نگاه کوتاه مدت”وتوسم”جهت کسب بیشترین بازدهی

0
ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان و بهای تمام شده آن رقم ۵۲۰ میلیارد تومان محاسبه شده که در نهایت برآیند این دو تاکنون اضافه ارزشی به مبلغ حدود ۲۸۰ میلیارد تومان را عاید “وتوسم” کرده است.
ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان و بهای تمام شده آن رقم ۵۲۰ میلیارد تومان محاسبه شده که در نهایت برآیند این دو تاکنون اضافه ارزشی به مبلغ حدود ۲۸۰ میلیارد تومان را عاید “وتوسم” کرده است.

مدیر امور سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این اضافه ارزش متأثر از درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری های شرکت در بیش از ۳۰ شرکت فعال در حوزه های مختلف که ۹۵ درصد از پرتفوی بورسی را تشکیل می دهند، کسب شده که این امر به دلیل عدم وابستگی به رشد قیمتی سهام این شرکت، نکته مثبتی برای “وتوسم” جهت شناسایی سود طی سال های آینده به شمار می رود.

شعبان پور در ارتباط با ترکیب کل دارایی های شرکت اظهار داشت: ترکیب کل دارایی های شرکت به ترتیب صنایعی همچون فلزات اساسی و کانه های فلزی با شرکت های فعال در آن، یعنی فولاد مبارکه اصفهان، تأمین مواد اولیه فولاد صبانور و نیز معدنی و صنعتی گل گهر به همراه گروه انبوه سازی با شرکت سرمایه گذاری مسکن و نیز اجرای پروژه برزیل را تشکیل می دهد.

وی افزود: علاوه بر این “وتوسم” شرکت های فعال در صنایع محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی همچون پتروشیمی خارک، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی پردیس و نیز نفت بهران و ایرانول را در ترکیب دارایی های خود قرار داده و بخش دیگری نیز به سهام “وبانک” و برخی فعالان گروه دارویی اختصاص یافته است.

این مقام مسئول با مناسب ارزیابی کردن وضعیت پرتفوی بورسی “وتوسم” ناشی از عملکرد مناسب شرکت های موجود در آن از ابتدای سال مالی جاری آنها تاکنون، در ارتباط با سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت نیز گفت: سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های “وتوسم” طی سال مالی جاری نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی یافته، به گونه ای که سود ۴۰۰ میلیارد ریالی از محل فروش سرمایه گذاری ها طی دوره نیمه اول سال عاید این شرکت شده که به نظر می رسد این رقم تا پایان دوره عملکرد ۹ ماهه حدود ۵۰ درصد افزایش یابد.

مدیر امور سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی پیرامون برنامه های شرکت جهت اصلاح پرتفوی بورسی بیان کرد: استراتژی این شرکت به دلیل تمایل و نگرش سهامدار عمده آن یعنی بانک ملی ایران در راستای کسب بازدهی مناسب از محل رشد قیمت سهام موجود در پرتفوی بورسی و نه سودهای نقدی تقسیمی شرکت ها بنا نهاده شده است. از این رو می توان گفت “وتوسم” با نگاهی کوتاه مدت به سرمایه گذاری در بازار بورس می پردازد، هرچند که بخشی از ترکیب سبد دارایی های خود را به سرمایه گذاری در شرکت های فعال بورسی و با نگرشی بلندمدت اختصاص داده است.

شعبان پور ادامه داد: برهمین اساس این شرکت همواره وضعیت شرکت های موجود در پرتفوی بورسی خود را بررسی کرده و در صورتی که از نگهداری و تمرکز بر سهامی خاص نتیجه ای مبنی بر عدم کسب مزیت نسبی از وضعیت سودآوری و نیز روند قیمتی آنها حاصل شود، اقدام به فروش آن سهام می کند تا بدین ترتیب درآمدهای حاصل از فروش سرمایه گذاری های خود را بر روی شرکت هایی که براساس تحلیل های انجام شده از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند، سرمایه گذاری کند. از این رو می توان گفت “وتوسم” همواره در حال اصلاح پرتفوی بورسی خود به منظور کسب بیشترین بازدهی است.

وی با اشاره به اینکه درصد کمی از حجم دارایی های شرکت و نیز ارزش بازار آن به پرتفوی غیر بورسی اختصاص دارد، در خصوص وضعیت پرتفوی غیر بورسی تصریح کرد: سبد غیر بورسی “وتوسم” را به طور عمده شرکت های سرمایه گذاری شفادارو و تأمین سرمایه امین تشکیل می دهند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این شرکت به دلیل مشخص نبودن ارزش روز پرتفوی غیر بورسی برخلاف پرتفوی بورسی، ترجیح می دهد بیشترین سرمایه و نقدینگی خود را به بازار سهام تزریق کند.

این مقام مسئول همچنین در ارتباط با روند اجرای پروژه برزیل اظهار داشت: بازه زمانی پنج سال به منظور اتمام مراحل اجرای این پروژه در نظر گرفته شده بود و اکنون نیز حدود ۱۰ درصد از مراحل پیشرفت اجرای آن باقی مانده است. از این رو، این طرح به عنوان پتانسیل بالقوه جهت رشد سودآوری “وتوسم” به شمار می رود، به طوریکه فروش پروژه مذکور و کسب درآمد از این محل در برنامه آتی شرکت قرار دارد که البته در حال حاضر زمان دقیق انجام این امر مشخص نشده است.

مدیر امور سرمایه گذاری های “وتوسم” در خاتمه سخنان خود به آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های این مجموعه سرمایه گذاری به مبلغ ۳۳۰ تومان به ازای هر واحد اشاره کرد و گفت: پیشنهادها و صحبت هایی در خصوص افزایش سرمایه شرکت از محل وجوه حاصل از فروش پروژه برزیل به میان آمده، اما در حال حاضر و طی سال مالی جاری برنامه ای در این باره به تصویب و موافقت سهامدار عمده نرسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ