تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / چهارشنبه ۳۱ تیر ۹۴

0

شاخص کل بورس ۴۰۶ واحد نزول کرد و به رقم ۶۷،۶۴۴ واحد رسید . حکشتی با ۹۴ واحد و خودرو با ۷۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۷۶٫۵ میلیارد تومان رسید که خپارس با ۶٫۸ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس ۲ واحد نزول کرد و به رقم ۸۰۳ واحد رسید . مارون بیشترین تاثیر مثبت و میدکو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۶۴٫۱ میلیارد تومان رسید که پترول با ۲٫۶ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

مهم ترین اخبار اقتصادی

وزیر خارجه انگلیس با توضیح اینکه شرکای اروپایی ما هم‌اکنون برای مشارکت در ایران عجله می‌کنند و ما نیز مصمم هستیم، از جلسه توجیهی دولت انگلیس برای تجار کشورش در مورد سرمایه‌گذاری در ایران به دنبال توافق هسته‌ای خبر داد . اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، بر شتاب کشورهای اروپایی برای استفاده از فرصت‌های تجاری ایران افزوده است . تنها یک هفته از این اتفاق گذشته است اما مقامات عالی رتبه اروپایی یکی پس از دیگری به ایران می‌آیند؛ هرچند برخی همانند لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با اعلام اینکه هیات تجاری با خود همراه ندارند تلاش می‌کنند تا ذوق‌زدگی خود را پنهان کنند اما شواهد حاکی از چیز دیگری‌ست .زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان به همراه یک هیات تجاری ۳۰ نفره، کمتر از یک هفته پس از توافق هسته‌ای به ایران آمد، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که هفته آینده به تهران می‌آید .البته وی اعلام کرد که بر خلاف آلمان، هیات تجاری با خود به همراه ندارد، اما گزارش رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد فرانسوی مبنی بر حضور هیاتی متشکل از نمایندگان حدود ۸۰ شرکت فرانسوی در تهران، دست فرانسوی‌ها را نیز رو کرد .

در خبری دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی مناسبات اقتصادی و راههای تجارت و سرمایه گذاری بیشتر ایران و اتحادیه اروپا در سفری دو روزه به وین پایتخت اتریش سفر خواهد کرد . وزیر صنعت، معدن و تجارت سرپرستی هیات ایرانی را برعهده دارد و تیمی از بخش های اقتصادی، مالی، بانکی و سرمایه گذاری خارجی و همچنین تعدادی از فعالان صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، خودرو و سایر صنایع وی را در این سفر همراهی خواهند کرد .

مهم ترین اخبار سیاسی

جلسه علنی دیروز بهارستان آرام و منطقی برگزار شد؛ موضوعی که می‌توان آن را مرهون مدیریت علی لاریجانی، رئیس مجلس دانست. اگرچه برخی از منتقدان توافق هسته‌ای ازجمله نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که همچنان بر برخی مواضع خود ازجمله وجود ابهام در برخی مواد متن توافق و نیز قطعنامه شورای امنیت تاکید دارند، این اقدام علی لاریجانی را هم به باد انتقاد گرفتند، اما رئیس مجلس برخی ابهام‌ها را محور پرسش‌هایی قرار داد که از وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی پرسید. به هر روی حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران در جلسه علنی دیروز مجلس از تلاش این تیم برای اقناع مجلسی‌ها در دستیابی به توافق خوب حکایت دارد .

«ایو رسیه» قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد .وزیر خارجه ایران در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس گفت که جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته‌ای را در مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه داشته است . در این دیدار طرفین پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند .دکتر محمد جواد ظریف با اشاره به ابراز تمایل گسترده کشورهای اروپائی برای توسعه همکاری‌ها با ایران بویژه در زمینه اقتصادی ابراز امیدواری کرد، این همکاری‌ها هرچه زودتر جنبه عملی به خود گیرد .

فئودور لوکیانف’ رئیس شورای سیاست خارجی و دفاع روسیه خاطرنشان کرد: توافق هسته ای وین، تنها واقعه دیپلماتیک موفق و مثبت طی سال جاری در عرصه بین المللی است . سردبیر نشریه روسی ‘روسیه در سیاست جهانی’ و از نظریه پردازان سیاسی نزدیک به کرملین، روز چهارشنبه طی مقاله ای در روزنامه ‘راسیسکایا گازتا’ ارگان دولت روسیه، ضمن تشریح رویدادهای مهم سال جاری میلادی در سطح جهانی از جمله توافقنامه مینسک برای حل بحران اوکراین، تقویت گروه تروریستی داعش و تلاش ها برای حل بحران مالی یونان،تاکید کرد:در این شرایط ، پایان مذاکرات هسته ای ایران واقعه بین المللی مثبتی بود که به کسب توافق جامع منجر شد .

گروه های مختلف چه خبر بود؟

در بازار امروز که شاخص برای چهارمین روز متوالی روندی منفی را دنبال کرد، حکشتی در گروه حمل و نقل بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص داشت؛ در این نماد که با صف فروش به کار خود پایان داد ۳٫۹ میلیون سهم معامله شد. حفارس که پس از بازگشایی در روز گذشته با ۱۴ درصد رشد همراه بود، امروز با صف خرید کار خود را آغاز کرد و تنها نماد مثبت و پرتقاضای گروه بود. حفارس در پیش بینی سه ماهه خود همان مبلغ ۹۲ را برای EPS سال مالی ۹۴ پیش بینی کرد و طی این سه ماه ۴۴ ریال آن را محقق کرد. معاملات حتاید نیز با صف فروش همراه بود.

گروه خودرو و ساخت قطعات، که امروز نیز معاملات خود را در محدوده منفی دنبال کرد، خودرو پس از برگزاری مجمع و تصویب ۱۶ ریال سود نقدی به ازای هر سهم با افت ۷ درصدی و در قیمت ۲۸۴ تومان بازگشایی و تا پایان بازار با ۱۱ درصد کاهش همراه گشت؛ حجم معاملات این نماد به ۱۵ میلیون سهم رسید و دومین نماد منفی ساز شاخص امروز شد. در دیگر نمادهای خودرویی از جمله خزامیا، خبهمن و خاور نیز شاهد صف فروش بودیم. عرضه ها همچنان در نماد خپارس ادامه دارد؛ معاملات این نماد برای چهارمین روز پیاپی در کف قیمت دنبال شد و به صف فروش رسید. حجم معامله ۶۶٫۷ میلیونی این نماد در صدر معاملات گروه بود. خفناور تنها نماد مثبت گروه بود که تا آستانه صف خرید نیز معامله شد و در ساعت پایانی بازار به دلیل تعدیل با اهمیت پیش بینی ۹۴ متوقف شد. خوساز نیز که امروز پیش بینی جدیدش را منتشر ساخت معاملاتش با کاهش قیمت همراه بود؛ این شرکت در پیش بینی جدید خود بر اساس عملکرد سه ماهه همان مبلغ ۵ ریال را بابت سود هر سهم سال مالی ۹۴ اعلام کرد و طی دوره سه ماهه توانست ۲ ریال از این مبلغ را محقق سازد.

در خبرهای این صنعت، ماجرای قیمت خودرو همچنان ادامه دارد. یک عضو ناظر شورای رقابت در گفت و گو با ایسنا، در این رابطه با اشاره به روان شدن مرزهای کشور در پساتحریم گفت: رفع تحریم‌ها موجب سهول‌الوصول‌تر شدن واردات قطعات ارزبر شده و در نتیجه قیمت تمام شده تولید خودرو پایین می‌آید که همین امر باعث ایجاد تعادل در قیمت خودرو و روان‌شدن روند تولید و دسترسی آسان‌تر مردم به آن می‌شود . وی در ادامه درخصوص تصمیم شورا در رابطه با قیمت‌گذاری خودروهای داخلی افزود: قطعا شورای رقابت در دستورالعمل خود اجازه بالا‌بردن قیمت خودروهای داخلی را نمی‌دهد و ممکن است در آینده افزایش قیمت این محصول را مورد بازبینی قرار دهد . از سویی دیگر، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، با اعلام اینکه مجلس این شورا را مرجع تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو دانست، گفت: شورا بدون آنکه تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گیرد براساس فرمول تعیین شده و متغیرهای اقتصادی قیمت های جدید را اعلام خواهد کرد . وی درخصوص زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو که این روزها در بازار شنیده می‌شود نیز گفت: شرکت‌های خودروساز قبلاً درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورا ارسال کرده بودند به نحوی که این موضوع در دستور کار شورا قرار دارد . وی با اشاره به اینکه همزمان با کاهش قیمت خودروهای وارداتی افزایش قیمت خودروهای داخلی غیر منطقی است، گفت: شورای رقابت بدون آنکه تحت تأثیر جوسازی ها قرار گیرد براساس فرمول‌های تعیین شده و مطابق متغیرهای اقتصادی قیمت های جدید را اعلام خواهد کرد .

در گروه لاستیک و پلاستیک امروز شاهد تقاضا در نماد پسهند بودیم؛ پسهند که در سه ماهه اول امسال ۱۱ تومان (حدود ۱۰ درصد پیش بینی کل سال) سود به ازای هر سهم شناسایی کرده روز گذشته پیشنهاد افزایش سرمایه اش بر روی سایت کدال منتشر شد؛ بر اساس این اطلاعیه هیئت مدیره شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده و سود انباشته را به سازمان ارائه داد که ظاهرا همین خبر منجر به تشکیل صف خرید در این نماد شد. گفتنی است شرکت دلایل این افزایش سرمایه را تامین مالی جهت خرید ماشین آلات تولیدی، زمین و ساخت و تکمیل سالنهای تولید و انبار در راستای اجرای طرح توسعه بیان کرده است.

معاملات دو نماد پلاسک و پکویر نیز در محدوده مثبت به پایان رسید. بیشترین حجم معاملات این گروه به پلاسک با معامله حدود ۵ میلیون سهم اختصاص یافت.

در گروه نفتی و پالایشی، شنفت که تنها نماد مثبت در بین سه نماد قابل معامله گروه بود تا پایان بازار به محدوده صفر تابلو رسید. در شسپا نیز صف فروش کم حجمی تشکیل شد و شرانل نیز در محدوده منفی معاملاتش را دنبال کرد. شنفت در گزارش سه ماهه خود تحقق ۳۰۲ ریال سود بابت هر سهم را اعلام کرد و EPS سال مالی ۹۴ را نیز بدون تغییر همان مبلغ ۱٫۳۶۷ ریال در نظر گرفت.

مجمع شاوان که با توجه به عدم ارائه صورتهای مالی روز گذشته با تنفس روبرو شده بود، به تاریخ ۱۳ ام مرداد ماه موکول شد. در مجمع شپنا نیز شنیده شده که به ازای هر سهم مبلغ ۵۸۰ ریال سود نقدی تصویب شده است.

در گروه محصولات شیمیایی که نمادها اکثرا با معاملات منفی به کار خود پایان دادند، نمادهای تاپیکو، پارسان و مبین از جمله نمادهای موثر در افت شاخص بودند. در مقابل معامله ۱٫۳ میلیون سهم در نماد فارس ۴۸ واحد افزایش شاخص را بدنبال داشت.  نمادهای شاراک ، شپاکسا ، شپمچا با صف فروش بسته شدند. پترول نیز با حجم معامله ۱۵٫۳میلیونی همچنان در صدر گروه قرار دارد؛ ۶۲ درصد خریدهای امروز این نماد توسط سهامداران حقوقی انجام شد.

در خبرهای امروز این گروه، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به تولید روزانه ۶ هزار تن ریفرمیت در مجتمعهای پتروشیمی نوری و بندر امام گفت: هم اکنون همه این محصول به مشتریان خارجی فروخته می شود .علیمحمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که ریفرمیت یک محصول میانی و واسطه در صنعت پتروشیمی برای تبدیل نفتا به آروماتیکها به شمار می آید، اظهار کرد: هم اکنون تولید این محصول در پتروشیمی های نوری و بندر امام صورت می گیرد، اما به هیچ عنوان مصرف داخلی نداشته و کل آن صادر می شود.

دیگر خبر اینکه، پتروشیمی پردیس ( شپدیس ) گزارش ۹ ماهه خود را ارائه نمود که این شرکت سود هر سهم منتهی به ۹۴/۰۶/۳۱ شرکت را با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به گزارش قبلی ( گزارش ۶ ماهه خود ) مبلغ ۳۵۰۸ ریال اعلام نمود همچنین شرکت توانست در ۹ ماهه خود ۷۲ درصد از پیش بیین هایش را پوشش دهد و به ازای هر سهم ۲۵۳۶ ریال سود کنار بگذارد .

در گروه بانکی که اکثر نمادها برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بسته شدند تنها نماد این گروه بانک گردش گری بود که شاهد معاملات منفی بود که امروز بیش از ۱۱ میلیون سهم معامله شد .  سود تقسیمی مجامع امروز بانکی ها به شرح ذیل میباشد : بانک صادرات به ازای هر سهم ۴۵ ریال ، بانک انصار به ازای هر سهم ۲۸ تومان ، بانک تجارت به ازای هر سهم ۱۰ ریال، بانک پاسارگاد بدلیل سرمایه ثبت نشده سودی تقسیم نکرد و تا ۲ هفته اعلام تنفس نمود و بانک قوامین نیز بدلیل حق تقدم ثبت نشده ،  جلسه مجمع جهت توزیع سود به روز دیگری موکول شد.

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،عبدالناصر همتی به روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: با رفع تحریم ها، عملیات بین المللی نظام بانکی به سرعت احیا می شود. این بانک دارای ساختار خوبی است که رفع شدن تحریم ها نقش موثری در حرکت روان تر آن به ویژه در عرصه بین الملل خواهد داشت .وی تعداد شعب و سابسیدری های(واحدهای مستقل) بانک ملی ایران درخارج از کشور را ۱۳ واحد اعلام کرد و گفت: درحال حاضر به علت شرایط تحریم تنها میربیزینس بانک روسیه و مدیریت شعب این بانک در امارات متحده عربی فعال هستند.

همچنین در خبری دیگری از این پایگاه خبری داشتیم که بانک انصار که در تابلوی اصلی بازار اول معاملات بورس حضور دارد و ۱۸ خرداد هم اقدام به فروش بلوک ۹۸.۸ درصدی سهام سرمایه گذاری دانایان پارس به ارزش ۲۷۲٫۳ میلیارد تومان شده، قادر به ثبت افزایش سرمایه ۵۰ درصدی بعد از حدود ۲۲ ماه شد .براساس این گزارش، این افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی ( ۱۵۰ و ۵۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و سود انباشته ) در مجمع فوق العاده ۲۰ شهریور ۹۲ تصویب شده بود اما دیروز در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده تا از این پس سرمایه “وانصار” رسما” ۸۰۰ میلیارد تومان شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ