۶ نکته مختصر و مفید درباره احکام فطریه

0
اگر با دیده انصاف نگاه کنیم چطور است که برای خانواده خودمان برنج درجه یک ایرانی می خریم و برای زکات فطره گندم درجه دو نامرغوب محاسبه می کنیم!؟

با نزدیک شدن به روزها و ساعات پایانی ماه مبارک رمضان همه روزه داران و حتی آنهایی که بنا به مشکلاتی نتوانسته اند روزه بگیرند باید احکام فراگیرترین واجب مالی را یاد بگیرند. زکات فطره یا فطریه فراگیرترین واجب مالی است لذا این همه سفارش قرآن کریم به ادای زکات همگی شامل فطریه هم می شود. پس مساله فطریه هم بسیار مهم است و هم فراگیر.
به همین منظور و به اختصار به ۶ سوال عمومی که دانستنش لازم است پاسخ می دهیم:
۱- فطریه بر چه کسانی واجب است؟
بر همه مکلفین. حال اگر کسی به سن تکلیف نرسیده یا رسیده ولی نان خور دیگری است (مانند فرزندی که نان خور پدرش است) فطریه او بر عهده کسی است که تحت تکفل او قرار دارد.
۲- چه زمانی باید پرداخته شود؟

وقت آن از شب عید (هنگام نماز مغرب) تا ظهر روز عید است. البته احتیاط واجب آن است که تا قبل از نماز عید پرداخت شود. حواسمان باشد که به این احتیاط عمل کنیم زیرا بسیار مشاهده می شود که مردم نسبت به این موضوع غافلند و با وجود دیدن صندوق های دریافت فطریه آن را بعد از نماز می دهند. ضمناً یادمان باشد چون یک عمل عبادی است باید قصد قربت کنیم.
۳- مبلغ را از کجا استعلام کنیم؟ تلویزیون، دفتر مرجع یا جای دیگر؟
هیچکدام! میزان فطریه به ازای هر نفر یک صاع (حدوداً معادل سه کیلو) گندم، جو، برنج، ذرت، خرما و امثال اینهاست. حالا شما می توانید بروید بازار یا مغازه و ببینید سه کیلو برنج یا گندم چقدر می شود و احتیاطا کمی بالاتر پرداخت کنید. البته برای راحتی کار صدا و سیما از دفاتر مراجع استعلام و اعلام می کند ولی شما خودتان هم می توانید محاسبه کنید.
۴- اینکه می گویند قوت غالب یعنی چه؟
بهتر است انسان در پرداخت فطریه سه کیلو از آن چیزی را بدهد که معمولا از آن برای غذاهایش بیشتر مصرف می کند. مثلا اگر غالب وعده های غذایی ما برنجی است بهتر است سه کیلو گندم ندهیم. البته همان گندم هم قبول است. ولی اگر با دیده انصاف نگاه کنیم چطور است که برای خانواده خودمان برنج درجه یک ایرانی می خریم و برای زکات فطره گندم درجه دو نامرغوب محاسبه می کنیم!؟
۵- آیا می توانیم خودمان به فقیر بدهیم؟
بله می شود. البته در قرآن چند مورد مصرف برای انواع زکات ها بیان شده ولی مراجع احتیاط مستحب دانسته اند که فطریه را به فقرا بدهیم. فقط فقیر را با گدا اشتباه نگیریم. ممکن است فقیری باشد که گدایی نکند (و در روایات کمک کردن به چنین افرادی توصیه شده).
۶- چقدر باید فقیر باشد تا بتوانیم فطریه را به او بدهیم؟
فقیر در اینجا به کسی می گویند که به اصطلاح دخل و خرجش جور نیست. یعنی نمی تواند درآمد سالش را مهیا کند ولو اینکه مقداری درآمد هم دارد ولی کافی نیست. به این موسسات خیریه هم اگر مطمئن هستید می توان داد ولی باید بدانید که بدست فقیر می رسد. لذا اگر خود انسان بشناسد از همه راه ها بهتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ