تحریک جنسی یا تفکیک جنسی؟!

0

خیلی ها معتقدند اگر تفکیک جنسیتی به معنای همان چیزی که در برخی از دانشگاه ها دیدیم، اجرا شود دانشجویان محدود شده حریص می شوند و پسران در بیرون دانشگاه به گربه های ماده هم چپ چپ نگاه خواهند کرد! و دختران از هیچ راهی برای خودنمایی دریغ نخواهند کرد. البته اگر بخواهیم این مطلب را بپذیریم باید دانشجویان رشته هایی که ذاتا تک جنسیتی هستند مانند مهندسی مکانیک برای پسران و کارشناسی مامایی برای دختران را جوانانی حریص و روان پریش بدانیم.

در مقابل خیلی ها اعتقاد دارند اگر دانشگاه ها تفکیک جنسیتی را اجرا نکنند، دانشگاه ها از نظر علمی نزول می کنند و آسیبهای اجتماعی مانند فساد اجتماعی، زنا و… که هیچ علتی جز روابط آزاد دانشجویان دختر و پسر ندارد افزایش پیدا می کند. قطعا نمی توان نظر این گروه را هم کاملا قبول داشت چون با وجود اختلاط جنسیتی دانشگاه ها در چند دهه گذشته نباید هیچ نخبه ای تربیت شده باشد و در نتیجه رشد علمی ما باید منفی باشد. همچنین دانشگاه ها که اساتید آن شغلی همردیف پیامبران دارند را نعوذ بالله باید هرزه خانه های رسمی بدانیم که می توانیم اخبار آن را روزانه در صفحات حوادث مشاهده کنیم. مطمئنم که هیچ کس این موضوع را قبول ندارد.

تشکیک در تفکیک

در سال ۷۶ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی تشکیل شد.

در سایت شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آمده است که: شورای‌ اسلامی‌ شدن‌ دانشگاهها قوه عاقله ‌ای است که با درک صحیح و جامع از ابعاد مفهوم اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی و شناخت دقیق از وضعیت موجود این حوزه، اقدام به تدوین سیاستها، راهبردها و برنامه‌های مناسب نموده و با نظارت کمی و کیفی بر حسن انجام برنامه‌ها، دستگاهها و نخبگان را در طی این فرآیند، راهبری می‌نماید.

من با تفکیک جنسیتی موافقم و باید ادامه یابد و معتقدم همانطور که بعد از انقلاب در اتوبوس‌ها تفکیک جنسیتی انجام دادیم می‌توانیم در جاهای دیگر این تفکیک را انجام دهیم. ما در ابتدای انقلاب پس از اینکه این اقدام را در اتوبوس انجام داده‌ایم مشاهده کردیم که درک این موضوع برای مردم سخت بود ولی امروز این اتفاق عادی شده است

طبق تعریف شورای اسلامی شدن دانشگاه ها اصول دانشگاه اسلامی عبارت اند از:

اهتمام به علم و دانش و اعتقاد به تأثیر بنیادی و قطعی آن در اداره صحیح جامعه و تأمین رفاه و سعادت مردم و رشد و توسعه متوازن.

اهمیت داشتن فکر و اندیشه و وجود آزادی برای تحقق و نقد و بررسی آراء و نظریات گوناگون.

داشتن آگاهی از مسایل ومباحث فکری واجتماعی‌ در عرصه سیاسی‌ جامعه و‌مشارکت در صحنه زندگی اجتماعی و ایفای نقش در آن.

شناخت سنتها و مفاهیم اخلاقی، ارزشی و فرهنگی جامعه.

دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن بینش توحیدی بر تمامی شئون دانشگاه و تفکر و اندیشه دانشگاهیان حاکمیت دارد و علم‌آموزی به منزله یک عبادت در جهت ایجاد و تقویت این نگرش ایفای نقش می‌کند.

دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن محیطی سرشار از معنویت و مکارم اخلاق به منظور رشد و تعالی فردی و تربیت صحیح و تزکیه و تعلیم نفوس ایجاد می‌شود و حیات و شخصیت معنوی و اخلاقی افراد اعتلا می‌یابد.

دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن افراد در پرتو معارف اسلامی با احساس تعهد و مسۆولیت نسبت به رشد و تعالی جامعه و تحقق اهداف و ارزشهای اسلامی در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت می‌جویند.

در سایت شورای اسلامی کردن دانشگاه ها هیچ مصوبه ای مبنی بر اینکه دانشگاه ها باید تفکیک جنسیتی را اجرا کنند وجود ندارد. همچنین، چنین چیزی در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی مشاهده نمی شود با این وجود سید صدرالدین شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامه گفته: “شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون گذاشته است که اگر دانشگاهی توان دارد، کلاس‌ها را جدا کند. این قانون برای امسال و پارسال هم نیست، برای بیش از ۲۰ سال قبل است.”

اظهارات صاحب نظران درباره طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها

نام موضع اظهارات
آیت الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید موافق هزینه مالی اجراء تفکیک جنسیتی هر چه هم سنگین باشد قابل تحمل است و ملت مسلمان ما که برای برقراری نظام اسلامی و احکام اسلام، ده‌ها هزار شهید والا مقام تقدیم داشته‌اند، از این هزینه‌ها استقبال دارند و مسئولان باید از هزینه‌های غیر ضروری و اسراف‌گرانه بکاهند و به این موارد حساس و اساسی اختصاص دهند. خداوند همه را در عمل به وظایف شرعی موفق بدارد.
حسن روحانی ( در زمان تبلیغات ریاست جمهوری) مخالف در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاهها صادر شده و از آن سخنی به میان آمده است؟/محروم کردن زنان جامعه از تحصیل در برخی از رشته های علمی که بعضا مطرح می شود بر مبنای کدام طرح و برنامه یا سند علمی و فرهنگی است؟ طرح تفکیک جنسیتی نه دارای کار کارشناسی است و نه با خواست جامعه انطباق دارد/ اسلامی کردن دانشگاهها جلو و عقب بردن روسری نیست.دختران جامعه ما اهل عفاف هستند و مشکلات در این زمینه با تذکر حل می شود.
توفیقی، سرپرست وزارت علوم مخالف طرح تفکیک جنسیتی چند سالی است که در بعضی دانشگاه‌ها، به شکل محدود در حال اجراست. اما به نظرم باید این تجربه در کشور به دقت بررسی شود و آثار علمی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی آن مورد توجه قرار گیرد که مثلا هزینه‌های آن را باید از کجا تامین کرد. از همه مهم‌تر آن‌که باید با دانشگاهیان و دانشجویان گفت‌وگو و تبادل افکار و بحث شود تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود. همیشه گفته‌ام دانشگاهیان باید در بحث‌هایی که به سرنوشت آن‌ها برمی‌گردد، مشارکت داشته باشند. اما به نظر من به اندازه کافی روی بحث‌های نظری این موضوع، بررسی صورت نگرفت. من به تنهایی هیچ‌گاه موافق آن نبودم و فکر می‌کردم آثار تربیتی، آثار فرهنگی و آثار اقتصادی مثبتی ندارد.
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران مخالف در مورد تفکیک جنسیتی اگر بگوییم دانشگاه‌ هایی همچون دانشگاه الزهرا(س) داشته باشیم که مختص خانم ‌ها باشد، چه اشکالی دارد؟ اما اگر غرض این است که سر کلاس درس تفکیک جنسیتی انجام دهیم، از نگاه‌ های کوتاه مدت است و با این حرف‌ ها به مقام دانشجو و دانشگاه توهین می‌ کنیم. واقعیت آن است که ما باید در دوره مدرسه تا دانشگاه کار را به صورت منطقی دنبال کنیم.
دکترمحمود ملاباشی، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم موافق تفکیک جنسیتی موضوعی است که روسای دانشگاه ها با وزیر وقت علوم از لحاظ کار فرهنگی در دانشگاه ها مورد بررسی قرار دادند. دراین باره پیشنهادات بررسی شد و هیچ اجباری در کار نبود. برخی از دانشگاهها آن را اجرا کردند و نتایجی هم گرفتند و برخی هم آن را اجرا نکردند.
محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران موافق به فرض اینکه در تفکیک جنسیتی پافشاری صورت گرفته است مگر در اختلاط جنسیتی که در این ۸۰ ساله در نظام دانشگاهی حاکم بوده چه خیری دیده ایم . بگذارید زمانی هم تفکیک جنسیتی حاکم باشد.
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران مخالف این (تفکیک جنسیتی)افتخاری ندارد. این موضوع بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ مطرح شد قبل از این زمان این بحث گاهی مطرح می‌شد اما بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ به‌طور جدی در دستور کار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم قرار گرفت. تفکیک جنسیتی به اسلام، علم و دانش ربطی ندارد بلکه به تبلیغات سیاسی ارتباط دارد. بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها یک پروژه تبلیغاتی سیاسی بود. در این زمینه کوچک‌ترین تحقیقی انجام نشده است که بر مبنای آن طرح تفکیک جنسیتی را اجرا کنند و هیچ تحقیقی هم نداریم که اثبات کنیم جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها موجب ارتقای علمی دانشگاه‌ها یا کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس موافق من با تفکیک جنسیتی موافقم و باید ادامه یابد و معتقدم همانطور که بعد از انقلاب در اتوبوس‌ها تفکیک جنسیتی انجام دادیم می‌توانیم در جاهای دیگر این تفکیک را انجام دهیم. ما در ابتدای انقلاب پس از اینکه این اقدام را در اتوبوس انجام داده‌ایم مشاهده کردیم که درک این موضوع برای مردم سخت بود ولی امروز این اتفاق عادی شده است و حتی بدحجاب‌ها نیز هیچ مشکلی با این قضیه ندارند. به عنوان یک مسلمان اعتقاد دارم در زمانی که اختلاط زن و مرد نیاز نباشد، باید تفکیک صورت بگیرد. در دانشگاه ها نیز همین طور است. اگر در یک رشته و برای یک کلاس ۱۰۰ دانشجو وجود دارد و قرار باشد این کلاس در دو تایم تشکیل شود، بهتر این است که کلاس ها به صورت مجزا برای خانم ها و آقایان تشکیل شود.
محمدرضا عارف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مخالف تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها بی حرمتی به دانشجوست با رفع تبعیض ها باید منزلت دانشجوی دختر در مقابل پسر حفظ و سهمیه بندی ها در قبال دانشجو برداشته شود.
فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی موافق آزاد منشی و نگاه فرهیختگی در دانشگاه آزاد بر این محور است که حق انتخاب را برای دانشجو افزایش دهد که یک موردش هم همین ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی است و ما نیز برنامه ایجاد این دانشگاه‌ها را در دستور کار خود داریم.
.سعید معیدفر، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران مخالف مسلم بدانید اجرای پروژه تفکیک جنسیتی موسسات آموزش عالی در آینده موجب افزایش خشونت‌های خانگی، تجاوز جنسی و گسترش فحشاء خواهد شد، زیرا شناخت درست دو جنس از توانایی‌های یکدیگر را کاهش می‌دهد و متقابلا تابوی سکسی را جایگزین درک و تجربه انسانی و واقعی از جنس مخالف می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید صدرالدین شریعتی طلایه دار تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها محسوب می شود. سال ۹۰ بود که تفکیک جنسیتی دانشجویان دانشگاه علامه آغاز شد. در واقع از زمان نشستن حجت الاسلام صدرالدین شریعتی بر صندلی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی وسیعترین و شدیدترین برنامه ها برای جدایی دختران و پسران دانشجو در این دانشگاه اتفاق افتاد. در دور جدید تفکیک جنسیتی در رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی در کلاس‌های کمتر از ۱۰ نفر هم تفکیک جنسیتی اعمال شده است و یک رشته واحد به دو رشته با تفکیک جنسیتی زن و مرد تقسیم شد. این اقدامات شریعتی موجب شد که وی مخالفان سرسخت و موافقان سینه چاکی پیدا کند. قطعا دانستن نظرات کسی که توانسته تفکیک جنسیتی برقرار کند و تمام قد از آن دفاع می کند خواندنی خواهد بود. در جدول زیر به تفکیک موضوعات، نظر صدرالدین شریعتی درباره اقدامات خود را که در گفتگو با یکی از روزنامه های کشور انجام داده می خوانید:

اظهارات صدرالدین شریعتی، رئیس سابق دانشگاه علامه درباره تفکیک جنسیتی

موضوع بحث اظهارات
آثار مخرب اجرا نکردن طرح یادتان هست دو سال قبل، سه سال قبل، سعادت آباد، پل مدیریت؛ آن پسر ۲۸ ضربه چاقو زد به آن دختر خانم. متأسفانه هر دوی آنها دانشجوی ما بودند. دانشجوی دانشکده ادبیات ما بودند. اولش یک خرده جراید دلسوزی کردند و گفتند باید ریشه مشکلات را پیدا کرد اما آخرش چه شد، تمام شد. آن پسر را هم اعدام کردند؛ خدا شاهد است وقتی من پدرش را دیدم آتش گرفتم، یک پیرمرد رنج دیده و زحمت کشیده؛ آخرش چه شد؟ هیچی. آیا اصل مسأله پاک شد؟ ما ریشه‌یابی کردیم، دیدیم این‌ها کنار هم در کلاس نشسته‌اند، گفت‌و‌گویی کرده‌اند، خنده‌ای کرده‌اند، پیامکی داده‌اند، پیامکی گرفته‌اند، جزوه‌ای و از این جور چیزها. این پسر خیال کرده است این دختر دلش او را می‌خواهد. بعد رفته خواستگاری و جواب منفی شنیده، بعدش هم تهدید کرده و باقی ماجرا. این که ما آمدیم ساماندهی کلاس‌ها را انجام دادیم به خاطر جلوگیری از همین مفاسد است.
آثار مخرب اجرا نکردن طرح مادری آمد این جا پیش من گریه می‌کرد، می‌گفت آقای شریعتی دخترم هم شوهر دارد، هم بچه دارد؛ اما یک پسر دانشجو نشسته است زیر پایش دارد از بین می‌بردش. رفتم هر دو را آوردم این جا با آنها صحبت کردم. دیدم خانم فوق لیسانس است، پسر لیسانس. متعجب بودم چه طور شده است که این زن فوق لیسانس با یک پسر لیسانس همنشین شده! از خودش پرسیدم، گفت من چند درس پیش نیاز داشتم، من را فرستادند درس‌های پیش نیاز را در گروه این‌ها بگیرم و کنار این پسر نشستم و… مادرش که آمده بود پیش من، گریه می‌کرد؛ می‌گفت بعضی شب‌ها ۵ ساعت ، ۶ ساعت تلفن به هم می‌زنند، کار بالا گرفته و شوهر این زن شکایت کرده است و ماجرایی که این خانواده را از هم پاشیده است. ما نمی‌دانیم که این‌ها چه تبعات اجتماعی در زندگی‌شان و بچه‌شان دارد. این‌ها را من با چه زبانی بگویم!
علت قانونی اجرای طرح بنده احساس کردم دانشگاه ما هم توان این کار را دارد و هم شرایط این کار را، مسائل مالی اش هم که بهتر شده است. آمدم کلاس‌ها را جدا کردم. شما الان دفترچه‌های انتخاب رشته را بگیرید، ما در دفترچه‌ها چهار سال است داریم می‌نویسیم روزانه ۱۵ پسر، ۱۵ دختر، شبانه ۱۵ پسر، ۱۵ دختر. همه دفترچه‌هایمان همین طور است. در مجموع در هر کلاس می‌شود ۳۰ دختر، ۳۰ پسر. بازده کلاس‌هایمان بالا رفته است.
دستاورد اجرای طرح استاد به من می‌گوید آقای شریعتی! خدا پدرت را بیامرزد، تو باعث شدی که ما سر کلاس که می‌رویم مثال دخترها را از خودشان بزنیم، پسرها را از خودشان. حالا مطابق شأن خودشان سر کلاس حرف می‌زنیم. تعارف که نداریم! دخترها می‌آیند می‌گویند به ما عزت دادید، ما می‌رفتیم پای تخته گزارش بدهیم، سمینار بدهیم، از آن ته کلاس متلک به ما می‌گفتند آب می‌شدیم پای تخته از خجالت.
دستاورد اجرای طرح فواید این کار را در رشد کیفی دانشجویان هم می‌بینیم، برای مثال از وقتی این کار را کردیم معدل‌های دانشجویان تا دو نمره رشد کرده است، قبولی‌های ما زیاد شده است. ما سال اول بیش از ۱۲۰۰ مشروطی داشتیم، کلاس‌ها را که مجزا کردیم به کمتر از ۶۰۰ نفر رسید.
آثار مخرب عدم اجرای طرح من این را به که بگویم! روزی که ما آمدیم، در دانشکده حقوق، بر سر یک دختر چهار تا پسر چاقو کشیدند! باور می‌کنید؟ در دانشگاه چاقو کشیدند! رئیس دانشکده می‌داند، استادهایش می‌دانند؛ موقع امتحانات خرداد بود در همین حیاطی (حیاط دانشگاه علامه) که دارید می‌بینید این اتفاق افتاد، اما خدا را گواه می‌گیرم بروید همان حیاط را نگاه کنید، اصلاً همه دانشگاه را نگاه کنید؛ می‌بینید دخترها یک گوشه نشسته‌اند بین دو امتحان سۆال می‌کنند، درس می‌خوانند؛ پسرها هم آن طرف درسشان را می‌خوانند، نه این‌ها به آنها کار دارند، نه آن‌ها به این‌ها.
ازدواج و تفکیک جنسیتی شما بروید از معاونت دانشجویی بپرسید این ازدواج‌هایی که از آشنایی در کلاس و دانشگاه شروع می‌شود چقدر دوام دارد؟ اکثرشان به طلاق منجر می‌شود. همدیگر را در دانشگاه می‌بینند دلبستگی پیدا می‌شود، چهار روز دیگر یک چاخان‌تر و یک آدم پررو‌تری پیدا می‌شود حرف‌های دیگری می‌زند و این‌ها از هم جدا می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ