محمد جواد ظریف: تا یکشنبه هستیم / ۱۳ جولای ضرب الاجل جدید مذاکرات / لحظه به لحظه با مذاکرات وین

0

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی داشته اما بعید است امروز جمعه ۱۹ تیر (۱۰ ژوئیه) توافقی به دست بیاید.

به گفته آقای ظریف مهمترین موضوعات هنوز حل نشده و ممکن است گفت‌وگوها طی دو روز آینده هم ادامه داشته باشد.

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ از صبح امروز در سطوح مختلف در وین از سر گرفته شد.

جلسه هماهنگی داخلی گروه ۱+۵ امروز برگزار شده و بعد از آن فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا از کند بودن پیشرفت کار خبر داده است.

آقای هموند محل مذاکرات را ترک کرده و گفته فردا شنبه دوباره به وین بازخواهد گشت. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم قرار است فردا به محل مذاکرات برگردد.

در دیداری دیگر فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، امروز بعد از بازگشت به وین با همتای ایرانی‌اش گفت‌وگو کرد.

‘تغییر موضع’

آقای ظریف پنج شنبه شب در اظهاراتی صریح درباره اختلاف نظر در مذاکرات گفت: “متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده‌خواهی هستیم. همچنین شاهد این هستیم که چند کشور که در گروه پنج به اضافه یک هستند، مواضع متفاوتی دارند. این مساله کار را دشوار کرده اما همه تلاش خودمان را می‌کنیم.”

نتیجه مذاکرات هسته‌ای مذاکرات وین مذاکرات هسته ای عکس مذاکرات هسته ای جزییات مذاکرات وین

_______________________________________________________

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مراسم روز قدس در تهران: در درون ۱+۵ یک انسجام و وحدت نظر وجود ندارد… امروز آثار آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند که «من به مذاکرات خوش‌بین نیستم»، بیشتر از گذشته در حال نمایان شدن است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران خطاب به طرف‌های مذاکره با ایران: اگر مذاکرات را به بن‌بست بکشانید این شما هستید که در مقابل انعطاف ایران دچار اشتباه استراتژیک شده‌اید و نتیجه آن هم به نفع شما نخواهد بود زیرا همه نیروهای فعال در بخش هسته‌ای آمادگی کامل دارند که فناوری هسته‌ای را شتاب دهند.

سرلشکر محمدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: با وجود این که آمریکایی‌ها گاهی حیله‌هایی برای نزدیک کردن خود به نتیجه نشان دادند ولی همیشه هر گاه مذاکرات خواست به توافق نزدیک شود سنگ‌های بزرگ‌تری سر راه انداختند.

سرتیپ مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح درباره بازدید از مراکز نظامی: به دو طرف مذاکره می‌گوییم که وارد این حیطه نشوند. چرا که تحت هیچ‌شرایطی اجازه دسترسی به اماکن نظامی داده نخواهد شد.

نتیجه مذاکرات هسته‌ای مذاکرات وین مذاکرات هسته ای عکس مذاکرات هسته ای جزییات مذاکرات وین

______________________________________________________

به نظر می‌رسد که مساله لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران مهمترین موضوع مورد اختلاف بین دو طرف باشد.

این موضوع همچنین باعث بروز شکاف در میان اعضای گروه ۱+۵ شده است و در حالی که کشورهای غربی، به خصوص آمریکا بر حفظ این تحریم‌‌ها اصرار دارند، روسیه و تا حدودی چین، ابقای این بخش از تحریم‌های بین‌المللی را لازم نمی‌دانند.

تصمیم سیاسی

 نتیجه مذاکرات هسته‌ای مذاکرات وین مذاکرات هسته ای عکس مذاکرات هسته ای جزییات مذاکرات وین

صبح امروز جمعه محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا با هم دیدار کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار حضور داشت. او گفته است تا زمانی که لازم باشد در وین می‌ماند.

خانم موگرینی گفته است موضوع مذاکرات دیگر بر سر تدوین متن نیست بلکه گفتگوها به مرحله‌ای رسیده که وزیران خارجه باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند.

مهلتی که کنگره آمریکا برای بررسی توافق احتمالی تعیین کرده بود به پایان رسید و حالا کنگره به جای ۳۰ روز، ۶۰ روز وقت می‌خواهد تا توافق احتمالی را بررسی کند.

این موضوع باعث شده بود تا خیلی‌ها انتظار داشته باشند که پیش از نیمه شب دیشب توافقی حاصل شود.

نتیجه مذاکرات هسته‌ای مذاکرات وین مذاکرات هسته ای عکس مذاکرات هسته ای جزییات مذاکرات وین

***

۲۱:۵۵ نشست‌های معاونان و جلسات کارشناسی به صورت مداوم در جریان است.

۲۱:۴۱ وزیر خارجه آمریکا از حصول پیشرفت‌هایی در رایزنی‌های هسته‌ای روز جمعه در شهر وین خبر داد.

۲۱:۴۰ سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه گفت با بیان اینکه هنوز موانعی برای توافق نهایی وجود دارند گفت طرفین هیچگاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند.
۲۱:۰۳ به دنبال کنش و واکنش غیرمستقیم وزرای خارجه ایران و آمریکا در روز گذشته، رسانه‌های غربی به بررسی گله ایران از تغییر مواضع واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای پرداختند.

۱۹:۴۷ یک منبع دیپلماتیک روس گفته رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در حال حاضر موضوع اصلی اختلاف میان هیأت‌های دیپلماتیک ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین است.

۱۸:۵۱ واشنگتن تمدید برنامه جامع اقدام مشترک تا روز دوشنبه ۱۳ جولای و تمدید مذاکرات به تبع آن را تایید کرد.

۱۸:۴۴ سفیر اسبق ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه وضعیت به وجود آمده در خاورمیانه و دنیای اسلام توسط آمریکایی‌ها برای ایران قابل تحمل نیست گفت: اگر گوشه‌ای از قدرت بازدارندگی ایران به طرف مقابل نشان داده شود، با سر به زمین خواهد رفت.

۱۸:۴۳ برخی منابع روس از احتمال بازگشت وزیر خارجه روسیه به «وین» در روز شنبه (فردا) خبر دادند.

۱۸:۴۲ «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از «توافق بد در حال رایزنی با ایران از سوی دولت اوباما» گفت: «ایرانیها مذاکره‌کنندگان بسیار خوبی هستند».

۱۸:۳۶ سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موضوع فنی و مسائل سیاسی دو مسیر جداگانه هستند، گفت: موضوع فنی بر روی مسائل سیاسی و موضوع سیاسی بر روی مسائل فنی تاثیرگذار است، ولی مسائل فنی مربوط به گذشته در حال حرکت به سمت جلو است.

۱۸:۰۸ آیت‌الله صدرالدین القبانجی، امام جمعه امروز نجف اشرف، با بیان اینکه ایران مقابل ارعاب جهانی علیه خود مقاومت کرده است، پرونده هسته‌ای ایران را پرونده عزت و کرامت توصیف کرد.

۱۸:۰۷ اتحادیه اروپا تعلیق تحریمهای ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک را تا ۱۳ جولای تمدید کرد.

۱۷:۵۴ روزنامه انگلیسی در گزارشی به نقل از دیپلماتهای حاضر در وین نوشت که تمدید دیگرباره ضرب‌الاجل برای مذاکرات هسته‌ای ایران مشکل کشنده‌ای نخواهد بود.

۱۷:۳۹ شگرد مذاکراتی جان کری در مورد ایران جواب نمی‌دهد، اگر جان کری و تیم آمریکایی در عمان موفق شده بود، این بار هم می‌توانست به موفقیت امیدوار باشد.

۱۷:۳۸ رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که مسکو خواستار رفع کامل و سریع همه تحریمهای ایران است.

۱۷:۱۹ خبرنگار المیادین در وین گزارش داد: پس از آنکه ظریف به همتای امریکایی خود گفته که باید برای حضور در مراسم مذهبی شب قدر باید برود، کری از وی خواسته که وی را نیز دعا کند.

۱۶:۵۰ در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی با پذیرش نظر منتقدان، بیانیه لوزان را صرفا یک «چرک نویس» خواندند که در توافق نهایی مشکلات آن حل می شود، اما اکنون صحنه آرایی و فضاسازی طرف آمریکایی به گونه ای است که گویی لوزان برای ایران یک آرزوست!

۱۶:۴۵ ظریف و اشتاین مایر به مدت یکساعت دیدار و گفت‌وگو کردند
۱۵:۵۶ وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه امروز به لندن رفته و فردا به وین بازمی‌گردد، اظهار داشت: قرار است، فردا نشست وزرا برگزار شود.

۱۵:۴۱ سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که امکان دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده در روزهای آینده وجود دارد.

۱۵:۳۸ یک خبرگزاری روسی در گزارشی به نقل از منبع مطلع گزارش داد که «لغو تحریم‌های تسلیحاتی مانع اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران است».

۱۵:۱۲ یک مقام ایرانی به شبکه المیادین گفته است که محاسبات اشتباه غرب و زیاده خواهیهای آنها ممکن است مذاکرات را با شکست مواجه کند.

۱۴:۲۶ عضو تیم‌مذاکره‌کنننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه بسیاری از اسناد و ضمایم پایان پذیرفته و تنها چند نکته کلیدی باقی مانده است، گفت: از نظر ایران ضرب‌العجلی وجود ندارد لذا ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه لازم برسیم.

۱۴:۱۵ دیدار ظریف و کری پس از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت
۱۴:۰۹ اشتاین مایر وارد وین شد
۱۴:۰۵ جلسه داخلی ۱+۵ دقایقی دیگر آغاز می‌شود
۱۴:۰۰ خبرگزاری فرانسه: فابیوس امروز می‌رود اما بازمی‌گردد

۱۳:۵۷ وزیر خارجه ایران از احتمال تمدید مذاکرات تا پایان هفته جاری میلادی خبر داد

۱۳:۳۶ یک پایگاه آمریکایی در یادداشتی به قلم رئیس یک موسسه بین‌المللی در هنگ‌کنگ، بر لزوم لغو تحریم‌های ایران که از آن به عنوان «تحریمهای بیهوده، بی‌فایده و غیراخلاقی» خوانده، تاکید کرد.

۱۲:۴۹ وزیر انرژی آمریکا که اصالتاً پرتغالی است برای دریافت نشان افتخار از دولت پرتغال به لیسبون رفت.

۱۲:۲۶ وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند. شب گذشته نیز نشست صالحی و مونیز از ساعت یازده شب تا یک و نیم بامداد برگزار شد.

۱۰:۲۲ رئیس مرکز بررسی‌‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر توافقی که در وین صورت گیرد یک کار مقدماتی است و باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تایید شود و در نهایت به تصویب مقام معظم رهبری برسد.

۳:۱۷ وزیر خارجه ایران با بیان اینکه شاهد تغییر مواضع، زیاده‌خواهی و مواضع متفاوت ۱+۵ هستیم که وضعیت را دشوار کرده، گفت: میز مذاکره را ترک نکرده و به دنبال توافق با عزت هستیم و اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه متوازن باشد، قابل دسترس است.

۰۲:۳۰ نشست عباس عراقچی و هلگا اشمید که از ساعت ۰۰:۱۵ به وقت تهران آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

۰۱:۴۸ تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از رایزنی با واشنگتن، برای دومین بار زیر توافقاتی زدند که پیشتر با ایران سر آنها به توافق رسیده بودند.

۰۰:۴۲ یک مقام ارشد ایرانی می‌گوید طرف غربی مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای را تغییر داده است و همین امر روند پیشرفت مذاکرات را کند کرده است.

۲۳:۵۵ پایان نشست ظریف و کری. وزرای خارجه ایران و آمریکا در حدود یک ساعت و ۱۵ به گفت‌وگو پرداختند.
۲۳:۴۰ اشتاین مایر وین را ترک کرد. وی فردا به وین باز می‌گردد
۲۲:۵۵ از ساعت ۲۲:۳۰ نشست ظریف و کری شروع شده است.

۲۲:۴۱ یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: «به رغم انعطاف تیم مذاکره‌کننده ایرانی،‌ آمریکایی‌ها در لحظات آخر از پذیرش حقوق مسلم ایران، به ویژه در موضوع تحریم‌ها سر باز می‌زنند.»

۲۲:۳۸ یک مقام ایرانی در تیم هسته‌ای به خبرنگار المیادین گفت: غربی‌ها از دیروز مواضع خود را در مذاکرات سخت کرده‌اند.

۲۲:۳۴ وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تا چه زمانی در وین خواهید بود؟ گفت: تا هر وقت لازم باشد در وین می‌مانیم.

۲۱:۴۵ سفیر فرانسه در رژیم صهیونیستی اعلام کرد درخواست ایران برای رفع تحریم‌های تسلیحاتی غیرقابل قبول است.

۲۱:۴۳ وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که علیرغم آنکه قرار نیست تا ابد بر سر میز مذاکره با ایران بنشینیم گفت که هنوز موضوعات حل نشده ای باقی مانده که باید رفع شود.

۲۱:۳۲ یک منبع دیپلماتیک به المیادین گفت: مشکل فعلی مذاکرات بحث بر سر چگونگی نگارش و محتوای قطعنامه جدید است.

۲۱:۳۱ وزیر خارجه ایران در پیامی نوشت که ایران و گروه ۱+۵ عجله‌ای برای پایان دادن مذاکرات هسته‌ای ندارند.

۲۱:۲۸ سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که توافق نهایی در وین حاصل نشده و جان کری امشب طی بیانیه‌ای موضع آمریکا را اعلام خواهد کرد.

۲۱:۲۶ لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه می‌گوید با وجود آنکه مذاکرات هسته‌ای شاهد پیشرفت بوده، اما طرفین هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

۲۱:۲۴ یک روزنامه آمریکایی، روز پنجشنبه اظهارات منتقدان آمریکایی و اسرائیلی از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را به باد انتقاد گرفته و نوشته آنها از زمان امضای توافق موقت ژنو در سال ۲۰۱۳ جایگزینی برای توافقی که با آن موافق نیستند ارائه نکرده‌اند.

۲۱:۰۸ شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالاً کری تا دقایقی دیکر از ادامه مذاکرات برای چند روز خبر می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ