رانت‌خواری و فساد گسترده مالی در برخی شرکت‌های خودروساز

0
بالاخره موج تغییر مدیران صنعتی به ویژه خودروسازان آغاز شد و این در حالی است که کاهش تولید و فساد مالی در صنعت به ویژه خودروسازی از موضوعات روزی است که همه دستگاه های نظارتی باید برای آن چاره اندیشی کنند.

 مشرق- صنعت خودرو کشور با گردش مالی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان همواره مورد طمع رانت خواران بوده است که متاسفانه در سالیان اخیر روند فزاینده ای هم به خود گرفته است.

مشرق در سالیان اخیر مطالب فراوانی از فساد گسترده مالی در این صنعت منتشر کرد که  با شکایت ها و تهدیدهای متعدد نیز مواجه شد اما بازداشت مدیر سابق یکی از خودروسازان بزرگ گواهی بر صحت مطالب چند سال اخیر مشرق است. اما اعتقاد ما این است که این اول راه مقابله با رانت و رانت خواری در این صنعت است.

برای نمونه و آگاهی مدیرانی که اخیرا در ساختمان سمیه وزارت صنعت نشسته اند  چند مورد از نفوذ رانت خواران را به آگاهی می رسانیم:

۱-شرکتی که در سال ۹۰ مبلغ ۸ میلیارد تومان پیش پرداخت گرفته تا به اصطلاح مخازن سی ان جی تحویل دهد،علی رغم گذشته ۲.۵ سال از زمان عقد قرارداد نه از مخازن خبری است و نه از پول بیت المال که در جیب این افراد رفته است.

شرکت “د.ف” با ارتباط های گسترده ای که با مدیران این شرکت خودرو ساز داشته  علاوه بر رقم ۸ میلیارد تومان ،موفق شده پول های بیشتری نیز دریافت کند.

۲-ارتباطات خاص با یکی از نمایندگان مجلس؛چهار شرکت قطعه ساز که اخیرا فعالیت های گسترده ای نیز داشته اند وابسته به یکی از نمایندگان مجلس بوده که امیدواریم نهادهای نظارتی روزی گزارش های خود را در این زمینه در اختیار رسانه ها قرار دهند.از جمله این شرکتها می توان به شرکت”آ.ص.”؛شرکت “ا.ق.” و شرکت”آ” اشاره کرد که البته شرکت اخیر متعلق به داماد و وابستگان این نماینده است.

۳-نفوذ شیوخ عرب در صنعت خودرو ایران؛اطلاعات منتشر شده در خصوص شرکت “س.ا” نشان می دهد سهام عمده این شرکت به یکی از شیوخ عرب تعلق دارد.

مشرق در آینده نزدیک جزییات نفوذ این شرکت را در صنعت خودرو کشور منتشر خواهد کرد.بیش از ۷۰ درصد سهام این شرکت متعلق به شیخ نشین امارات و ۲۵ درصد نیز به یک ایرانی مقیم امارات تعلق دارد.و آقای “ش.س” که تابعیت دوگانه دارد، دلال ایرانی این شرکت و مامور نفوذ در شرکت های خودور ساز ایرانی است.از طریق این فرد برای فرزندان مدیران ارشد صنعت خودرو تابعیت دیگر کشورها اخذ شده است.حجم قراردادهای این شرکت چند صد میلیارد تومان در سال است.

۴-واگذاری های معنی دار؛در دو سال اخیر بسیاری از شرکت های زیر مجموعه خودروسازان کشور به اسم خصوصی سازی واگذار شده است.خوب است نهادهای نظارتی وارد این واگذاری ها شوند.تنها در یک مورد از این واگذاری ها شرکت وابسته به قیمتی کمتر از قیمت مورد نظر مدیر عامل شرکت واگذار شده است.جالب این است که واگذاری سهام این شرکت در تاریخ ۲۸ اسفند صورت گرفته است.

۵-مشارکت ۴۹ درصدی برای راه اندازی یک شرکت جدید؛در حالی که در منطقه آذری نشین کشور ،ایران خودر تبریز قرار دارد چرا و به چه علت خودرو سازی دیگری احداث می شود.این سوالی است که تاکنون کسی به آن پاسخ نداده است.جالب است که ایران خودرو در این شرکت در سه سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اما از آورده آقای “ن” که ارتباطات گسترده ای با مدیران ارشد دولت قبل داشته خبری در دست نیست.

سوال آخر مشرق؛آیا مدیران ارشد خودرو سازی کشور حاضرند دارایی های خود را که در سالیان اخیر اندوخته اند نه به مردم که به اطلاع مدیران ارشد وازرت صنایع برسانند.اسنادی که مشرق در اختیار دارد نشان می دهد تنها ارزش چهار مورد از املاک یکی از این مدیران بیش از صد میلیارد تومان است.

این داستان متاسفانه ادامه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ