سرمایه دارترین خیابان دنیا

0
وقتی سال ۱۷۹۲ میلادی ۲۴ کارگزار بازار سهام در خیابان وال‌استریت دور هم جمع شدند تا توافق‌نامه‌ای امضا کنند، شاید هیچ گاه تصور نمی‌کردند توافق آنها، نطفه اولیه بزرگ‌ترین بازار سهام دنیا را تشکیل دهد؛‌ بازاری که از یک حجم اندک معاملات در آن زمان، امروز به رکورد ده‌ها هزار تریلیون دلار معامله در طول سال دست یافته است و شاخص‌های بسیاری را با حرکت خود بالا و پایین می‌کند. علت نامگذاری این خیابان به نام وال‌استریت، وجود یک دیوار مستحکم در آن است که به وسیله هلندی‌ها بنا شده است.
وال استریت ژورنال وال استریت بورس آمریکا

 توافق نامه مذکور بعدها جای خود را به هیأت سهام و بورس نیویورک ـ شرکتی که به بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) تبدیل شد ـ داد.

در طول این سال ها، بورس وال استریت نوسانات زیادی داشته و به رغم این که اغلب در اوج بوده، گاهی هم سقوط های وحشتناکی را تجربه کرده است. به عنوان نمونه بحران اکتبر ۱۹۲۹ و افت شدید شاخص، هیچ گاه از حافظه این بازار پاک نخواهد شد. این اتفاق، آغازی بود بر بزرگ ترین رکود اقتصادی آمریکا و تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان آن را به عنوان یکی از دلایل بروز جنگ جهانی دوم می شناسند.

وال استریت ژورنال وال استریت بورس آمریکا

همچنین نهضت اشغال وال استریت که از سال ۲۰۱۱ شروع شد و تا یک سال بعد از آن ادامه داشت نیز به یکی دیگر از نقاط تاریک بورس وال استریت تبدیل شده است. اشغال کنندگان وال استریت عمدتا از نابرابری های اقتصادی گلایه مند بوده و خواستار مبارزه با فرهنگ اقتصادی سرمایه داری و از میان بردن دسترسی و نفوذ دلالان شرکتی و غول های پولی در دولت آمریکا بودند.

وال استریت ژورنال وال استریت بورس آمریکا

اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که بورس وال استریت کماکان به عنوان بزرگ ترین نهاد مالی دنیا کانون تجمع سرمایه های کلان بوده و بسیاری از آرمان های نظام سرمایه داری را در خود متبلور ساخته است. بورس اوراق بهادار نیویورک از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹و ۳۰ (۱۸ بعدازظهر به وقت تهران) تا ۱۶ (نیمه شب به وقت تهران) به معامله می پردازد. البته برای سهامدارانی که می خواهند از شلوغی بازار فرار کنند این امکان فراهم است تا در ساعات قبل یا بعد از بازگشایی بازار هم معامله کنند. اما زمینه فعالیت این دو بازه زمانی با ساعات اصلی بازار کمی متفاوت است.

وال استریت ژورنال وال استریت بورس آمریکا

بسیاری از اطلاعیه ها و گزارش های حسابرسی در ساعات قبل از آغاز یا بعد از اتمام معاملات منتشر می شود و سهامدارانی که در این ساعت ها به خرید و فروش اقدام می کنند ضمن قبول برخی خطرها می توانند از سرمایه گذارانی که در ساعات اصلی معامله می کنند سبقت بگیرند و سود مناسبی کسب کنند. دو شاخص اصلی بورس وال استریت، داو جونز و شاخص نزدک است. در مجموع این بازار امروزه به عنوان یکی از نمادهای قدرت و پول ایالات متحده به شمار می رود تا جایی که اوباما در نطق چند ماه پیش خود ضمن تمجید وال استریت مفتخرانه اعلام کرد حجم معاملات بازار بورس در ده سال گذشته دو برابر شده است. او کنگره را تهدید کرد هر لایحه ای که هدف آن قائل شدن مقررات بر وال استریت باشد را وتو خواهد کرد. از بورس وال استریت وسقوط اخلاقی آن فیلم های سینمایی متعددی نیز ساخته شده که آخرین آن «گرگ وال استریت» ساخته مارتین اسکورسیزی با بازی لئوناردو دی کاپریو ست که داستان واقعی سقوط اخلاقی و کلاهبرداری بظاهر قانونی یک دلال سهام را به تصویر می کشد.

 وال استریت ژورنال وال استریت بورس آمریکا
منبع: جام جم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ