رستاخیز در شبکه‌های اجتماعی جنجال به چا کرد! + تصاویر

1
این روزها با نزدیک شدن به عید سعید فطر، تبلیغات فیلم رستاخیز و اکران آن در سینماهای کشور همزمان با این عید بزرگ، رونق بیشتری از قبل گرفته است.

فیلم رستاخیز عکس فیلم رستاخیز بیوگرافی احمدرضا درویش بازیگران فیلم رستاخیز

مطالعات برای ساخت این فیلم پر حرف و حدیث، از اواسط تولید فیلم «دوئل» با کارگردانی احمدرضا درویش و در سال ۱۳۸۱ آغاز شد. پژوهش، فیلمنامه‌نویسی و پیش تولید فیلم در حدود ۷ سال طول کشید و بهمن ماه سال ۱۳۸۸ همزمان با روز اربعین، فیلمبرداری در شهرستان بم آغاز شد و پس از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرهای بم، شهداد کرمان، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، فومن و تهران در دی ماه سال ۱۳۸۹ فیلمبرداری به پایان رسید.

اما خبری از صدور مجوز و اکران این فیلم نشد.علت این عدم اکران و البته عدم صدور مجوز برای این فیلم هم بحثی نیست که مربوط به سال ۸۹ و یا حتی سال های اخیر باشد، چرا که درباره این فیلم و مجوز آن مباحث زیادی در طول این ۵سال مطرح شده است.

اما آخرین اعتراضات جدی نسبت به صدور مجوز و احیانا اکران آن برمی گردد به دو سال قبل که پخش محتوای دقایقی از فیلم باعث شد اکثر مراجع،کارشناسان دینی، هنرمندان، مداحان و البته مردم اعتراضات خود را به طرق مختلف به گوش عوامل فیلم و دست اندرکاران وزارت ارشاد و سینما برسانند.[۱،۳،۴،۵،۶]

این اعتراضات با توجه به دربرگیری آن، مثمر ثمر بود و صدور مجوز اکران این فیلم به تاخیر افتاد وهربار صدور پروانه نمایش این اثر در جلسه شورای صدور پروانه نمایش به هفته و ماه دیگر، موکول می‌شد اما بالاخره در تاریخ ۱۱ شهریور سال گذشته اعلام شد که با تغییراتی در بخش هایی که انتقادات به درستی به آن وارد بود، این فیلم مجوز اکران گرفت.

حالا این روزها با وجود ادعاهایی مبنی بر تغییر در بخش هایی از فیلم رستاخیز ، زخمی که بعد از دوسال رو به کهنگی می رفت مجددا سرباز کرده و موج جدیدی از اعتراضات مردمی در شبکه های اجتماعی روانه این فیلم شده است.طوری که بسیاری از اظهار نظرها از انتقادات برنده گذشته است و به تهدید رسیده است.

فیلم رستاخیز عکس فیلم رستاخیز بیوگرافی احمدرضا درویش بازیگران فیلم رستاخیز

از جمله انتقاداتی که این روزها به این فیلم وارد می شود، بحث تحریف نماد و رنگ لشکر امام حسین(ع) آن هم با رنگ آبی، نشان دادن ۵تن از اهل بیت امام حسین(ع)، تحریف در سن حضرت قاسم(ع) و نشان دادن آن در سن نزدیک به سی سالگی،به تصویر کشیدن عشق زمینی پسر حر به یکی از اعضاء کاروان امام حسین(ع) و مهمتر از همه عدم برداشت مخاطب از پیام واقعی عاشورا با دیدن این فیلم، تنها بخشی از انتقادات این روزهای مردم نسبت به این فیلم است.این در حالی است که دو سال قبل انتقاد بزرگ و برجسته ای که به این فیلم وارد بود که پای مراجع عظام را به صورت جدی به عرصه انتقاد از این فیلم باز کرد بحث به تصویر کشیدن تصویر حضرت عباس(ع) بود که ظاهرا قبل از صدور مجوز برای این فیلم این صحنه حذف شده است.[۲]

با همه این اوصاف باید ملاحظه کرد که چه بخش هایی از این فیلم اصلاح شده است و تا چه اندازه ای انتقادهای منتقدان را مورد توجه قرار گرفته است.این در حالی است که بسیاری از منتقدان مدعی هستند که هرگز نمی توان ساختار فیلم را که برای آن هزینه زیاد مادی و معنوی پرداخت شده است نمی تواند تغییر کند و به همین دلیل صدور مجوز و اکران آن غیر قابل توجیه است.

فیلم رستاخیز عکس فیلم رستاخیز بیوگرافی احمدرضا درویش بازیگران فیلم رستاخیز

در هر صورت نکته قابل تامل این است که حواشی حول محور این فیلم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از حالت عادی اعتراضی خارج شده و به حالت التهاب و تهدید رسیده است.کاربران شبکه های اجتماعی با تشکیل کمپین اعتراض و تهدید عزم خود را جزم کرده اند که به هر صورتی که شده جلوی اکران این فیلم را بگیرند.همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی عزم خود را بعد از صدور مجوز برای اکران این فیلم جزم کرده اند.

روز چهارشنبه هفته جاری، در هر صورت فیلمی که با گذشت ۴سال از پایان فیلم برداری اش موفق به اخذ مجوز اکران شد به روی پرده نمایش سینماها خواهد رفت و تا آن زمان منتقدان و موافقان این فیلم تاریخی باید منتظر بمانند تا ببینند که اصلاحات واقعی در این فیم صورت گرفته است و یا اینکه تنها به دلیل آرام شدن فضای انتقاد نسبت به این فیلم صدور مجوز و اکران این فیلم به تاخیر افتاد.

به نظر می آید منطقی است که مسئولین و متولیان صادر کننده مجوز پخش و اکران این فیلم پر حرف و حدیث، همانطور که نسبت به اکران این فیلم با وجود همه انتقادات اصرار دارند، کمی به نظرات اقشار مردم که در شبکه های مجازی رنگ و بوی تهدید گرفته است توجه کنند تا خدایی نکرده کام مردم و مسئولین در ایام عید سعید فطر که ایام شادی است به تلخی، ختم نشود.

در پایان شما مخاطبان سایت فرهنگ نیوز می توانید نظر خود را درباره حواشی ایجاد شده درباره محتوای فیلم رستاخیز و همچنین صدور مجوز و اکران آن در سینماهای کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش نظرات همین مطلب بفرمایید.

فیلم رستاخیز عکس فیلم رستاخیز بیوگرافی احمدرضا درویش بازیگران فیلم رستاخیزفیلم رستاخیز عکس فیلم رستاخیز بیوگرافی احمدرضا درویش بازیگران فیلم رستاخیز

منبع: فرهنگ نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. عبدالله می گوید

    بنام خدا
    پخش یک چنین فیلمی بااین خصوصیات خلاف شرع می باشد
    واعتراض برآن بایدمعقولانه باشد.