چرا قیمت نفت در حال ارزان شدن است؟/ آیا نفت به بالای ۶۰ دلار می رسد؟

0
قیمت نفت این روزها با روندی کاهشی به خود ادامه میدهد. آن گونه که برخی از خبرگزاری های خارجی گزارش داده اند قیمت نفت برنت به ۵۵ دلار رسیده است و این رقم نشان دهنده این است که اقتصاد جهانی با افت قیمت نفت در این روزها مواجه شده است.

 قیمت نفت در بازارهای بین ‌المللی امروز چهارشنبه نیز با افت قیمتی روبرو شده است. اغلب کارشناسان این افت قیمتی را به دلیل افزایش نگرانی‌ها درمورد بحران اقتصادی پیش آمده در کشور یونان میدانند و معتقدند دلیل وخامت اوضاع در بازار جهانی نفت، وضعیت نا به سامان کشور یونان است. البته در این میان برخی از کارشناسان نیز وخیم‌تر شدن اوضاع بازارهای سهام چین و ورود دوباره ایران را به بازارهای جهانی نفت دلیل افت قیمت نفت دانسته اند.
برخی از کارشناسان معتقدند قیمت نفت دیگر به روزهای اوج خود نخواهد رسید و همچنان بر مدار ۶۰ دلار حرکت خواهد کرد.
به گزارش تراز، دکتر مهدی محمدی اقتصاددان نیز درباره آینده قیمت نفت معتقد است: به نظر می‌آید که احتمالاً از این به بعد دیگر نفت بالای پنجاه یا شصت دلار فروخته نخواهد شد. در واقع تا ده سال آینده این قیمت پایین‌تر خواهد آمد که بالاتر نخواهد رفت. تقریباً پیش‌بینی‌ها این را نشان می‌دهد که با نفتِ چهل دلار در واقع درآمدهای نفتی فقط برای هزینه‌های جاری دولت کافی خواهد بود. بنابراین باید به‌دنبال منابع متنوع‌تری برای درآمد باشیم؛ یعنی همان گزینه‌ها و منابعی که امروز کشورهایی که توسعه‌ی سریع پیدا کرده‌اند به سراغ آن‌ها رفته‌اند
. نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار جهانی نفت در هفته منتهی به ۵ ژوئیه ۲۰۱۵-۱۴ تیر ۹۴ نشان می‌دهد که در این هفته متوسط بهای نفت خام جهانی در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل کاهش یافت.  برهمین اساس، متوسط بهای نفت خام پایه آمریکا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، ۳.۵۶ درصد کاهش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده ۵۹.۴۷-۵۶.۹۳ دلار معامله گردید و متوسط هفتگی بهای هر بشکه در سطح ۵۷.۹۲ دلار قرار گرفت.
همچنین لازم به ذکر است متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال در هفته گذشته ۱.۷۸ درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافت. هر بشکه نفت خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه ۶۳.۵۹-۶۲.۰۱ دلار رسید.

منبع : تراز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ