت» کجاست؟

همانطور که تا این جای گزارش مشخص شده است «ع.ت» فرزند ابراهیم به شماره شناسنامه ۶۵۲۱۱ متولد سال ۱۳۴۳ دلال و احیا کننده قرارداد کرسنت شناخته می شود.

نام برده اواسط سال ۹۱ از کشور خارج و به دبی رفت و هم‌اکنون ساکن دبی امارات است، در اینجا سوالی مطرح می شود که آیا «ع.ت» به صورت قانونی از کشور خارج و یا خروجش غیرقانونی بوده است؟ در این زمینه مراجع امنیتی و قضایی باید پاسخگو باشند که چگونه این دلال که به گمان برخی از مراکز امنیتی و نظارتی متهم به جاسوسی است از کشور خارج شده است؟

براساس اطلاعات به دست آماده تامین مالی «ع.ت» از طریق ارتباط با مسئولان (برخی از نمایندگان مجلس و برخی از وزرای دولت یازدهم) و با ساپورت مالی این افراد انجام می شود و از این طریق درآمدهای میلیاردی را به جیب می زند.

اخبار تکمیلی در رابطه با نحوه فعالیت «ع.ت» در ایران و خارج از کشور در روزهای آتی منتشر می شود.

منبع : فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ